Idéer på utrustning och mat till FEM 60?

Hejsan, drygt en vecka kvar till mitt första "bergsmaraton", FEM 60. Träningen har gått hyfsat bortsett från en liten muskelbrsitning för ett par veckor sedan... men nu är träningstiden slut och i mina desperata försök att klara detta riktar jag nu blickarna mot utrustning och mat(för att inte tala om dekaltrimningen vilken är all framgångs moder :)). Vore därför är jag väldigt tacksam för alla förslag, tillägg, bortdrag, synpunkter eller bara tillrop gällande följande utrustnings- och matlista:

Couscous, Middag, 100g, 350 kcal
Kabanoss, Middag, 120g, 396 kcal
Olivolja, Middag, 50g, 450 kcal
Chips, Middag, 100g, 515 kcal
Havregr., Frukost, 150g, 553 kcal
Russin, Frukost, 100g, 299 kcal
Riskakor, Frukost, 100g, 455 kcal
Riskakor, Löpning, 200g, 910 kcal
Bergmat, Löpning, 500g, 2200 kcal
Druvsock.,Löpning, 500g, 1850 kcal
Summa 1920g 7978 kcal


Ryggsäck, KIMM AR-25, 850g
Mössa, Extremities Beani, 30g
Handskar, Extremities Thinny Gloves, 15g
Vind/vattenresistent jacka, Montane Hydra-Lite, 215g
Förstärkningströja, Craft layer 2, 300g
Vind/Vattenresistent byxa, Tenson MPC Extreme, 330g
Vattenbehållare, min. 0,5 liter, Flaska, 520g
Sovsäck, Lim Zero, 740g
Visselpipa, Silva Field 11, 18g
Kompass, Silva Field 7, 18
Liggunderlag, Z-lite - regular, 430g
Proviant för minst 48 timmar, 1920g
Del i tält, 550g
Kök, MSR pocket rocket mtb, 482g
Digitalkamera, Optio S4, 130g
GPS, Cobra 100, 200g

Total vikt 6748g (inklusive mat och vatten)

och på kroppen...

Strumpor att springa i, Seger
Underställströja, Craft layer 1
Löpartights, Nike Dri-Fit
Nummerlapp och karta, *
Skor, IceBug MR2

Mvh
Niklas
 
lgniklas; sa:
Kabanoss, Middag, 120g, 396 kcal
Färsk korv? Jag skulle välja något lättare utan en massa vatten...
Chips, Middag, 100g, 515 kcal
Nog för att jag haft med ett _rör_ Pringles på en 17-dagarstur för att äta efter 10 dagar men för FEM förstår jag inte poängen med att ta med något som blir chipspulver... ;)
Bergmat, Löpning, 500g, 2200 kcal
??? Vad är "bergmat"?

Ryggsäck, KIMM AR-25, 850g
Gammal modell? Nuvarande 25-literssäck är klart lättare.

GPS, Cobra 100, 200g
Får man verkligen ha med en GPS???

KIMM-sajten innehåller en del intressanta och användbara artiklar, t.ex. den här:
http://www.kimm.org.uk/modules.php?name=News&file=article&sid=77&mode=&order=0&thold=0

/En som ska vara med på KIMM i höst... :)
 
lgniklas; sa:
Vattenbehållare, min. 0,5 liter, Flaska, 520g

Utan att ha genomfört något liknande själv (annat än i teorin :)) så låter en halv liter, i mina öron, ganska lite. Visst, vatten väger ju, men om du får vätskebrist kanske ni tvingas avbryta alltihop. Och det är ju värre än att tvingas kånka på lite extra vatten, eller?

Från Nikka till sydtoppen är det väl en 25 kilometer skulle jag tro. En halv liter på hela den vägen är inte mycket. Klart att du kan stanna och fylla, men det tar ju TID :)
 
hegeland; sa:
Från Nikka till sydtoppen är det väl en 25 kilometer skulle jag tro. En halv liter på hela den vägen är inte mycket. Klart att du kan stanna och fylla, men det tar ju TID :)
Eliten fyller på vatten i bäckar/jokkar också... :)
I.o.f.s. så har de ofta en 1-litersflaska eller liknande på framsidan i någon av remmarna men poängen är att ingen vill släpa på vatten i onödan!
 
haskell; sa:
Får man verkligen ha med en GPS???
¨

Jonas på F.E.M säger:

"Hej
Fjällräven Extreme Marathon är egentligen en ren orienteringstävling. Anledningen varför vi "tillåter" GPS är för att det är så svårt idag att kontrollera att folk inte har med sig GPS (handledsklockor etc) samt att man springer snabbare med karta och kompass samt att man slipper den extra vikten som är så viktig i en tävling av detta slag.

Självklart kan ni geocacha er igenom banan med GPS, men räkna då sannolikt med att ta lite mer tid på er än snittet på övriga fältet.

/Jonas"

Från Plattformen.se

:D
 
Fick inte plats med öl...

haskell; sa:
lgniklas; sa:
Kabanoss, Middag, 120g, 396 kcal
Färsk korv? Jag skulle välja något lättare utan en massa vatten...

Korven skall torkas först... vet dock ej vad 100g våtvikt blir i torr form :)
Chips, Middag, 100g, 515 kcal
Nog för att jag haft med ett _rör_ Pringles på en 17-dagarstur för att äta efter 10 dagar men för FEM förstår jag inte poängen med att ta med något som blir chipspulver... ;)

Vi springer på en lördag och öl är för tungt... :) Nejdå, som belöning och dessutom högt energivärde i förhållande till vikt. Men kanske skulle ompröva det...

Bergmat, Löpning, 500g, 2200 kcal
??? Vad är "bergmat"?
Russin och nötter i 50/50 blandning tänkte jag mig (istället för olika energybars... kollegan springer med Anthon Berg choklad... :) )

Ryggsäck, KIMM AR-25, 850g
Gammal modell? Nuvarande 25-literssäck är klart lättare.
Möjligen är min redovisade vikt lite hög då säcken fortfarande var något fuktig. Men helt rätt, den är tre år gammal tror jag... och 850 är för mycket...


GPS, Cobra 100, 200g
Får man verkligen ha med en GPS???

Ja faktiskt... vi har den bara med som säkerhetsdetalj och för att eventuellt kunna logga spår och spara som kuriosa förstås.
KIMM-sajten innehåller en del intressanta och användbara artiklar, t.ex. den här:
http://www.kimm.org.uk/modules.php?name=News&file=article&sid=77&mode=&order=0&thold=0

Kanonbra site/text! Skall se över "helheten" i min packning.
/En som ska vara med på KIMM i höst... :)

Lycka till!!! och Tack!
Niklas
[Ändrat av lgniklas 2005-07-22 kl 10:10]
 
lgniklas; sa:
Couscous, Middag, 100g, 350 kcal
Kabanoss, Middag, 120g, 396 kcal
Olivolja, Middag, 50g, 450 kcal
Chips, Middag, 100g, 515 kcal
Havregr., Frukost, 150g, 553 kcal
Russin, Frukost, 100g, 299 kcal
Riskakor, Frukost, 100g, 455 kcal
Riskakor, Löpning, 200g, 910 kcal
Bergmat, Löpning, 500g, 2200 kcal
Druvsock.,Löpning, 500g, 1850 kcal
Summa 1920g 7978 kcal

Jag skulle försöka förenkla matlistan, få mindre variation, mer energiinnehåll/100 gram och mindre packvolym. Tex stryka olivolja (mycket energi men förpackningen väger), chips, havregryn, russin och riskakor. Istället köpa ett gäng flapjacks på en hälsokostaffär. (Havrebaserade bars med mycket smör och socker och smaktillägg, banan är min favorit). Jordnötssmör är svårslaget energimässigt, om man köper refilltuber i plast och fyller dem med en mjukare variant har du bra bränsle. En annan fördel med flapjacks om du kan tänka dig såna till frukost är att du slipper koka gröt, spar bränsle och tid. (Men det kanske inte spelar någon roll för detta lopp, jag vet inte..)
 
Tillägg; Istället för att hemtorka kabanoss (vilket kanske blir bra iofs) skulle jag spara tid och krångel genom att köpa ett gäng ölkorvar istället. En mildare variant förslagsvis för att spara på magen. Ta ur dem ur de separata förpackningarna och lägg dem i en gemensam fryspåse. Ölkorvar är ju "förtorkade" och har bra fettinnehåll.
 
Tycker det ser ut som att du gått igenom listan på förnödenheter rätt bra själv. Du verkar även ha gått igenom de saker du bär på kroppen vilket annars kan lura en del. Vill du försäkra dig om att vattnet räcker så ta med en extra 0,5L-flaska (MER-flaskorna är billiga, lätta och har stor öppning) att tanka upp innan ni ger er av på någon väg där ni vet att påfyllningsmöjligheter saknas. Föredrar du kan du ta en tom Platypus/likn istället och rulla ihop den så är det väl lika bra.

Specifika synpunkter:
Din frukost består av havregryn + russin. Har du tänkt på alternativet att ta någon kaloririk müsli, typ Start eller någon kopia (Crunchy t ex) + eventuellt lite välling-/mjölkpulver? Mycket mer energieffektivt än havregrynsgröt, och kräver ingen/lite gas (kan ätas lite ljummet).
Ditt liggunderlag är ett Z-lite som väger över 400g. Har du speciella skäl (typ taskig rygg) som avhåller dig från att köpa ett 8-10 mm tjockt cellplastunderlag för en femtilapp på närmsta bensinmack och kapa det till den minimistorlek som arrangörerna anger (brukar vara kring 50x150 cm). Mitt väger numera 148 g... Z-lite kör jag på mer vanliga turer.
Lycka till!
 
Ölkorv och Mer!

Perfekt, tackar för bra tips!

Byter Kabanoss mot ölkorv (låter inte riktigt som en bergsmara... mer en fredagskväll...) och sparar en hel del arbete.

Stryker havregryn & russin, kör något alternativ som ej behöver lagas. Tex müsli (eller flapjacks).

Jordnötssmör som energigel kanske? Tål att fundera på...

MER-flaska... tar en extra "träningsflaska" och förvarar druvsocker i den om den inte behöver användas för just... extra vatten.

Cellplastunderlag istället för liggunderlag sparar typ 300g vilket är ganska mycket!

Skall dessutom kolla upp sådana där "flapjacks"...låter klart intressant. I mina ovana bergslöparöron låter havre, smör och socker som en gyllene kombination :)

Tackar! Snart kanske utrustningen klarar det... då skall bara vi ta oss runt också...

:) Niklas

[Ändrat av lgniklas 2005-07-22 kl 11:18]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BjornLindstrom Förslag på HRM/GPS för aktiv träning? Multisport 2
lurifix Löpsträckan på HÅEC.... Multisport 1
Toke Förslag på Mulitsporttävling? Multisport 8
Livetiåre Fri kanotmässa och Stockholm Kanotmaraton på lör Multisport 0
orkesterchefen Trött på att träna ensam? Multisport 3
VÉRTEX Jämtlandstriangeln på en dag! Multisport 0
mwildhei Multisport på TV idag! Multisport 7
markusa Tips om tävling på Nya Zeeland, Coast to Coast Multisport 8
0010 Multisport på vintern! Multisport 0
SAMSare 25% rabatt på anmälningavgift till Sömnlös i Rudan Multisport 1
skogis25 Nu är första mellantiden från FEM på plats! Multisport 0
johas Följ FJS och de Svenska lagen på RaidSeries Multisport 0
lgniklas Klassikern/Vansbro... på riktigt Multisport 18
9331 C2 på Gärdet den 3 maj Multisport 0
XPAT Är du/ni nybörjare på LGT Multisport 4
wohlin Klassiker på 1 dygn! Multisport 13
A Högberg Cykeldäck på is... Multisport 2
XPAT Raid series på TV Multisport 8
Fischer Välkommen till Vaxholm på Lördag! Multisport 0
sahlen Vinterträna på Viking Memorial Multisport 0
OlaOrädd Tips på snabb multikajak önskas. Multisport 4
bpette Pröva på multisport, Tränigskompisar Multisport 0
Frisk Prova på tävlingar?? Multisport 0
CB Rekordet på Kungsleden Multisport 0
Mountainbike på Sörmlandsleden Multisport 0
Vägslav Utrustning! Multisport 0
johannakoppel Utrustning! Multisport 4
sventas Utrustning Multisport 1
Jonas_A F.E.M utrustning Multisport 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.