Klippans friktion vid kyla?

Mycket intressant diskussion även om den börjar spåra ur...

Ang potatis Vs. kökskniv så är jag ganska säker på att det beror på att det bildas vakum mellan kniv och potatis och att den sugs fast. Det är därför som det finns knivar med hål i.

Vad gäller kalla klippor tror jag mer på att den största förändringen ligger i handen. Huden drar ihop sig av kylan och mindre blod strömmar igenom vilket ger en förändring i friktion och ens förmåga att lägga press på rätt ställen.

Tänk er en plastpåse med vatten som man lägger på en brant men skrovlig stenhäll. Om innehållet flyter helt kommer den att "rulla" ner. Om den är stenhård kommer den att hasa ner men om den är trög nog att forma sig efter stenhällen men inte så flytande att den rullar kommer den att stanna kvar.

Det är iaf mina teorier, helt öppen för kritik.
 
Full fart i den här tråden. Kul!

Tycker att ursprungsfrågan har utretts ganska bra (och sen en massa friktionsbonus i form av däck, knivar och potatisar). :)

Bra länk du postade Johankv, intressant att inte friktionen hand - klippa påverkades av vatten/blöt klippa. Sen verkar ju användningen av krita inte vara helt glasklar, där får man nog inte glömma den psykologiska faktorn. En stilla stund av kontemplation med handen i kritpåsen innan man ger sig i kast med ett läskigt överhäng känns viktigt...

Med min ursprungsfråga var det mest friktionen mellan hand och klippa jag menade, och förklaringen mindre svett, hårdare hud vid kyla verkar ju rätt logisk.

Borde man inte kunna göra klätterskor med två eller fler typer av gummiblandningar? (Kanske redan är branschstandard, vad vet jag) En hårdare gummiblandning för kanterna samt en mjukare under sulan för att underlätta smear.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
det finns ju nanofibrer med bättre vidhäftningsförmåga än geckofötter, så snart kommer vi att ha ytterligare ett etiskt dilemma..

http://nanolab.me.cmu.edu/projects/geckohair/

Jag ser redan diskussionerna framför mig om rätt eller fel, "Chris Sharma hade ju klättrar 11b+ med dom där, och nu har alla dom, vem som helst kan ju göra en 8a med ett par sådana skor"... HAHAHA... Vänta bara till "Nanokritan" kommer då får du sugkoppseffekt även på händerna...
 
Sen verkar ju användningen av krita inte vara helt glasklar, där får man nog inte glömma den psykologiska faktorn. En stilla stund av kontemplation med handen i kritpåsen innan man ger sig i kast med ett läskigt överhäng känns viktigt...
Jag tror inte att professionella tyngdlyftare eller gymnastikutövare använder krita enbart för den psykologiska faktorn... så jag tror heller inte att klättraren gör det.
 
Jag tycker precis att jag minns en och annan sloper som jag inte tagit mig förbi förrän jag kritat på rätt ordentligt. Fast det kan ju vara mentalt... :)
 
Materielutvecklingen inom klippklättringen går inte fort men visst finns den, och varje genombrott orsakar en mer eller mindre skämtsam debatt om "fusk".

Runt 1970 dök den första friktionsskon avsedd för renodlad klippklättring upp på marknaden. Den hette EB efter Emile Bourdoneu (osäker på efternamnet) och jag undrar om den inte främst togs fram för boulderingen i Fontainbleau. Hursomhelst så blev det helt plötsligt mycket lättare att klättra än med de gamla tunga alpinkängorna.

1984 skedde nästa friktionsgenombrott med spanska Firé (Boreal). Dess fantastiska friktion gjorde faktiskt klättringen märkbart lättare jämför med gamla EBs och sedan dess har dett handlat om förfiningar och inte om några nya genombrott.

Dock så lär nya genombrott komma även i framtiden, om ett år, fem år eller tjugo år, vad vet jag men förr eller senare så sker det. Efter en tids gruff om "fusk" så kommer dock alla att var nöjda med de nya skorna och den förmågehöjning det innebär så diskussionen kommer snabbt att dö.
 
Senast ändrad:
All utveckling som leder till bättre resultat är inte alltid av godo. Och ej heller tror jag att det kommer bli accepterat om en 8a hamnar i svårighet 6a. Liknande sker ju inom formel 1 där många nya innovationer räknas som fusk. Dessutom tror jag att ett par sådana skor går lös på en hel del pengar och bara blir fördyrande för sporten. Hela grejen med klättring är ju att göra det lite svårt för sig, vill man bara upp till toppen så kan man ju oftast gå runt.

Dock så tror jag att några kommer falla för skorna men inte den stora massan. I tävling kommer de säkerligen inte accepteras.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips