Höjdmätare i klocka

Har själv en tissot Touch sen snart 4år
Mycket nöjd! Höjdmätaren behöver
naturligtvis kalibreras som förr i tiden,
Barometern och kompassen funkar
perfekt och likaså termometern när den
fått ligga några minuter. Titan gör att
den knappt väger något och glaset går
inte att repa! :) bra alternativ till lösa
prylar med dålig batteritid.
 
Sådär

Efter att ha ägt 4 olika märken och modeller på höjdmätarklockor är min uppfattning att ju fler funktioner ju kortare livslängd och kortare batteritid. Har reklamerat gånger flera men till sist tröttnat.

En klocka som är någorlunda lätt samt vatten och stötsäker samt håller tiden och där batterierna inte tar slut så fort räcker långt,tiden är en viktig parameter.

För höjdmätning och navigation är en GPS med barometerfunktion och karta ett vettigt instrument.

Thure

PS min svåger och min bror har varsin T-Touch. Bägge har behövt låta reparera/reklamera sina.
 
Gps är klart bäst ju..
Men det är ännu en pryl att kånka på
Och batteritiden...
Klocka och en bra karta så det är
lätt att kalibrera i terrängen röstar jag på. :)
 
Klockor med höjdmätare och andra finesser (typ termometer) - är de nåt att ha? Kan man lita på att de är någorlunda exakta?

Jag har erfarenhet av 2 st modeller från Suunto som i princip är samma klocka inuti skalen, Lumi (dam) och Core (herr).

Höjdmätaren är barometrisk och måste såklart kalibreras. Så ofta man kan stämma av mot något, skadar det inte att kolla.

Rent konstruktionsmässigt är Lumi-modellen mycket sämre pga inbyggnaden/positionen av tryckmätaren på baksidan av boetten, om jag bär den på min arm med svett på huden kan den få idiotryck och flackar upp till +/-200 m vid stillastående. Kan säga att man får ganska konstiga loggar på en dag innan man har uppmärksammat det!
Positionen på Core är snarlik, men den får lite mer "frigång" mot huden och funkar bättre. Har använt och testat dem sida vid sida.
Lumi har utgått, Core finns kvar och har förhoppningsvis blivit ännu bättre.

Höjdmätare eller barometerfunktion måste väljas, men det finns även ett "automatiskt läge" där klockan växlar visning om den märker att man inte rör sig i höjdled.

Termometern visar såklart hudens temperatur om man har den på armen, så den måste man ju ta av om man vill mäta omgivningen.

Kompassen funkar, men i "skarpa lägen" har jag såklart en analog med mig. Även om jag har GPS, såklart. Inget batteridrivet vågar man ju riktigt lita på!
 
Har en observer och en elementum - båda fungerar absolut perfekt.


...kalibrering är naturligtvis ett måste.

Jag använder dessa näst intill enbart för att se snabba väderförändringar, man imponeras över hur bra det stämmer.

Jag vill hävda att observern är en av de bästa i denna genre - min är i titan, väger ingenting men är stryktålig som få. Skillnaden mellan denna och till exempel core är att den inte växlar automatiskt mellan alti och baro, men jag anser att det snarare är en fördel...
 
har haft en suunto observer i snart 8 ar och den funkar fortfarande hur bra som helst.
Sa lange man ar medveten om att den inte ar exakt pa metern nar (inga barometriska hojdmatare ar det) fyller den sin funktion utmarkt. Jag har en bra koll pa hur langt jag kommit under vandringar i alperna, vaderomslag under natten och under skidsasongen ar det ganska trevligt att fa ett hum om hur manga hajdmeter man aker.

Som tidigare sagt bor den kalibreras sa ofta tillfalle ges. Under stabila vaderforhallanden sa ar aven hojdmataren valdigt stabil och har inte visat tendenser till avdrift.
 
Va bra!

har haft en suunto observer i snart 8 ar och den funkar fortfarande hur bra som helst.
Sa lange man ar medveten om att den inte ar exakt pa metern nar (inga barometriska hojdmatare ar det) fyller den sin funktion utmarkt. Jag har en bra koll pa hur langt jag kommit under vandringar i alperna, vaderomslag under natten och under skidsasongen ar det ganska trevligt att fa ett hum om hur manga hajdmeter man aker.

Som tidigare sagt bor den kalibreras sa ofta tillfalle ges. Under stabila vaderforhallanden sa ar aven hojdmataren valdigt stabil och har inte visat tendenser till avdrift.

Då slapp jag att skriva det!
Kunde nämligen varit mitt eget inlägg.
Observer.
7 år.
Inga problem.
Klockren funktion. ;)(Sorry, kunde inte motstå den...)

Som sagt, skriver inget mer.
Skriver bara under på Stooofers inlägg.
 
Köpte en ganska billig Casio med höjdätare för några år sedan.

Så länge vädret var detsamma funkade den hyfsat ;-). Jag har några kullar bakom huset som det är ca 100 meter upp på. Tyckte det stämmde rätt så bra.

Ps Casion var försedd med solarcell för att kunna dirvas på solane bare. Lite lurendrejeri i mitt tycke då batteriet ändå tog slut efter några år. Men det är en annan historia.
 
I tidigare trådar i ämnet framkom att klockor med barometerfunktion är nog så exakta om de är temperaturkompenserade (det är bla därför det finns en termometer). Viktigt är naturligtvis att de behöver kalibreras för att visa rätt. Om jag har förstått det rätt så är inte GPS att lita på när det gäller höjdangivelse (om man är i behov av precision i alla fall).

Själv har jag en Suunto X6 hrm som jag tycker funkar bra med avseende på barometerfunktionen. Har dock haft min på reparation av dåligt fungerande knappar.
 
Har en Suunto X6HRM som har barometer och är temp-kompenserad men tänk på att du inte kan ha den direkt på armen (som ju nog är dryga 30grader under jackan oavsett omgivningstemp).

Som alla sagt så kräver baro+temp kalibrering om abslut höjd är viktigt. Ska du bara räkna relativ höjd, t ex antal åkta höjdmeter på en dag så spelar ju inte aklibreringen någon roll. Om du startar på 100200,0 eller -100 spelar ju ingen roll så länge vädret=barometern är stabil.

Vill man ha GPS så är mitt tips mobilen nuförtiden . Lättladdad, med ett extra batteri så klarar du dagen och troligen en pryl du åndå har med dig. var dock medveten om att du kanske drar ut batteriet och inte kan nödringa i slutet av dagen om du inte har extra batteri.

Precissionen i GPS-mätning av höjd har diskuterats i andra trådar - den har sina begräsningar.

Min klocka kan välja att otlka tryckändringar som höjdskillnad (tex man vandrar upp och ner dagtid) eller väderomslag (man sover i tältet på konstant höjd under natten).

En kul pryl men inget för professionellt bruk som t ex flyg-aktiviteter.

/Patrikk, som gillar smarta prylar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
Karpaterna.se Höjdmätare Utrustning allmänt 18
Peter Elmlund Höjdmätare, behov av kalibrering? Utrustning allmänt 21
haskell Prisvärd (och billig) höjdmätare? Utrustning allmänt 7
zeromaker Höjdmätare Utrustning allmänt 6
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Enjoy_ Klocka för yrkesmilitär.... Utrustning allmänt 147
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.