Bra klocka

Hej allihop,
Jag paddlade havskajak förut och tänkte börja igen till våren. Började träna och min fina klocka pajade naturligtvis rätt snabbt, främst för att jag inte tog av mig den ;).
Nu letar jag efter en ny som ska tåla mer naturliv (paddling, vandring, diverse annat). Det behöver inte vara en dykklocka eller ha hur många funktioner som helst som man sedan inte använder.
Helst ska det vara en allround-klocka som man slipper krångla med och byta från vardag till aktivitet etc.
Jag har tittat på Suunto Regatta och några andra men så här långt leder Suunto.
Några andra förslag?

/J
 
Finns för många

att välja mellan om vi pratar om estetik.

Vill du ha andra funktioner än klocka?

T ex alarm (bra för att passa radiovädret) kompass barograf termometer pulsmätare?

Thure
 
X6hrm

att välja mellan om vi pratar om estetik.

Vill du ha andra funktioner än klocka?

T ex alarm (bra för att passa radiovädret) kompass barograf termometer pulsmätare?

Thure

På min arm sitter en Suntoo X6HRM. Just M i slutet (metal) gör att den ser lite mer civiliserad ut än X6HR som är i plast. Skulle pengar inte vara ointressant finns den i titan också om jag minns rätt och heter väl då X6HRT. Har för utom det vanliga so klocka,alarm och tidtagning ävne kompass, barmeter/höjdmätare, termometer och pulsmätare.

Höjdmätare/barometer är inte av superprecisson enligt min mening, eller så beror det på temperaturkorrigering för höjd kan variera en del även vid stabilt väder på samma höjd.

Loggen gör det kul att se hur pulsen stiger vid cykling/löpning uppför och man ska inte förringa träningseffekten att att se sin puls (prova spinningpuls-pass om ditt gym har det).

X6HRM är kanske inte någon nätt liten klocka men den kan en hel del trix jag gillar och vattentåligheten är godkänd för snorkling enligt Sunto själva - har själv fått verket utbytt en gång på garantin pga fukt.

Suuntos nya serier core ("herr") och lumi ("dam") ser lovande ut men har hitills ingen klocka med alla funktionerna ovan dock finns månfas med och det saknar jag såkalrt som den "vill ha allt-prylisten" jag är.


/Patrik, 8 möh, 1025 hPa, +30 celcius på armen och huvudet vänt 17 grader (nästan rakt nordlig riktning) allt enligt klockan som också säger 2209 lillejulafton
 
Vad vill du att klockan ska kunna göra?
Det är något du behöver fundera över innan man kan fundera på märke och model.
I ur och skur har jag en tissot prc200, klocka, dag & tidtagning snyggt packeterat.
 
själv kör jag med en omega seamaster i rostfritt, jag har haft den i 20år och misshandlat den enligt alla konstens regeler, utan att knappt ha repat den. jag kommer att byta den så fort jag känner att jag har råd att byta till min egentliga drömklocka, en 60-tals rolex submarine..

*dreggel*

3310.jpg
 
själv kör jag med en omega seamaster i rostfritt, jag har haft den i 20år och misshandlat den enligt alla konstens regeler, utan att knappt ha repat den. jag kommer att byta den så fort jag känner att jag har råd att byta till min egentliga drömklocka, en 60-tals rolex submarine..

*dreggel*

3310.jpg


Råd?
Jag gav 20$ för in i Tiuana för 20 år sedan.
Utmärkt klocka.

God jul på er alla föresten!

Messerbissern vill oxå påpeka att modellen heter Submariner.
 
Råd?
Jag gav 20$ för in i Tiuana för 20 år sedan.
Utmärkt klocka.

God jul på er alla föresten!

Messerbissern vill oxå påpeka att modellen heter Submariner.

jag vet att den heter submariner, det står till och med på bilden, ibland går det fort.. jag verkar i alla fall ha gett dit ego en utflykt och det bjuder jag på..

en klocka kan ha en dubbel funktion, den visar tid och den kan vara brutalt snygg.. eller som killarna i "top gear" sa: en porsche är en hottad folka, en ferrari är gjord av gud.. det e skillnad på skit och skit.. visst kan en klocka för 20dollares från Tiuana funka men det är inte mer heller, om det inte är en snodd "fin"-klocka..
 
Nu letar jag efter en ny som ska tåla mer naturliv (paddling, vandring, diverse annat). Det behöver inte vara en dykklocka eller ha hur många funktioner som helst som man sedan inte använder.
Helst ska det vara en allround-klocka som man slipper krångla med och byta från vardag till aktivitet etc. ... Några andra förslag?
Jadå. Jag är löljigt förtjusigt i min lilla svarta tunna digitalcasio. Den har datum, alarm och tidtagning. Kostade kanske trehundra. Den tunnaste, minsta och lättaste klockan jag hittade som är badbar. Gör sig toppenbra på handleden där handske möte underställ/mellanlager/ytterlager. Funkar nog också i en UL-packning. :)

Den har inga som helst pluspoäng med avseende på stil, status, finesser - den är knappast i närheten av "fucking mighty outdoor watch". Men den gör jobbet bra - det jag kräver av den.

Kommer inte ihåg vad den heter. Men första bästa urmakare som har Casio har den nog.

Goaste julen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Enjoy_ Klocka för yrkesmilitär.... Utrustning allmänt 147
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.