Klocka

Klocka "utan" funktioner, UL eller UT?

Som komplement till den andra klocktråden som går nu...

Jag jagar ett handledsur som bara har de, för mig, basala funktionerna. Jag vill ha tidsvisning och alarm - inget mer är nödvändigt även om datumvisning/tidtagning inte skadar. Den skall utöver detta tåla dusch/regn och att handleden doppas snabbt i en fjällbäck eller i havet...

Så långt föreligger det inga hinder, det finns ett tjogtal per dussin... Men jag vill framför allt att den skall vara ultratunn (underställ/skal/handskar trängs på samma ställe), och ultralätt.

Swatch har en ny serie som heter Thin, men jag har inte sett att någon av dessa modeller väcker mig på morgonen.

Ni som har koll på UL-djungeln - finns det några ultratunna armbandsur med alarmfunktion?

Patric
 
olle11; sa:
Ni som har koll på UL-djungeln - finns det några ultratunna armbandsur med alarmfunktion?

Patric

Är du lättväckt? Om inte kan det vara svårt med armbandsväckare överhuvudtaget.

Mobiltelefonenens alarm brukar vara tillräckligt elakt för de flesta men om du inte har med dig mobil får du väl helt enkelt jämföra ljudet på armbandsur med alarm i butik.

Kanske kan något i stil med detta armbandsur vara något. (30 g)
http://www.globetrotter.de/de/shop/...t=Orientierung,+Uhren,+Elektronik&u_kat=Uhren

Eller ett liknande i titan på 31g http://www.globetrotter.de/de/shop/...t=Orientierung,+Uhren,+Elektronik&u_kat=Uhren

Thure
 
Jag är tillräckligt lättväckt. Och problemet är inte gigatiskt för mig ;-) Men nu när jag vill köpa en ny frilufts-stil-och-släng-klocka vore det himla nice om den var rejält tunn.

Tack för tipsen på Globetrotter. Jag skall kolla närmare...

Swatch tunna klocka heter för övrigt inte Thin utan Skin - men inget alarm där inte. (Swatch Skin Crono är 6.6mm tunn och den är tjockare än de andra två modellerna...)

//Patric
 
Casio

hade en underbar digital casio inköpt för ca 150kr på Clas i sjön. Tyvärr liger den fortfarande på ett amerianskt hotellrum. Bra backlight, stoppur och larm, vattentät till 50m, vägde nästan inget, tunn. Fungerade perfekt utan batteribyte i 5år. Den perfekta jogging och sportklockan.

men tyvärr finns inte modellen kvar." Casio W-92 Easy Touch" finns kvar och verkar vara samma mjukvara, skall kolla nästa gång på ClasO. Pris 225kr


/Andreas
 
Re: Casio

ekis; sa:
men tyvärr finns inte modellen kvar." Casio W-92 Easy Touch" finns kvar och verkar vara samma mjukvara, skall kolla nästa gång på ClasO. Pris 225kr


/Andreas

Jag tittade på denna Casio på Clas i sjön när jag var på jakt efter liknande enkel men vattentät klocka för paddling m.m. för någon månad sedan.
I min enfald hade jag fått för mig att tillverkarna hade gjort det enkelt för oss konsumenter och att vattenskyddad 50 m betydde att den var vattentät till 50 meters djup och motsvarade även för 100 m. Men se så enkelt är det inte. 50 m innebär att den klarar stänk och eventuellt dusch medan 100 m innebär att man kan doppa den och simma med den.
 
Re: Re: Casio

tiddelipom; sa:
50 m innebär att den klarar stänk och eventuellt dusch medan 100 m innebär att man kan doppa den och simma med den.

Jo, så är det. Gränsen för att säkert kunna bada går vid vattenskydd till 100 m ifall inte tillverkaren ordagrant lovar något annat. Det gör tillexempel Polar, som lovar att deras pulsklockor går att bada med trots att de bara är "vattenskyddade till 30 m".
 
Vattenskydd

Jag hittade en vettig beskrivning av varför man inte kan bada med en klocka som är "vattenskyddad 30 m". Det räcker att klockan slår i vattenytan eller att man viftar med den strax under ytan för att den ska utsättas för ett tryck på 5-8 atm.
Det rätar ut en del frågetecken, men man tycker ändå att klocktillverkarna skulle kunna vara tydligare, och rakt igenom bara prata om tryck och inte om vattendjup.

http://www.lindahlsur.se/index.php?...hlsur.se/klockskola_vattentatellervatten.html

Men man blev ju lite sugen på en Swatch Skin. Jag har bara goda erfarenheter av kvaliten i deras urverk - har aldrig haft en klocka som behöver ställas så sällan som min Irony, och priset är klart överkomligt.
Nackdelen är såklart att det är plastglas.
(Det här förutsätter givetvis att man faktiskt hittar de klockor som är snygga i bruset av det gräsliga flertalet)
[Ändrat av Nordesjö 2004-04-16 kl 14:31]
 
För det mesta är alarmsignalen på digitalklockor så svag att jag inte har en suck att vakna när jag ligger och trynar i sovsäcken. Men för tre år sedan hittade jag i en vanlig klockaffär en Casio "SFX", tunn, med larm, tid och datum, "water resistent" till 50 m, samt med stoppur. 150-200 kr kostade den och larmet räcker för att vakna. Har ännu inte bytt batterier i den.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Enjoy_ Klocka för yrkesmilitär.... Utrustning allmänt 147
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.