Klimatförändringar - vi lever i det

Så är vi tillbaka på ämnet klimatbelastningar nu?

/Patrik

Visst, här kommer en liten kluring till dom mest klimatbesatta:

Hur ser ni på uppgiften att man sparar ca 2,4 ton koldioxidekvivalenter per år genom att leva bilfritt men sparar ca 58,6 ton om man inte skaffar ett barn ?

Är det sistnämnda något ni överväger för klimatets skull ?

Visst, här kommer en liten kluring till dom mest klimatbesatta:

Hur ser ni på uppgiften att man sparar ca 2,4 ton koldioxidekvivalenter per år genom att leva bilfritt men sparar ca 58,6 ton om man inte skaffar ett barn ?

Är det sistnämnda något ni överväger för klimatets skull ?

En provocerande fråga…tycker jag. Det om barn.
Skaffa barn tycker jag.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
En provocerande fråga…tycker jag. Det om barn.
Skaffa barn tycker jag.
Jo, den är provocerande tycker jag med men även relevant att ställa då fler (även Svenska) unga kvinnor väljer barnlöst på grund av klimatoro.

Sen finns det flera aspekter, kan du peka finger åt Rut och Gösta som åker på Thailansemester en gång om året när du själv utgör en högre belastning på klimatet genom att skaffa flera ungar ?
Eller ta sig rätten att klaga över att barnlösa grannen åker raggarbil hela sommaren som dricker två liter milen i stället för att skaffa en elbil för den delen ?

Svåra frågor, men kanske även en indikation på att klimatdrevet i media kanske gått lite väl långt och att människor inte funderat tillräckligt kring dessa frågor ? 🤔

Senast ändrad:
Siffran att spara 58,6 ton ton koldioxidekvivalenter på att inte skaffa barn är helt irrelevant här. Dels är den framtagen på väldigt konstiga grunder, dels mäter den 1: "kumulativa effekten för nuvarande och framtida ättlingar baserat på ”andel släktskap” för ättlingar och nuvarande utsläppsnivåer, för alla utsläpp producerade under ättlingarnas livstid, delat på den förväntade livslängden för vardera föräldern" som sen delas upp på en förväntad livslängd av ca 80 år. 2. den utgår från USAs siffror på över 20 ton/per person och år och en befolkningsökning på 2,05 barn per kvinna. Läs gärna hela studien här: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959378008001003

Om man lever i ett land som Sverige, som har en befolkningsminskning med ca 1,5 barn/kvinna så ersätts ju varje nyfött barn mer än väl av de äldre som dör.

Att då jämföra med att spara 2,4 ton genom att sälja bilen blir lite tokigt va, milt uttryckt..

Känns det inte märkligt att skrika att vi måste sluta släppa ut så mycket koldioxid, samtidigt som det är ok att föda barn, som beräknas årligen släppa ut 20 ggr mer koldioxid än bilen?
/Niklas
Läs studien! Ett barn släpper naturligtvis inte ut 58,6 ton co2 årligen, hur skulle det kunna gå till..? Den grundar sig i ett antagande om att räkna in de utsläpp som orsakas inte bara av barnet utan av alla framtida generationer som barnet kan ge upphov till. Om man räknar på det sättet skulle Gustav Vasa antagligen vara en av våra största klimatbovar någonsin..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips