Klassisk fråga: Vilken gps...

Mors!

Tänkte inhandla en dylik apparat och har kollat några olika modeller.
Vistan lät ju fin, men är alldeles för dyr för min smak så jag funderar istället på dessa tre:
GPS 72
Etrex Summit
Etrex Venture

Ungefär samma prisklass 2200-2600 på gpsw.co.uk

Nån som har förslag på vilken jag ska slå till på?
 
Carslöv; sa:
GPS 72
Etrex Summit
Etrex Venture
Nån som har förslag på vilken jag ska slå till på?
None of the above...

Köp en med karta i, du kommer aldrig att ångra dig. En etrex Legend kostar 10£ mer än summit.

Jag har uppgraderat mig från en legend till Vista och anledningen jag gjorde det var att få mer minne. Varken höjdmätaren eller kompassen har imponerat. (Skillnaden mellan venture och Summit, förutom att venture har mycket bättre display och bättre styrning av användargränssnittet med click-sticken)
 
Beror på vad du skall ha den till.

Skall du mest vandra i spenaten är förmodligen formatet och den elektroniska kompassen och barometern i Summit intressanta. Kommer du mest befinna dig i bebodda trakter kanske du värderar stadsdatabasen och möjligheten att ladda ner POI i Venture. Skall du ha den på sjön är 72:an med marindatabas, belysta knappar på framsidan, 50 rutter och larm definitivt att föredra.

Jag håller med om att kartan gör GPS:en väldigt mycket mer användbar men det är ju som alltid en prisfråga.
[Ändrat av PR 2002-11-25 kl 17:17]
 
Funderar också på att köpa en GPS i England. Siktar nog på en som innehåller karta. Har kommit fram till att en mycket viktig bit när man köper GPS är att få en GPS med bra mottagningsförmåga. Har tidigare använt en Garmin GPS 12. Denna hade en utmärkt mottagning även i tät skog. Har däremot läst i flera tester att Garmins Etrex-serie är sämre när det gäller detta. Står man i tät skog och inte får in några satelliter så har man inte så stor nytta av GPS:en. Likaså om man sitter i en bil och navigerar efter GPS:en så är det viktigt med bra mottagningförmåga.
Funderar istället på att välja en Magellan Sportrak eller Meridan som enligt testerna har betydligt bättre mottagning. Tror att Garmin 72 är bättre än Etrex-serien men den har inte karta.
 
Varför köpa GPS i England ?

Varför betala 155 £ (ca 2170 SEK) exklusive frakt för en Venture hos gpsw.co.uk när man för tillfället kan köpa den i Sverige för 2290 SEK, och då få 3 års garanti och den av många eftertraktade svenska manualen.
Motsvarande pris för GPS72 är 150 £ (ca 2100 SEK) och i Sverige 2390 SEK.
Motsvarande pris för GPS76 är 208 £ (ca 3912 SEK) och i Sverige 3190 SEK.

Med reservation för ev läs/räknefel, men jag räknade på en pundkurs på 14 SEK.

Per Brune / som funderar på att byta upp sig
 
Stor prisskillnad på dyrare modeller !

På en del modeller är inte prisskillnaden så stor men om man vill ha en modell med karta och minne så blir prisskillnaden stor. Jämför man med en Garmin Legend så kostar denna på GPS4Less i England £178,99 vilket är drygt 2.500 kr. Jag tror inte man hittar ett pris som kommer i närheten av detta i Sverige. Jämför du med en Magellan Sportrak Pro så blir skillnaden ännu större. Denna modell kostar ca 5.900 kr i Sverige. I England så kostar den med frakt ca 3.400 kr. Det är en prisskillnad på 2.500 kr.
De Engelska onlinebutiker jag har varit i kontakt med säger att Garmin och Magellan lämnar garanti på produkterna även om dom är köpta i England men det är möjligt att garantitiden är längre i Sverige.
Blir det fel på apparaten så håller jag med om att det känns säkrare att ha köpt den i Sverige och det blir nog mindre krångligt med reparationer på garantin om den är köpt här. Detta får man naturligvis väga in när man väljer var man vill köpa GPS:en.
 
Nu är det upp till dig

Tja, du har ju hittat flera olika i samma prisklass. De är inte identiska i funktionerna som finns, så vilken som passar till dig kan naturligtvis bara du själv svara på.

Vilka funktioner de har kan jag svara på, men det kan du läsa ännu enklare på Garmins sida på nätet.

Anders
 
Jag köpte min eTrex Vista på http://www.ebay.com för $240 (helt ny) vilket är ~ 2200 kr + frakt från USA ~270 kr.
Angående tull så kan man be avsändaren skicka paketet som en gåva så detta är inget problem.

Ni som nu läser detta och funderar på att skriva någon sur kommentar angående att betala tull eller inte, låt gärna bli för det börjar bli tjatigt med moralpredikningar.
För de som inte vet så är ebay webauktioner så priserna kan ju variera, priset på en ny Vista brukar ligga mellan $250-290.

Nackdelen men en Vista från USA är förstås att man får USA som "basemap" i stället för Europa, men den kartan är ändå så pass dålig att man knappast har någon nytta av den, ska man använda kartfunktionen får man ändå skaffa garmins metroguide Europe.
[Ändrat av motumba 2002-12-11 kl 12:25]
 
Garantin

Ett år är naturligtvis sämre än tre år, när det gäller garantin.
Vad det sedan är värt är upp till var och en.

Jag har fått min Vista bytt på garantin, trots att den är köpt i USA. Jag skickade den bara i en påse till Garmins servicecenter i England. En och en halv vecka senare kom en ny med posten. Ofta billigare än att sitta i bilen och köra till återförsäljaren först, om man nu inte råkar ha densamme runt knuten.

Anders
 
motumba; sa:
Angående tull så kan man be avsändaren skicka paketet som en gåva så detta är inget problem.
Ni som nu läser detta och funderar på att skriva någon sur kommentar angående att betala tull eller inte, låt gärna bli för det börjar bli tjatigt med moralpredikningar.

Nackdelen men en Vista från USA är förstås att man får USA som "basemap" i stället för Europa, men den kartan är ändå så pass dålig att man knappast har någon nytta av den, ska man använda kartfunktionen får man ändå skaffa garmins metroguide Europe.
Om man försöker detaljnavigera efter den så är grundkartan dålig ja, men nu är väl knappast det tanken med den. Jag tycker den på ett utmärkt sätt ger mig grundinformation och hållpunkter när jag färdas mellan de områden där jag har detaljerad kartinformation nedladdad och tycker därför den är väl värd pengarna Atlanticversionen kostar extra.

När det gäller att bryta mot lagen så gör vi alla våra egna ställningstaganden i den frågan men om jag skulle välja att göra något olagligt så skulle jag inte annonsera det i ett publikt forum och framförallt inte uppmana andra till samma brott. Det har inget med moral att göra utan bara att jag anser det vara onödigt och dumt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Suur Fråga ang Meridianer. Navigering 8
jochnick Ännu en fråga om waypoints Navigering 4
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
EchoAlpha Fråga angående Formeln för bäring ur koordinater Navigering 3
bazzo112 Fråga Navigering 7
pyre Fråga angående Suunto Ambit Navigering 5
serenade Garmin 60CSx fråga Navigering 17
at1981 Fråga ang. Garmin Montana 650T Navigering 9
Värstingen En liten fråga...... Navigering 3
kanotisten GPSmap 76CSx-fråga Navigering 9
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
Toni_v_89 Fråga Navigering 1
Karpaterna.se Fråga om GPS Navigering 12
Bettega En fråga om "sensitivity of GPS-chipset" Navigering 7
k_b dum fråga om GPS Navigering 3
GUD1964 Fråga om SD mine till garmin nuvi 360 Navigering 3
nkj garmin fråga Navigering 16
PR Ny firmware och fråga om röstuppdatering till 276C Navigering 0
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
lam81 Kort fråga angående importerad GPS Navigering 1
Winstar Fråga gällande basemap i Garmin 60CS Navigering 3
biting Garmin 60CS fråga från en Vista användare Navigering 3
bultsaxen fråga om 60CS Navigering 9
Ont En liten fråga... Navigering 4
jlw Tomtom 3 fråga Navigering 1
JMERLIN Teoretisk fråga ang. hastighetsbestämning i backar. Navigering 14
apersson850 Märklig fråga om iQue Navigering 0
Mike C Ännu en RT90 fråga Navigering 12
peterp Garmin etrex-fråga Navigering 0
Tony_Avesta En fråga om gummit på Vistan Navigering 16
henkywallmark Omöjlig fråga!!!! eTrex Legend och GARtrip software Navigering 2
Anders.Persson Enkel fråga? Navigering 4
Anders.Appelqvist En liten fråga Navigering 0
Sportbil Nybörjar-fråga om positionsangivelser Navigering 10
hpairborne Fråga om e-Trex. Amerikansk och Europeisk version. Navigering 5
johande fråga ang. Map tracker Navigering 0
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.