Klassikern/Vansbro... på riktigt

Hej, läste en väldigt intressant artikel om Vansbrosimningen på simma.nu (http://www.simma.nu/kronika25.htm). Kärnan var att själva momentet utmaning förstörs av våtdräkten... vilket jag till fullo håller med om. Simmade 2002 med våtdräkt... och det var ingen "utmaning". I vart fall inte om man skall likställa den med Vasaloppet och Vätternrundan (som jag genomfört) och Lidingöloppet (som kommer).

Jag funderar därför ppå om jag skulle testa i år utan dräkt... Och vill gärna ha lite synpunkter, kommentarer och tips! (Inga Vansbro är enkelt från folk som simmat med dräkt tack;)

mvh
Niklas
 
Utmaningen ska inte ligga i att frysa i kylan...

lgniklas; sa:
Hej, läste en väldigt intressant artikel om Vansbrosimningen på simma.nu (http://www.simma.nu/kronika25.htm). Kärnan var att själva momentet utmaning förstörs av våtdräkten... vilket jag till fullo håller med om. Simmade 2002 med våtdräkt... och det var ingen "utmaning". I vart fall inte om man skall likställa den med Vasaloppet och Vätternrundan (som jag genomfört) och Lidingöloppet (som kommer).
Varför simmar den personen Vansbrosimningen egentligen?
För att det ska gå att likställa dem så borde det vara en någorlunda likvärdig _sportslig_ (uthållighets)prestation och ingenting annat. Jag tycker att det är ganska fånigt att anse att den väsentliga prestationen i Vansbrosimningen ligger i att frysa och bli kall i det kalla vattnet. (Titta vad tuff jag är som simmar i det svinkalla vattnet!)
Tyngdpunkten måste väl ändå ligga på det sportsliga? Personligen så tycker jag att det vore mycket bättre om man kunde göra själva simningen tuffare (läs: längre) och t.ex. starta där målet ligger för att t.ex. simma upp till den nuvarande starten, vända, och sedan simma tillbaka. Då blir det sex kilometer varav hälften i motström.
Detta skulle dock troligtvis kräva att man var tvungen att ha våtdräkt av säkerhetsskäl men det ser inte jag som något problem.

/Fredrik, 17823
 
Att röra om i grytan...

Då jag simmat Vansbrosimmet har jag använt mig av något som kallas Björnfett och som jag införskaffat på plats. På plats har också funnits våtdräktsuthyrare som tog 300:- för att hyra ut sina prylar.

Men då jag stod där med Björnfettsburken i näven och blicken på våtdräktsstället, slog mig just tanken; Var går gränsen för fusk?

För jag vill påstå att själva utmaningen med Vansbrosimmet är just att det är lite kallt. 3 km klarar ju farmor av och simma i tempererat vatten. Konsten är att inte simma för långsamt och bli kall samtidigt som man bör hålla tempot så att man orkar i mål.

Anledningar till att människor väljer att simma vansbrosimmet finns det nog lika många av som det finns deltagare. På samma sätt både bra och dåliga anledningar/simmare. Men frågan kvarstår. Vad gäller loppet i dess nuvarande skick så är det kylan som är den största utmaningen för en normaltränad. Är det då rätt att ta bort utmaningen. Jag kan hålla med om att det är den sportsliga upplevelsen som är största behållet men ändå. En medvetet långsökt liknelse skulle ju kunna vara att hyra helikopter för att ta sig upp på bergstopparna i stället för att klättra, det är ju änså utsikten man vill åt, resten är bara ett sett att spela matcho - eller? I mina ögon är våtdräkt sak samma som att sätta elmotor på cykeln inför Vätternrundan eller vesseltolka till Mora...

Björnfett ligger i gråzonen, jag medger att jag använde det, jag medger att det gjorde stor nytta och jag är medveten att det kan tyda på en viss dubbelmoral.

En STÖRRE fråga är ju då i stället HUR de kan ta hutlösa 800 kronor för att simma en timme. Om någon har svaret så skulle det stilla mitt sinna att få höra.

Som en sista spark i getingbyllan skulle jag vilja tillägga att jag tror Vansbrosimningen har otroligt mycket att tacka En svensk klassiker för. Om det inte vore för denna underbart trevliga företeelse skulle nog simningen i vanån/västerdalälven bara vara ett lokalt mandomsprov!!?

Se där! Har jag skaffat mig ovänner? Ja, det återstår och se, avsikten var ej sådan. Avsikten var att röra om i grytan. Come on - hit me!
 
Re: Att röra om i grytan...

Cyklar; sa:
Som en sista spark i getingbyllan skulle jag vilja tillägga att jag tror Vansbrosimningen har otroligt mycket att tacka En svensk klassiker för. Om det inte vore för denna underbart trevliga företeelse skulle nog simningen i vanån/västerdalälven bara vara ett lokalt mandomsprov!!?
Det är ju knappast en slump att det är just Vansbrosimningen (Vansbro AIK) som tagit initiativet till och administrerar "En Svensk Klassiker". :)

Jag vidhåller dock att de ska förlänga simningen istället för att förbjuda våtdräkt. Våtdräkt är ju ett gigantiskt fall framåt för bl.a. säkerheten och idag så simmar ju minst 75% av alla deltagare med våtdräkt vilket bidrar starkt till ett säkrare arrangemang. Tidigare hade de flesta(?) vaselin, ullfett eller liknande men jag kan inte se den stora poängen i att gå tillbaka till detta, vilket mig veterligen aldrig varit förbjudet, när det huvudsakliga "felet" är att själva simningen är för kort! Det är definitivt att angripa problemet i fel ände.
 
Tolka Vasaloppet...

Mycket intressant detta... Själv lutar jag nog åt att en våtdräkt faktiskt förbättrar simmöjligheterna i så stor utsträckning att den är att betrakta som ett hjälpmedel snarare än köldskydd... Gråzon detta, men om man gör liknelsen med de ävriga klassikerloppen... På Vätternrundan är flera typer av cyklar förbjudna och man får inte ta hjälp av annat än medcyklister (klunga).

Ja, en "lösning" vore definitivt att förlänga simningen! Det förslaget stöder jag till fullo. 3km med våtdräkt är inte en fysisk utmaning i klass med Vasaloppet (för mig i vart fall). Naturligtvis varierar detta från peson till person. Dock är det väldigt trist att få höra kommentarer av typen att "Vansbro var busenkelt.. borde inte ingå i klassikern." Och det kanske är rätt... om man använder våtdräkt :) Eller så skulle man använda "rep" som på Vasaloppet. Max tid för godkännande till Klassikern kanske skulle vara 60 minuter?

Mvh
Niklas
 
Re: Tolka Vasaloppet...

lgniklas; sa:
Mycket intressant detta... Själv lutar jag nog åt att en våtdräkt faktiskt förbättrar simmöjligheterna i så stor utsträckning att den är att betrakta som ett hjälpmedel snarare än köldskydd...
En våtdräkt förbättrar nog bara simmöjligheterna (tiden) för de som crawlar. Jag, och i princip alla andra som simmar bröstsim, simmar fortare utan våtdräkt. De flesta prioriterar dock skyddet mot kylan eftersom det är obehagligt att frysa och vara kall.
 
Nu sa ni något!

Det var en bra vinkel! Varför inte införa ett tidskrav? Utmaningen skulle bli större och därmed också kravet på att vara väl förberedd öka.

För när de gäller de övriga klassikerloppen, om vi fortsätter att jämföra, så har ju många dem som mål med träningen och ibland - som jag vad gäller vasaloppet/lidingöloppet - som säsongsfinal på en viss genre av träning.

De övriga loppen motiverar på grund av sin längd till träning. Själv har jag svårt att motivera mig till att simma. Jag är medveten att det till stor del kan vara en intressefråga, jag har inte simmat något i år, men funderar ändå på att åka till Vansbro till helgen. Sparsamma förberedelser inför det loppet har funkat förr! =)

Nej, för min del har Vansbro blivit mer av en ekonomisk fråga detta år - ledsamt nog... men det kostar att ligga på topp!
 
Bröst-

sim... Det är klart. Det komplicerar något. Själv crawlar jag. Men på något sätt (tidskrav, längre sträckning, "hjälpmedelsförbud" etc) borde/måste loppet förändras för att inte behöva mötas av "förlöjligande kommentarer om dess enkelhet. Jag gissar att det är mycket jobbigare/svårare att genomföra utan dräkt om man inte förberett sig på att simma i "ute"-vatten, dvs, kallt. Likväl vore det trist om man skulle Vasalöpa men kunde använda hjälpmedel som tog bort "utmaningen"... det jobbiga med Vansbrosimningen bör inte vara att ta sig till Vansbro som ligger lite "vid sidan av" från stora delar av Sverige.

Det kan trots allt inte vara så att Klassikern skall gå att genomföra bara för att man "vill". Tanken är väl ändå att varje del skall innebära en prestation (där man i bästa fall "segrar" lite över sig själv varje gång)?

En tanke i en parallell tråd är att föra in fler "alternativ". Och visst finns det riktiga långsimningar i Sverige också. Man kan simma drygt sju kilometer i Göta Kanal tex... detta kanske är lite svårt att förändra då det är Vansbroorganisationen som organiserar även Klassikern...

Mvh
Niklas
 
Färdigsimmat...

Efter lite om och men blev det simning utan våtdräkt. Så då har jag gjort den "på riktigt" :)

/Niklas
 
?

Jag tycket då inte heller man ska få använda valla på skidorna i vasaloppet, inte heller skulle man få använda moderna cyklar i vätternrundan, och heller inte ta del av en enda vätskekontroll, utan man skulle få ta med sig allt (gäller alla "tävlingar")

Varför kräva regler på att göra det svårare för vissa, för man kan ju göra det så svårt man vill för sig själv?

Eller ligger poängen i det hela, att om det är färre personer som klarar av någonting, då kan man skryta mer att man är en av de få "superhjältarna" som klarat av det?

Ja just det, jag tycker att man bara borde få ha en stav i vasaloppet, det hade väl han den svenske kungen på 1500-talet ??

Mattias (som tycker att om man vill ha tuffare tävlingar så får man väl söka reda på det, för det finns)
 
Lite miss... uppfattning?

Mattias, känns som du vänder resonemanget...

Naturligtvis skall man inte få ha draghjälp på Vasaloppet, motor på cykeln runt Vättern eller cykla runt Lidingö... Det handlar om att ta bort ett hjälpmedel... vilket faktiskt tar bort en del av utmaningen. Men visst, jag kan köra bil runt Vättern :)

En våtdräkt ger (tyvärr?) en massa extra flytkraft biortsett från det positiva att den värmer... detta gör att simningen blir väldigt mycket enklare... Kan likställas med en hjälpmotor runt Vättern... Nu finns det lösningar som åstadkommer köldskyd utan flytkraft.. tex fett eller isolerande klädesplagg som cykelbyxor etc.

Nåväl, det är för egen del jag gör det och mig spelar det ingen roll om någon annan använt dräkt eller inte, prestationen kan bara bedömas mot de individuella förutsättningarna. Men "lyssna" på någon som säger att Vansbro var enkelt när de har flutit runt i våtdräkt... det är inte aktuellt.

Niklas (som inte tävlar men gör det för skojs skull... utan motor)
 
Problemet är ju utmaningen, eller bristen på densamma. Vansbro klarar de flesta simkunninga utan större förberedelser. Inte fullt så många skulle kunna göra detsamma med LL, VL och VR. Vansbro är så mycket enklare och platsar helt enkelt inte i Klassikern! Vare sig med el. utan våtdräkt.

/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut1008 Klassikern ???? Multisport 2
erka7371 Samåkning till Vansbro Multisport 0
BjornLindstrom Förslag på HRM/GPS för aktiv träning? Multisport 2
lurifix Löpsträckan på HÅEC.... Multisport 1
Toke Förslag på Mulitsporttävling? Multisport 8
Livetiåre Fri kanotmässa och Stockholm Kanotmaraton på lör Multisport 0
lgniklas Idéer på utrustning och mat till FEM 60? Multisport 18
orkesterchefen Trött på att träna ensam? Multisport 3
VÉRTEX Jämtlandstriangeln på en dag! Multisport 0
mwildhei Multisport på TV idag! Multisport 7
markusa Tips om tävling på Nya Zeeland, Coast to Coast Multisport 8
0010 Multisport på vintern! Multisport 0
SAMSare 25% rabatt på anmälningavgift till Sömnlös i Rudan Multisport 1
skogis25 Nu är första mellantiden från FEM på plats! Multisport 0
johas Följ FJS och de Svenska lagen på RaidSeries Multisport 0
9331 C2 på Gärdet den 3 maj Multisport 0
XPAT Är du/ni nybörjare på LGT Multisport 4
wohlin Klassiker på 1 dygn! Multisport 13
A Högberg Cykeldäck på is... Multisport 2
XPAT Raid series på TV Multisport 8
Fischer Välkommen till Vaxholm på Lördag! Multisport 0
sahlen Vinterträna på Viking Memorial Multisport 0
OlaOrädd Tips på snabb multikajak önskas. Multisport 4
bpette Pröva på multisport, Tränigskompisar Multisport 0
Frisk Prova på tävlingar?? Multisport 0
CB Rekordet på Kungsleden Multisport 0
Mountainbike på Sörmlandsleden Multisport 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.