Klena standplatser?

Svenska klätterförbundet rekommenderar följande uppbyggnad av standplats:
Bergfast, oberoende, jämnviktat och inget slack. Inget obekant, eller hur?

Detta uppnås enligt kursinstruktör genom att sätta fast sling i enkel part i respektive säkring. Med nylonband är man då nere i en nominell arbetsbelastning på 15kN/säkring (tre band på nylonstroppen betyder 3x5kN).

Ger sig då en säkring är man kvar med knappa 15kN i en punkt? Hur mycket försvagar dubbelåtta i en part samt ett dubbelt halvslag slingan?

Våra Slovakiska instruktörer som också är UIAA certifierade tyckte det inte såg riktigt klokt ut och rent hållfasthetsmässigt kan jag hålla med.

Vad tycker ni?
 
Förstår inte din beskrivning. Men det som klätterförbundet lär ut på kurser är förstås okej: "hängsle och livrem".
 
Att förbandet består av kil-karbin-dubbelt halvslag-sling i enkel part-dubbelåtta. Det här tar ju ner hållfastheten till under 15kN men hur mycket försvagar knutarna på en slinga?
/J
 
Dubbelåtta eller motsvarande (i bandslingor eller i cordelett) är väl svår att undvika om man vill ha jämvikt. Men poängen med dubbelt halvslag för inkoppling av en ändlös bandslinga i en karbin förstår jag inte.
 
Det här kan bli en rolig och intressant diskussion, bara vi inte går in för djupt på vektorer och sånt. :)

Jag tror att det Jan menar är en metod där man har två punkter i berget som sitter en bit isär, skruvkarbin i resp punkt och en lång slinga. Slingan fästs med dubbelt halvslag i respektive karbin. Knutarna justeras så att man får en svag slackbåge mellan karbinerna, och en riktigt lång del. På den långa delen gör man en åtta- eller överhandsknut, och där får man sin centralpunkt.

Tanken med de dubbla halvslagen är dels att enkelt justera så att jämviktningen ska bli bättre, dels använda slingan på "enkel part" så att vinkel dig centralpunkten inte blir för stor. Hade punkterna suttit närmare varandra kunde man använt slingan "dubbel" och ändå fått samma låga vinkel vid centralpunkten.

Det finns såklart för- och nackdelar med den metoden, och i olika länder finns olika metoder som anses vara ok, bra eller usla. Ett tips är att inte lita mest på den guide eller instruktör som gnäller mest på andras system, utan att sätta sig in i de olika metodernas uppbyggnad och användningsområden.

Intressant i sammanhanget kan vara att kolla upp hållfastheten på den säkring man använder. På t ex BD Camalots och många mindre kilar står det ofta inte mer än "14 Kn".

//Johan
 
(14 kN får nog ändå anses vara ett rätt högt värde på en säkring. Mindre kilar och "lite halvsmå" kamkilar ligger ju betydligt under 14.)
 
(Absolut! Men man kanske ska ha det i bakhuvudet när man räknar på resten av systemet. Varför ha ett system som i övrigt håller för över 20 Kn, när infästningen i berget bara tål 14 Kn? Det var så jag menade!)
 
Tack, johan för en bra förklaring av en "SKF standplats." Din beskrivning är bättre än min, helt klart.
Är medveten om att många säkringar ligger kring 15kN eller nedåt. Saken är att om slingan tål 15kN i enkel part oknuten. Hur mycket blir det då med ett dubbelt halvslag? Skulle man använda ett rep tar dubbelt halvslag ner hållfastheten till ca75%

Slinga: 15kN * 0.75 =ca 11kN. Om slingans hållfasthet försvagas lika mycket som repet har man helt plötsligt ett förband där slingan är svagaste länken vilket för mig känns en aning bakvänt. Speciellt för en standplats som är den primära punkten i ett säkerhetssystem.

En annan sak kan man nämna också och det är fallfaktorn. Det är ju primärt den som avgör hur mycket man belastar säkringen. I vilket fall som helst ville jag fokusera på säkringens hållfasthet i den här diskussionen.

Vad gäller vem man ska lita på tycker jag att man ska lita på sig själv, vara bra på att tillämpa det man lär sig och vara kritiskt till allt man hör. Fick man lära sig i skolan, att till och med vara kritisk till det man fick lära sig där. Det är av den anledningen jag har ifrågasatt de olika metoderna. Handlar inte om rätt eller fel utan olika kulturer och användningsområden.
/J
 
Senast ändrad:
Hm, en slinga som tål 15 kN i enkel part och utan knut, är det en typisk plattbandsslinga som är märkt typ 22 kN (fast då sydd och dubbel förstås)?
 
Vad gäller vem man ska lita på tycker jag att man ska lita på sig själv, vara bra på att tillämpa det man lär sig och vara kritiskt till allt man hör. Fick man lära sig i skolan, att till och med vara kritisk till det man fick lära sig där. Det är av den anledningen jag har ifrågasatt de olika metoderna. Handlar inte om rätt eller fel utan olika kulturer och användningsområden.
/J

När det gäller så kritiska saker som standplatser, så ska man nog helst inte lita på någon konstruktion blint, utan först ta en rejäl funderare på varför den är byggd som den är.

Om man bara upprepar en modell som någon betrodd person sagt är säker, så står man rätt handfallen den dagen då den modellen inte fungerar.
Förstår man däremot varför just den modellen är så bra, så kan man (förhoppningsvis) komma på egna säkra varianter.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.