Klassisk fråga: Vilken gps...

Då var det klart

Det blev ingen av de modellerna jag funderade på först.

Jag och en vän beställde var sin Magellan Meridian Platinum igår från http://www.gpsw.co.uk

Efter att ha knallat runt på båtmässan och känt och klämt på flertalet av Garmin och Magellans modeller så bestämde vi oss för ovanstående. Kan inte peka ut exakt vad som fällde avgörandet, utan det var helhetsintrycket av den + att jag ser en fördel i att den är lite större de gångerna jag ska använda den på motorcykeln. Sen så är ju det inte dumt att kunna använda SD-kort som minne...

Så tack för alla synpunkter ni har kommit med! De har hjälpt.
 
En orsak till varför man köper en Venture från England är att det ingår PC-kabel. I svea rike tar man tydligen ur kabeln och säljer den separat.
BHö
 
Bra val!

Jag köpte nyligen en ny GPS. Många sa Garmin men de kunde inte riktigt motivera, så hade jag hört att Magellan har bättre mottagning tackvare en egen patenterad quadra antenn. De stackars försäljarna fick passa upp mig vid tre tillfällen till sist stod det mellan två GPS:er, Magellan Meridian GOLD och Magellan SportTrak PRO. De är likadana i menysystemet men jag tyckte om att SporTraken är liten, dock har den inte SD minnen som Meridian har. Hur som helst, Magellans mottagning var enligt mina simpla tester mycket bättre, både snabbare från start och bättre mottagning jämfört med de tre Garmin GPS:erna jag provade. Jag får tillochmed mottagning inomhus.

Kort och gott, NÖJD
 
Samma sorts antenn

Vad det är Magellan har patent på vet jag inte, men så mycket vet jag, att även Garmin har quadrofilär antenn på vissa modeller. Exempelvis alla i 70-serien och GpS V. Vissa har däremot en patch-antenn, exempelvis eTrex-serien.

I de flesta fall är den förstnämnda antenntypen känsligare, men det beror lite på hur satelliterna står på himlen.

Däremot låter det sig knappast göras att knöla in en quadrofilär antenn i en så liten mottagare som eTrex är. Man får väga bekvämligheten när man bär den mot känsligheten.

Vissa säger att det är väl ingen nytta med att GPS:n är liten, om den inte kan ta emot satelliterna? Det uppenbara svaret är att det är ingen nytta med bra mottagning heller, om storleken gör att mottagaren ligger kvar på köksbordet.

Anders
 
Garmin vs Magellan

Båda är lika bra på sitt sätt, alla är vi olika dels i inlärningen och användadet av alla de finesser som finns i maskinerna.

Men önskar ändå tillägga at Garmin har nått längst och leder just för tillfället GPS racet om man inte endast fokuserar på maskinprestanda, kartografin och kompabiliteten måste vägas in med lika stor vikt när man jämför olika fabrikat.

Om jag inte har helt fel så är min vista en maskin för"outdoor" inte direkt lämpad för inomhusmottagning,
även på fyllan kan jag nog orientera mellan mitt kök och vardagsrum inte behövs det en gps för det.:) skämt åsido...

Garmin erbjuder en väldigt bred kollektion av produkter alla avsedda för ett visst ändamål, och vistan klarar sig väldigt fint ute på asfaltvägarna också, en väldigt fin funktion jag uppskattar i den är inställningen om hur länge den skall navigera med hjälp av den inbyggda kompassen vid förlorad kontakt med sateliterna, en smidig finess faktiskt i tät skog.

Min brukar hänga runt halsen med den medföljande remmen innanför GT-jackan och den "grejar" mottagningen, minnet räcker väl till, lite mer än halva Sverige är inlagd och upptar 15MB, godkänt tycker jag.. mitt behov av SD minnen kommer inte på tal då min miniatyrbärbara hänger med vid längre resor, det medför att man skräddarsyr sin gps vart man än kommer, (Bärbara datorn hänger med av helt andra skäl än gps:en)

Vänligt
Christos
[Ändrat av taktsa 2003-03-18 kl 20:22]
 
Re: Samma sorts antenn

Vore intressant att veta vad som är verklighet bland alla dessa myter kring Magellans sagolika teknologi. Förra gången detta var uppe var det väl någon som hävdade att quad helix var en fantastisk mjukvara!!?

Jag får försöka hanka mig mig fram med min GPS V med opatenterad quad helix-antenn så länge. :)
 
savannen

För alla oss som inte navigerar på savannen är det bra att kunna få mottagning och framför allt inte tappaden i tät terräng.

Nä nu får det bli en
Goto Tv:en!

ETA 18.59
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Suur Fråga ang Meridianer. Navigering 8
jochnick Ännu en fråga om waypoints Navigering 4
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
EchoAlpha Fråga angående Formeln för bäring ur koordinater Navigering 3
bazzo112 Fråga Navigering 7
pyre Fråga angående Suunto Ambit Navigering 5
serenade Garmin 60CSx fråga Navigering 17
at1981 Fråga ang. Garmin Montana 650T Navigering 9
Värstingen En liten fråga...... Navigering 3
kanotisten GPSmap 76CSx-fråga Navigering 9
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
Toni_v_89 Fråga Navigering 1
Karpaterna.se Fråga om GPS Navigering 12
Bettega En fråga om "sensitivity of GPS-chipset" Navigering 7
k_b dum fråga om GPS Navigering 3
GUD1964 Fråga om SD mine till garmin nuvi 360 Navigering 3
nkj garmin fråga Navigering 16
PR Ny firmware och fråga om röstuppdatering till 276C Navigering 0
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
lam81 Kort fråga angående importerad GPS Navigering 1
Winstar Fråga gällande basemap i Garmin 60CS Navigering 3
biting Garmin 60CS fråga från en Vista användare Navigering 3
bultsaxen fråga om 60CS Navigering 9
Ont En liten fråga... Navigering 4
jlw Tomtom 3 fråga Navigering 1
JMERLIN Teoretisk fråga ang. hastighetsbestämning i backar. Navigering 14
apersson850 Märklig fråga om iQue Navigering 0
Mike C Ännu en RT90 fråga Navigering 12
peterp Garmin etrex-fråga Navigering 0
Tony_Avesta En fråga om gummit på Vistan Navigering 16
henkywallmark Omöjlig fråga!!!! eTrex Legend och GARtrip software Navigering 2
Anders.Persson Enkel fråga? Navigering 4
Anders.Appelqvist En liten fråga Navigering 0
Sportbil Nybörjar-fråga om positionsangivelser Navigering 10
hpairborne Fråga om e-Trex. Amerikansk och Europeisk version. Navigering 5
johande fråga ang. Map tracker Navigering 0
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.