Tips om tävling på Nya Zeeland, Coast to Coast

Vänner,

Just hemkommen från Nya Zeeland måste jag tipsa om vad som måste vara en av de häftigaste upplevelserna som finns i multisportvärlden, tävlingen Coast to Coast. 250 km cykel-löpning-paddling över ett bedövande vackert land är något jag verkligen kan rekommendera. Desstuom befriande fritt från alla dessa sökta inslag av firning, klipphoppning eller vad de nu hittar på i äventyrstävloingarna.

Mer info på http://www.coasttocoast.co.nz och på sportzhub.com.
 
Långsiktigt mål?

Faan, va häftigt! Grattis till en bra placering!

Var på semester i dessa krokar för ett år sedan och gillade sydön stenhårt. Det måste ha varit underbart att tävla där.

Man kanske skulle sätta upp detta som ett långsiktigt mål?

/cj
 
Tack, och visst var det koolt. Klart värt att ha som projekt.

Jag satte igång vid ungefär den här tiden förra året, åkte och lärde mig paddla fors. Ordentlig träning började jag pga av skador inte med förrän i augusti, så sådär oerhört lång framförhållning behöver man inte om man har skaplig kondition i botten.

Enda formella kravet är intyg på kunskaper i forspaddling, men tekniskt sett är floden inte särskilt svår så det är inget man behöver vara rädd för.
.m
 
grattis till ett fint genomförande!

jag har aldrig varit på NZ men vill gärna dit. vem vet, kanske står man själv på startlinjen vid nästa C to C.....

linnéa
 
Säger som de andra, grattis till en RIKTIGT bra prestation, speciellt i år när vädret var så dåligt!!! Jag är här på NZ nu och drömmer redan om att komma tillbaka om ett antal år för Coast to Coast. Finns en del kvar att lära dock, paddlade fors första gången någonsin förra helgen... De är ett speciellt släkte här på Nya Zeeland och om jag kan ta med mig lite av denna äventyrslusta och djävlar anamma hem så kommmer det att motivera till träning mörka vinternätter...
 
är inte direkt någon forspaddlare o som sagt så är det ju något man måste erfara om man ska vara med i denna tävling...! själv skulle man väl få börja med balansträning o eskimåvändningar inne på badhus.....



linnéa
 
Det är bara att sätta igång :) Men allvarligt talat så är det egentligen inget tvång att kunna eskimåsväng, även om man om man välter förstås sparar mycket tid och kraft på att slippa simma och sedan tömma kajak osv. På tävlingen var det massor av folk som simmade efter att ha vält, faktiskt även han som vann herrklassen (!). I princip skulle du klara dig på en helgkurs i t ex Dala Floda för att klara forsarna rent tekniskt.

Själv hade jag sammanlagt 8 dagars erfarenhet av forspaddling innan tävlingen plus ett par bassängsessioner och en tur nerför tävlingssträckan ett par veckor innan starten. Under tävlingen fick användning för eskimån en gång och var då tacksam att jag kunde den, men helt klart är det viktigare att träna på att paddla långt, om så bara i plattvatten, än att träna i svåra forsar.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
haskell Årets KIMM i Eastern Lake District (Ullswater) - tips? Multisport 2
ata Tips ønskes før 1/2 marathon Multisport 0
OlaOrädd Tips på snabb multikajak önskas. Multisport 4
gåsen tävling Multisport 4
XPAT Tävling/träning Multisport 3
XPAT Letar efter en tävling Multisport 0
Fluoronauten Träning inför tävling? Multisport 2
Frisk Försvarets tävling Söndag 3/6 Multisport 0
Multisport tävling Multisport 0
Kedardome Ny tävling i Grövelsjöfjällen Multisport 0
Multisport tävling i stockholm den 18 september Multisport 0
Kort multisport tävling i Stockholm Multisport 0
Multisport tävling Multisport 0
BjornLindstrom Förslag på HRM/GPS för aktiv träning? Multisport 2
lurifix Löpsträckan på HÅEC.... Multisport 1
Toke Förslag på Mulitsporttävling? Multisport 8
Livetiåre Fri kanotmässa och Stockholm Kanotmaraton på lör Multisport 0
lgniklas Idéer på utrustning och mat till FEM 60? Multisport 18
orkesterchefen Trött på att träna ensam? Multisport 3
VÉRTEX Jämtlandstriangeln på en dag! Multisport 0
mwildhei Multisport på TV idag! Multisport 7
0010 Multisport på vintern! Multisport 0
SAMSare 25% rabatt på anmälningavgift till Sömnlös i Rudan Multisport 1
skogis25 Nu är första mellantiden från FEM på plats! Multisport 0
johas Följ FJS och de Svenska lagen på RaidSeries Multisport 0
lgniklas Klassikern/Vansbro... på riktigt Multisport 18
9331 C2 på Gärdet den 3 maj Multisport 0
XPAT Är du/ni nybörjare på LGT Multisport 4
wohlin Klassiker på 1 dygn! Multisport 13
A Högberg Cykeldäck på is... Multisport 2
XPAT Raid series på TV Multisport 8
Fischer Välkommen till Vaxholm på Lördag! Multisport 0
sahlen Vinterträna på Viking Memorial Multisport 0
bpette Pröva på multisport, Tränigskompisar Multisport 0
Frisk Prova på tävlingar?? Multisport 0
CB Rekordet på Kungsleden Multisport 0
Mountainbike på Sörmlandsleden Multisport 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.