Klocka för det mesta

Klocka för prylgalning

Tjena.

En polare satte igång prylgalningen i mig, så nu vill jag ha en ny klocka.

Klockan skall ha kompass (ett måste) och höjdmätare, samt vara lättavläst och tydlig. Den bör ha bakgrundsbelysning.
Den får gärna ha en eller flera nedräkningstimers eller timers som man kan ställa individuellt.

Priset får gärna ligga runt 3000 SEK.
Jag har kollat lite på Suunto X6 och Vector, som bägge verkar ha bra funktioner.

Är dom vettiga, och vad finns det annars för alternativ?

Koppling till PC/web är ett bra extra, men ökar det på priset för mycket går det bort

/Mattias
 
Suunto Altimax

Jag har en Suunto Altimax med en liten kompas på armbandet. Klockan är kanon, har allt jag kan tänka mig behöva, jag vet tex att jag har 56 skidagar i benen i år och averkat 89.000 höjdmeter. Men jag kommer nog att köpa mig en X6hr snart så jag får en pulsmätare och kompas direkt i klockan. Köp Suunto du kommer inte att bli besviken.

//Micke
 
F´LÅT!

.... mig då!
Men var det inte du som börja med allt det där pratet om GPS?;)
Föresten, grattis till medlemskapet i ledighetskommite´n!!!

"I thought of that while riding my bike."
-- Albert Einstein, on the theory of relativity
 
Tänk på att klockkompasser inte är lika tillförlitliga som "vanliga" kompasser.

Enligt tidningen "Utemagasinet", som testade klockor i nr 1-2002, är kompassklockor inget som man helt ska förlita sig till i vildmarken. Det är ett gott redskap om du behöver en generell riktvisning, men inte att orientera sig mer exakt med.

Utemagasinet hävdar att det skiljde mellan en och tjugo grader på kompassriktningen när två personer vid flertalet tillfällen tog ut samma riktning. Det stora problemet lär vara att du inte vet om du håller klockan plant. En lutning på 10 grader av klockan kan ge en missvissning på 20 till 40 grader.

Själv har jag ingen erfarenhet av kompassklockor, men när jag nu såg denna tråd så kom jag ihåg att Utemagasinet hade ett test om just detta. Det kan ju vara bra att veta kanske..
 
Behöver inte exakt

Jag vill bara kunna ta ut ungefärliga riktiningar (och ha massa funktioner på klockan :))

Men det är bra att veta att dom inte är lika exakta.

/Mattias
 
Ska du ha en klocka bara när du är ute så tycker jag nog att du ska sattsa på någon av Suuntos modeller. Skälet till att jag inte köpte någon själv var att jag ville ha en klocka som jag kunde ha på mig hela tiden och då tyckte jag att suunton var för stor.
jag har nu en Casio pro trek-410, betydligt smäckrare än suunton och ruggigt snygg med titanarmban. Den har tillräckligt med finesser för min del (kompass, termometer, barometer, höjdm.+en massa annat) det enda jag saknar är en timer. har haft den i tre år och är väldigt nöjd, vet inte vad den kostar idag men gissningsvis strax under 3000:-
det var väl ungefär vad jag kan bidra med, lycka till.
 
Re: Klocka för prylgalning

mlindstrom; sa:
Tjena.

En polare satte igång prylgalningen i mig, så nu vill jag ha en ny klocka.

Klockan skall ha kompass (ett måste) och höjdmätare, samt vara lättavläst och tydlig. Den bör ha bakgrundsbelysning.
Den får gärna ha en eller flera nedräkningstimers eller timers som man kan ställa individuellt.

Priset får gärna ligga runt 3000 SEK.
Jag har kollat lite på Suunto X6 och Vector, som bägge verkar ha bra funktioner.

Är dom vettiga, och vad finns det annars för alternativ?

Koppling till PC/web är ett bra extra, men ökar det på priset för mycket går det bort

/Mattias

Hej Mattias.

Du verkar av tidigare inlägg att döma hemmastadd i Polars modeller.

Jag har en Suunto X6 HR och den är rätt OK med tillräckligt med funktioner för att man skall kunna hållas sysselsatt en vecka men just kompassfunktionen har jag inte kommit överens med så bra. Jag tror att det blir krångel med kompassen om man samtidigt loggar pulsmätning. I varje fall så fungerar inte lutningsmätaren då.

I manualen rekommenderas att man ofta kalibrera kompassen.

Jag skulle inte navigera efter Suuntons kompass utan att ha en annan kompass som backup.

Klockan är stor men lätt och sitter inte i vägen på min handled. Suunton verkar mera genomtänkt än den Casio med höjdmätare jag hade för 15-20 år sedan.

Thure
 
Äkta prylgalning

Som sann prylgalning svarar jag det beror på...

Själv tycker jag att Suunto klockorna är väl klumpiga...

Om du tränar tycker jag defenitivt du skall kolla in Polarklockorna jag cyklar mycket och då är det ju Polar 710i som gäller, höjdmätare, pulsmätare, kadens, hastighet, temperatur, effekt. datorinterface ja allt du behöver.

Kombinerar du med en GPS så har du den ultimata kombinationen.

Men mer civilt så använder jag en Tissot T-touch i titan lätt, snygg men ändå höjdmätare, kompass, barometer osv...

Vill man sen inte ha en digital variant så finns det ju Revue Thomson Altmark med sol kompass och analog höjdmätare, jag har snikmodellen utan höjdmätare dvs Landmark

Polar: http://www.polar.fi/polar/channels/eng/segments/Cycling/S710i.html
T-touch: http://www.t-touch.com/prima.htm
Revue: http://www.timeonline.ch/de-ch/dept_66.html
[Ändrat av fafner 2003-05-28 kl 20:04]
 
Re: Äkta prylgalning

fafner; sa:
Själv tycker jag att Suunto klockorna är väl klumpiga...

Om jag förstår rätt så är olika generationer av Suuntos klockor olika stora. X6 HR är inte störande stor och man behöver en viss storlek för att kunna läsa displayens siffror när man springer eller gör något annat skakigt. Även knapparna behöver en viss storlek för att kunna användas i fält.

Därmed inte sagt att Tissots klocka inte är läcker. Den är däremot inte lika fältmässig och man har ingen pulsmätning och inget datorinterface.

Thure
 
MikeMike; sa:
Klockan är kanon, har allt jag kan tänka mig behöva, jag vet tex att jag har 56 skidagar i benen i år och averkat 89.000 höjdmeter.
Micke; 1500 höjdmeter per dag, då hoppas jag att du bara har gått på topptur;-)

gundj; sa:
Var köpte du din T-touch? o till vilket pris?'
Nyfiken som alltid på kul prylar.

Jag inhandlade den på extrapris (vid lanseringen av titanmodellern) på Flygplatsen i Zürich. Jag tror jag betalade 2000 spänn eller nått sånt.

thureb; sa:
Den är däremot inte lika fältmässig och man har ingen pulsmätning och inget datorinterface.

Det är precis därför jag har fler klockor;-)
[Ändrat av fafner 2003-05-29 kl 10:05]
 
Re: Äkta prylgalning

fafner; sa:
Om du tränar tycker jag defenitivt du skall kolla in Polarklockorna jag cyklar mycket och då är det ju Polar 710i som gäller, höjdmätare, pulsmätare, kadens, hastighet, temperatur, effekt. datorinterface ja allt du behöver.

Kombinerar du med en GPS så har du den ultimata kombinationen.

Men mer civilt så använder jag en Tissot T-touch i titan lätt, snygg men ändå höjdmätare, kompass, barometer osv...

[Ändrat av fafner 2003-05-28 kl 20:04]

Tjena.

Jag har haft en S710, och jag var riktigt nöjd med den, men... Kadensen är hopplös om man cyklar i skogen (stögig singletrack). Jag har kört av tre st kadenssensorer (med olika monteringsplatser). Effektsensorn är riktigt cool men ärligt talat, den sensorn är så dyr att jag undrar hur många som har den? Höjdmätaren är riktigt bra, men loggen har en trist nackdel. Den visar bara högsta, lägsta och genomsnitts höjd. Vill man veta hur många höjdmeter man klättrat så kräver det att man för över datat till PCn och bearbetar det i excel. Jag vill kunna få det enklare hur många höjdmeter uppåt samt neråt man cyklat, och hastigheten i höjdmeter/min (träning inför ett eventuellt deltagande i TransAlp Challenge nästa år).

Usch vad negativt det blev... Jag tyckte 710 var en riktigt bra pulsklocka, men jag analyserar aldrig datat så det känndes ganska onödigt med alla dom funktionerna (i både klocka och program). Fast klockan har ju gjort att jag lärt mig kroppens signaler så det var positivt.

Annars så hade jag tänkt en "vanlig" cykeldator för att hålla koll på hastighet/sträcka osv. Fast Trelock datorn vi beställt till tjejjen ä rlite annorlunda i alla fall :)

Har kört med GPS, en eTrex Legend, på styret och det fungerade bra, förutom det faktum att batterierna alltid tar slut och att mottagningen inte är den bästa inne i skogen. Det är ju inte helt enkelt att få trackloggen plottad på en digital karta heller.

Suunto klockan har ju viss blickfångsbonus bland folk som vet vad det handlar om *ler* Personligen tycker jag den är lite högre än Polar, men det är min åsikt.

Tissot T-touch måste jag kolla upp. Någon som vet någon affär i stockholm som säljer den?

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Enjoy_ Klocka för yrkesmilitär.... Utrustning allmänt 147
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3
vandrafjäll Säker ny mobil som tål det mesta Utrustning allmänt 3
Ayrin Råd - Fällkniv som tål "det mesta" Utrustning allmänt 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.