Klimatförändringar - vi lever i det

Winston Churchill skrev en gång att "det bästa argumentet mot allmän rösträtt är ett fem minuter långt samtal med en genomsnittlig väljare". Vi lever i en pågående och allvarlig klimatkatastrof som ska hanteras av våra lagstiftare...och så har vi ett stort antal röstberättigade väljare som inte kan skilja på väder och klimat. Det är bara att dra ner rullgardinen.
Liknar utmaningen som elindustrin har att förklara skillanden på effekt och energi, nu när elbolagen tvingas ta betalt även för effekt, inte bara som tidigare energi. Denna prisreform ska ju leda till bättre klimat genom tidsutjämnad elenergiförbrukning.

/Patrik

Man ska såklart skilja på klimatföränding och väder, även om vädret sticker ut.

Men fungerar det verkligen så ?
Det är lite lustigt, när media som tex SVT eller TV4 i sina nyhetsmorgonprogram med eller utan inbjudna "experter" komenterar en värmebölja så är det klara besked.

Två veckor blå himmel och 28 grader varmt i Bohuslän är klimatförändring, utan prut.

Samtidigt komenteras nytt köldrekord sett över Januari månad i norra Sverige såklart bara som väder.
(alternativt att vädret blivit oberäkneligt på grund av klimatförändringarna)
Hade det varit rekord i plusgrader på samma nejd så hade det utan tvekan benämts "Klimatföränding"

Inte undra på att jag och fler med mig numera allt oftare ifrågasätter trovärdigheten i slaskmedia.

Senast ändrad:
När tråden nu gått in på sidan 76 har mycket kunskap förmedlats och olika personer har sagt sitt. Det kanske är dags att börja på en ny tråd nu, som klimatförnekare kan driva?

Man ska såklart skilja på klimatföränding och väder, även om vädret sticker ut.

Men fungerar det verkligen så ?
Det är lite lustigt, när media som tex SVT eller TV4 i sina nyhetsmorgonprogram med eller utan inbjudna "experter" komenterar en värmebölja så är det klara besked.

Två veckor blå himmel och 28 grader varmt i Bohuslän är klimatförändring, utan prut.

Samtidigt komenteras nytt köldrekord sett över Januari månad i norra Sverige såklart bara som väder.
(alternativt att vädret blivit oberäkneligt på grund av klimatförändringarna)
Hade det varit rekord i plusgrader på samma nejd så hade det utan tvekan benämts "Klimatföränding"

Inte undra på att jag och fler med mig numera allt oftare ifrågasätter trovärdigheten i slaskmedia.
Det är ju precis därför jag vill ifrågasätta om alla verkligen ska ha möjlighet att vara med och bestämma i viktiga frågor. Att nån tomte säger konstiga saker i en tv-sändning ändrar ju inte fakta. Inte heller att nån ännu värre tomte säger på Youtube att klimatkrisen är en bluff. Fakta ändras inte vad än någon skriver eller säger. Det finns fakta och du har tillgång till dem och om du ska vara med och bestämma (via röstsedeln) så får du ta mig tusan läsa på lite också. Om du inte kan tolka statistik eller bedöma kvaliteten på en studie så får du ta hjälp. Eller låta bli att uttala dig.
Och för att citera Bulgakov (från Mästaren och Margarita): "That is a fact. And fact is the most stubborn thing in the world".

Vilka är det här som förnekar att vi har ett klimat?
/Niklas
Det här blir ju bara roligare och roligare.

Du kan inte ha missat att just ordet "klimatförnekare" diskuterats. Men klimatförnekare menas såklart inte att man förnekar att vi har ett klimat.

I detta forum har ordet "klimatförnekare" förklarats som att "det är en person som förnekar att det är människan som står bakom de klimatförändringar som nu sker".

Jag tror inte du missat detta, utan bara vill...ja, vad du vill vet jag inte.

I någon av de två klimattrådarna har det diskuterats...kanske i bägge.

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.
När tråden nu gått in på sidan 76 har mycket kunskap förmedlats och olika personer har sagt sitt. Det kanske är dags att börja på en ny tråd nu, som klimatförnekare kan driva?
Jag tycker att ni är flera här som daltar med klimatförnekarna. Räddningstjänsten startar ju inte diskussioner varje gång det brinner i nån byggnad. De tar ju inte hänsyn till att niking och Stordrulen inte tror att det brinner, utan att det handlar om nåt slags okänt ljusfenomen i det aktuella fallet. Nej, de åker bara ut och släcker, ett beslut baserat på information och kunskap. Stollar och andra som tjatar om "ljusfenomen" och brandalarmister igonerar man bara.
Men vad skulle hända om vi hade allmänna val där alla stollar fick vara med och välja brandchef? Och hur skulle det se ut om man diskuterade dag ut och dag in med dessa brandförnekare?

Det är ju precis därför jag vill ifrågasätta om alla verkligen ska ha möjlighet att vara med och bestämma i viktiga frågor. Att nån tomte säger konstiga saker i en tv-sändning ändrar ju inte fakta. Inte heller att nån ännu värre tomte säger på Youtube att klimatkrisen är en bluff. Fakta ändras inte vad än någon skriver eller säger.

Jag har aldrig förnekat att det pågår klimatföränding om det är det du fått för dig.

Jag har heller inte förnekat att det finns samstämmiga forsksknigsrapporter och mätdata som påvisar att medeltemperaturen blivit varmare de senaste 120åren.

För all del, citera gärna en hel kontext där jag förnekar att klimatet förändrats eller att forkarna har fel uppgifter i sina mätdata.

Läs vad jag skriver i stället för att hitta på, men att försöka misskreditera andra med hjäp av vantolkning har ju blivit lite av din paradgren här på forumet.
Få av dina inlägg handlar ju om annat än det. ;)

Senast ändrad:
Jag har aldrig förnekat att det pågår klimatföränding om det är det du fått för dig.

Jag har heller inte förnekat att det finns samstämmiga forsksknigsrapporter och mätdata som påvisar att medeltemperaturen blivit varmare de senaste 120åren.

Läs vad jag skriver i stället för att hitta på.
Vad bra. Då är vi överens om att vi måste sätta in alla tänkbara åtgärder för att minska utsläppen. Jag trodde ett tag att du tillhörde stollarna.

Det här blir ju bara roligare och roligare.

Du kan inte ha missat att just ordet "klimatförnekare" diskuterats. Men klimatförnekare menas såklart inte att man förnekar att vi har ett klimat.

I detta forum har ordet "klimatförnekare" förklarats som att "det är en person som förnekar att det är människan som står bakom de klimatförändringar som nu sker".

Jag tror inte du missat detta, utan bara vill...ja, vad du vill vet jag inte.

I någon av de två klimattrådarna har det diskuterats...kanske i bägge.
Nix. Ordet klimatförnekare betyder ju faktiskt att en person som förnekar att vi överhuvudtaget har ett klimat. Å det har jag hittilla inte sett någon göra i någon av trådarna (fast jag kan ju ha missat något enstaka inlägg).

Nej, vill du beskriva de som förnekar att människan skulle orsaka klimatförändringar, så får du helt enkelt hitta på en betydligt träffsäkrare term än "klimatförnekare", som till exempel "mänsklig orsak till klimatförändrings-förnekare".
/Niklas

Nix. Ordet klimatförnekare betyder ju faktiskt att en person som förnekar att vi överhuvudtaget har ett klimat. Å det har jag hittilla inte sett någon göra i någon av trådarna (fast jag kan ju ha missat något enstaka inlägg).

Nej, vill du beskriva de som förnekar att människan skulle orsaka klimatförändringar, så får du helt enkelt hitta på en betydligt träffsäkrare term än "klimatförnekare", som till exempel "mänsklig orsak till klimatförändrings-förnekare".
/Niklas
Jag vet med säkerhet att det är beskrivet ungefär så som jag skrev. Går säkert att söka sig fram till var i denna eller granntråden som det togs upp.
Jag förstår att det är lätt att missa, men detta vet jag med säkerhet har tagits upp minst en gång tidigare, kanske två gånger.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips