Klassikern/Vansbro... på riktigt

Testa att köra Wasaloppet "topless" för utmaningens skull? *pansarhårda bröstvårtor* Eller köra ovannämnda lopp på försvarets "Vita Blixten"?
Idrottsvärden utvecklas med åren, visst kan det tyckas synd, men det är nog bara att kliva på tåget... fast hatten av för den (galning) ;) som vågar genomföra mina ovan nämnda bravader för utmaningens skull. :)

/D - Som ofta får höra att han är galen.
 
Håll den rullande...

Hertz; sa:
Ja just det, jag tycker att man bara borde få ha en stav i vasaloppet, det hade väl han den svenske kungen på 1500-talet ??

Någon stav hade han inte, han gick på snöskor sägs det. Och inte gick han från sälen till Mora. Han gick från Mora västerut på väg till norge, efter att ha misslyckats att få stöd från dalkarlarna mot dansken. Och inte var han kung heller, han var rikshövitsman - typ nutida stadsminister, vilket han blev 1521. Kung blev han först 1523 efter att ha drivit ut dansken.

Sen hette han ju förresten inte Gustav Vasa, utan Gustav Eriksson. På den tiden fick man första delen av efternamnet beroende på vad fadern hette, i detta fall Erik (Johansson tror jag faktiskt). Vasa har senare historikerna gett honom för att underlätta när de skall hålla ordning på släkterna. Då tog man ofta vapensköldarnas märke och fixade ihop ett namn. Gustavs släkt hade en vase på sin sköld. En vase är en rishop som under vattnet tycks om av fiskar som vill leka/lägga rom...

Sedan kan man ju vända på alla debatter och spåra ur hur mycket man vill. Självklart får alla göra som de vill (inom de regler som dock finns) och ta sig an sina livs utmaningar på sitt sett! Men sedan gör det ju inget om man kommer med något konkret själv.

Sedan finns det ju förståss enklare tävlingar och utmaningar också. T.ex att ta silvergrodan - "koka kaffe" och sådant, vilket kan vara bra att kunna i vildmarken =)
 
Hade Vasa våtdräkt?

Ja, nu var det utrett med Vasas stav... Frågan kvarstår dock, hade han våtdräkt eller inte på Vansbrosimningen? :)

Debatten om våtdräkten svallar hög i Vansbrosimningens gästbok... men ingen klarhet om Gustav...

Niklas (utan våtdräkt men med två stavar...)
 
Du får nog läsa på, Vasa badade aldrig i Vanån. Men när han badade så tror faktiskt att han använde våtdräkt. Det sägs att han alltid svor åt cyklopet som ej höll tätt på grund av allt skägg.
 
Mmmm

Tack David, hu har jag lärt mig mer historia än under hela grundskolan..

Men alltså, det jag menade är att det spelar väl ingen roll hur svårt det är för andra, det är ju hur man "svårar" till det för sig själv som räknas

Mattias
 
Kul att veta att man är klen :)


gör att simningen blir väldigt mycket enklare... Kan likställas med en hjälpmotor runt Vättern... Nu finns det lösningar som åstadkommer köldskyd utan flytkraft.. tex fett eller isolerande klädesplagg som cykelbyxor etc.

Så, våtdräktsdebatten har kommit hit också. Så kul med ett ämne där alla har bestämda åsikter och ingen kan övertyga de andra oavsett argument. Jag bara måste kasta mig in jag med - alltid "övertygar" jag väl någon :). Är det förresten en särskilt bra jämnförelse med hjälpmotor eller är det bara surisars sätt att överdriva? Har någon gjort en vetenskaplig studie och jämnfört hur våtdräkten påverkar olika simmares sluttid* beronde på vattnets temperatur och stömföring, startgrupp, simmarens vikt, kroppsfettandel, förberedelse och simsätt samt storlek, märke, tjocklek och modell av våtdräkt, eller är det bara en massa antaganden och tyckanden? Eller är det faktum att nästan alla följer arrangörernas rekommendationer och använder dem tillräckligt för att diskvalificera våtdräkt? Min upplevelse bye the way är att det effektivt hindrar armtagen men skyddar mitt ömma skinn mot sparkar och rivsår i trängseln. Sedan behöver jag inte oroa mig för att frysa heller och det utan att stå i duschen och skrubba mig i en vecka.

*för det var väl sluttiden ni var intresserade av eller är det upplevelsen av loppets svårighetsgrad som är viktig (inget hindrar väl i så fall någon från att simma ett par kilometer före starten, kan vara ett bra sätt att slippa ifrån bilköerna och parkeringskaos att simma sista biten).

Är förresten syftet med Vansbrosimningen att vara en lika stor utmaning enligt alla deltagare som Vasaloppet/Vätternrundan? Nu verkar stora delar av de som deltar enbart göra det för att det är en ruta att kryssa i på vägen till Klassikerdiplomet. Fine, själv gillar jag att simma Vansbro utan diplomhets*. Utmaningen med Vansbro för mig är att disponera loppet rätt. Jag försöker simma lite fortare än förra året (relativt sätt, olika år går det olika fort) och för att göra det så gäller det att simma så fort jag kan fast inte så fort så jag får kramp eller på annat sätt behöver vila (vilket är mycket svårare i Vansbro än utefter de övriga loppen).

* På tal om att alla delarna i klassikerna ska vara "lika utmanande" så har jag hört fyra olika alternativ till vilken del som är värst/enklast beroende på vem man frågar. Själv hävdar jag att det är Vättern som sticker ut med att vara så dj-la mycket längre än de andra. Jag bygger detta på att de andra är 3 gånger en vanlig träningsrunda. Tre mil är en lagom träningsrunda på skidor (förutsatt att det finns snö vilket det inte gör), 1 mil joggar man lätt och 1 km är en vanlig tur i bassängen. Om man sedan multiplicerar med tre så får man sig en utmaning att träna till och bita i. Sedan kan vädret, skador och annat ställa till det. Men Vättern. Hö! En cykeltur för mig är 2-3 mil och att då tio-femtondubbla detta. Det säger sig självt att man får ONT. Så, inga mer Vättern för mig (ska överväga alternativet med hjälpmotor :)).
 
Plågar vidare mot Lidingön...

Har någon gjort en vetenskaplig studie och jämnfört hur våtdräkten påverkar olika simmares sluttid* beronde på vattnets temperatur och stömföring, startgrupp, simmarens vikt, kroppsfettandel, förberedelse och simsätt samt storlek, märke, tjocklek och modell av våtdräkt, eller är det bara en massa antaganden och tyckanden?

I mitt fall ett tyckande och nu erfarenheten av två Vansbrosimningar... Men jag tycker :) allt att den ökade flytkraften tar bort en stor del av själva utmaningen... som tex att det inte går att vila under loppet (svårt att flyta på bara den naturliga frälsarkransen).

*för det var väl sluttiden ni var intresserade av eller är det upplevelsen av loppets svårighetsgrad som är viktig (inget hindrar väl i så fall någon från att simma ett par kilometer före starten, kan vara ett bra sätt att slippa ifrån bilköerna och parkeringskaos att simma sista biten).

Nej, sluttiden är inte intressant annat än ur individuellt perspektiv (det är bara en tävling mot sig själv och förutsättningarna), men svårigheten och att lyckas övervinna den... Det är en utmaning att kunna simma 3km utan flythjälp och i kallt/öppet vatten. Tar man bort (reducerar) dessa två då minskar man också utmaningen... och Klassikerjakten består som sagt av att besegra utmaningar(?).

Är förresten syftet med Vansbrosimningen att vara en lika stor utmaning enligt alla deltagare som Vasaloppet/Vätternrundan?

Ur arrangemangets perspektiv och överlevnad är det nog Klassikern som är bärande. Det är en lång sträcka till Vansbro...

* På tal om att alla delarna i klassikerna ska vara "lika utmanande" så har jag hört fyra olika alternativ till vilken del som är värst/enklast beroende på vem man frågar. Själv hävdar jag att det är Vättern...

Är böjd att hålla med (innan jag testat Lidingöloppet...) mest för att Vättern var så nedrans "tråkig" att cykla runt... det tog aldrig slut (dessutom smärtar bara tanken min ömma rumpa fortfarande...). Men jag återkommer antagligen med mer träning i benen (och rumpan).

Den största skillnaden (tycker jag) mellan de olika delarna av Klassikern är att för att klara Vasaloppet, Vätternrundan och Lidingöloppet krävs träning (kondition etc.), men det gäller inte i samma grad för Vansbrosimningen. Jag ser gärna att den görs mer krävande för godkännande i Klassikern. Som motionslopp är Vansbro helt ok (och kall!)!

Detta var en massa tyckande helt utan vetenskapligt belägg från en nu löptränandes,

Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut1008 Klassikern ???? Multisport 2
erka7371 Samåkning till Vansbro Multisport 0
BjornLindstrom Förslag på HRM/GPS för aktiv träning? Multisport 2
lurifix Löpsträckan på HÅEC.... Multisport 1
Toke Förslag på Mulitsporttävling? Multisport 8
Livetiåre Fri kanotmässa och Stockholm Kanotmaraton på lör Multisport 0
lgniklas Idéer på utrustning och mat till FEM 60? Multisport 18
orkesterchefen Trött på att träna ensam? Multisport 3
VÉRTEX Jämtlandstriangeln på en dag! Multisport 0
mwildhei Multisport på TV idag! Multisport 7
markusa Tips om tävling på Nya Zeeland, Coast to Coast Multisport 8
0010 Multisport på vintern! Multisport 0
SAMSare 25% rabatt på anmälningavgift till Sömnlös i Rudan Multisport 1
skogis25 Nu är första mellantiden från FEM på plats! Multisport 0
johas Följ FJS och de Svenska lagen på RaidSeries Multisport 0
9331 C2 på Gärdet den 3 maj Multisport 0
XPAT Är du/ni nybörjare på LGT Multisport 4
wohlin Klassiker på 1 dygn! Multisport 13
A Högberg Cykeldäck på is... Multisport 2
XPAT Raid series på TV Multisport 8
Fischer Välkommen till Vaxholm på Lördag! Multisport 0
sahlen Vinterträna på Viking Memorial Multisport 0
OlaOrädd Tips på snabb multikajak önskas. Multisport 4
bpette Pröva på multisport, Tränigskompisar Multisport 0
Frisk Prova på tävlingar?? Multisport 0
CB Rekordet på Kungsleden Multisport 0
Mountainbike på Sörmlandsleden Multisport 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.