UL-klocka?

Vad ska man ha för klocka om man ska köra ultralätt?

Det lättaste är såklart ingen klocka alls, att använda till exempel mobiltelefonen (som man ju har med sig för säkerhets skull). Men mobilen vill man ju ha avslagen tills man behöver den, och en klocka kan vara bra att ha. Väl?
De flesta friluftsklockor är ju stora som komockor, så de går bort.

Så vad ska man köra med för klocka om man nu vill ha en? Analog för att det går att navigera efter solen då, eller digital för att de ofta har fler smarta funktioner och lägre vikt?
Swatch skin för minimal vikt, eller en med högre hållfasthet och fler funktioner?

(För man kan ju inte köra med sin vanliga klocka, den väger ju säkert 50 gram.)
[Ändrat av Nordesjö 2005-02-14 kl 17:24]
 
Nordesjö; sa:
Vad ska man ha för klocka om man ska köra ultralätt?

Det lättaste är såklart ingen klocka alls, att använda till exempel mobiltelefonen (som man ju har med sig för säkerhets skull). Men mobilen vill man ju ha avslagen tills man behöver den, och en klocka kan vara bra att ha. Väl?
De flesta friluftsklockor är ju stora som komockor, så de går bort.

Så vad ska man köra med för klocka om man nu vill ha en? Analog för att det går att navigera efter solen då, eller digital för att de ofta har fler smarta funktioner och lägre vikt?
Swatch skin för minimal vikt, eller en med högre hållfasthet och fler funktioner?

(För man kan ju inte köra med sin vanliga klocka, den väger ju säkert 50 gram.)
[Ändrat av Nordesjö 2005-02-14 kl 17:24]



En hel ny dimension av UL-världen :)

Här finns det minst sagt oanade möjligheter att spara vikt! ;)

// Killen som kör fet digitalklocka
 
sprattelklocka

Nordesjö; sa:
Vad ska man ha för klocka om man ska köra ultralätt?

Det lättaste är såklart ingen klocka alls, att använda till exempel mobiltelefonen (som man ju har med sig för säkerhets skull). Men mobilen vill man ju ha avslagen tills man behöver den, och en klocka kan vara bra att ha. Väl?
De flesta friluftsklockor är ju stora som komockor, så de går bort.

Så vad ska man köra med för klocka om man nu vill ha en? Analog? Digital? Swatch skin för minimal vikt, eller en med högre hållfasthet och fler funktioner?


definitivt en analog,en sån där som dras upp av rörelse(kinetic?)såklart.driftsäkert,skadas inte av vatten,inget alarm samt lugnande att glo på sekundvisaren:)
 
Solen!

Kompass, och en tabell över solens upp- och nedgång. Med lite träning borde man kunna uppskatta klockslagen hyfsat baserat på solens läge (vi glömmer mulet väder ett tag). Vikten = 0!
 
Nordesjö; sa:
Vad ska man ha för klocka om man ska köra ultralätt?
Jag vill också veta... Jag är sugen på en ultralätt och ultratunn som har alarmfunktion (där försvann nog solen som lösning...).

Jag hade en tråd om detta för länge sedan, men det blev aldrig något köp. Har man några nya förslag nu?
Patric
 
Vad är det frågan om?

Allvarligt talat!
Det finns bättre saker än att spara vikt på klockan. Det finns ju tusentals klockor med alarmfunktion som inte väger nått...
Ta bara "runners world"-klockan, grymt bra klocka!
 
Re: Vad är det frågan om?

Sallle; sa:
Allvarligt talat!
Det finns bättre saker än att spara vikt på klockan. Det finns ju tusentals klockor med alarmfunktion som inte väger nått...
Ta bara "runners world"-klockan, grymt bra klocka!
Hittade inte Runners Worlds klockan när jag surfade runt... Annars, tack för tipset.

Främst vill jag ha en TUNN klocka med alarm för att det blir så stökigt med underställ och fleece och skal och handskar etc. En fet klocka gör tex att jag ventilerar sämre genom armslutet (tycker jag).

En tung och tjock klocka är helt enkelt inte min grej. Men det är ju bra att du vet att jag egentligen inte behöver leta efter en lätt och tunn... allvarligt talat? ;-)

-p-
 
Re: Vad är det frågan om?

Sallle; sa:
Allvarligt talat!
Det finns bättre saker än att spara vikt på klockan. Det finns ju tusentals klockor med alarmfunktion som inte väger nått...
Ta bara "runners world"-klockan, grymt bra klocka!


kom igen nu grabbar och tjejer,vi snackar om en klocka att ha med sig ut i skogen och dyl.vad ska man med ett alarm till,man går när man är klar och stannar när man hittar ett sjysst ställe eller är trött,inte för att klockan visar ngt speciellt väl?


peter
 
Re: Re: Vad är det frågan om?

ping; sa:
vad ska man med ett alarm till,man går när man är klar och stannar när man hittar ett sjysst ställe eller är trött,inte för att klockan visar ngt speciellt väl?

Ja, eller så har man ett tåg att passa när vandringen är slut. Man kanske vill se till att man inte sover flera timmar under sin lilla eftermiddagstupplur. Eventuellt har man en liten liten tävlingsådra så man vill se hur lång tid saker tar. Det händer kanske att man är ansvarig för en grupp människor och vill säkra upp att pauserna inte kommer för sällen eller så vill man då kanske hålla tempot och säkra att man kommer fram innan det blir för mörkt.

Nej, jag är bara pryltokig. Jag vill gärna ha en tunn och lätt klocka med alarm - trots (eller tack vare) att det är det allra allra onödigaste man kan fundera kring.

Sorry!
;-)
 
Re: Re: Re: Vad är det frågan om?

olle11; sa:
Det händer kanske att man är ansvarig för en grupp människor och vill säkra upp att pauserna inte kommer för sällen eller så vill man då kanske hålla tempot och säkra att man kommer fram innan det blir för mörkt.


Sorry!
;-)

det är ju då man drar fram det fetaste som kan uppbringas för pengar.


don't be.:)


peter
 
Jag hittade en av farsans gamla självuppdragande klockor hemma i en skrotlåda. Självlysande är den också (det fungerar i ungefär 10 minuter efter att ljuset försvunnit och sen ser man den inte längre:).

Fast min simpla vardags-Casio väger väl hälften av vad den väger... Och Casion har både visare och LCD (fast alarmet har jag ingen nytta av eftersom jag inte hör det... så jag fick köpa mig en liten vibratorväckarklocka på Clas O att ha om jag inte har mobilen med mig).

Finns det klockor med titanboett?? :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Enjoy_ Klocka för yrkesmilitär.... Utrustning allmänt 147
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.