Klappa på en glaciär?

Hej!

Sitter här och planerar nästa års fjällvandringar (plural förhoppningsvis...). Jag och barnen lyckades få till tre fjällvandringar under det här året (läs mer här). Under julledigheten frågade jag vad de vill se/uppleva i fjällen och då kom två önskemål; gå i en dal med branta sidor/stup och ”klappa på en glaciär”. Alltså inte glaciärvandring utan mer se och känna på, och då helst inte att det ser ut som en snölega... Jag har varit i Tarfala men har tänkt att spara Keb-området tills de blir lite större (och kan acceptera blockterräng lättare). Helags är det som dyker upp i huvudet. Har tagit mig upp på toppen men tänkte då inte på hur tillgängligheten till glaciären var. Sen lockar området kring Hemavan men där har jag aldrig varit.

Jag är sommarfjällvan, barnen börjar bli. Vi har utrustning nog för ”dåligt sommarfjällsväder” och planerar att tälta. Barnen har hittills klarat toppturer på ca 12km, har faktiskt inte testat hur långt de orkar vandra på led. Dottern är inte jätteförtjust i blockterräng längre sträckor pga korta ben och små fötter. Vi bor i Mälardalen, har tillgång till bil men sonen skulle nog gärna åka tåg/buss/flyg. Vi kan nog lägga en vecka totalt; vandring och resa. Det får gärna finnas någon stuga längs med vägen där vi kan sova inne någon natt som återhämtning men det är inget skallkrav.

Så vart ska vi? Har kikat här https://bolin.su.se/data/svenskaglaciarer/images.php men känner att jag skulle behöva ha tips från alla fantastiskt kunniga här på Utsidan. Tack på förhand!
 
Som du skriver är ju Helags att alternativ, glaciären i grytan är ju ett utflyktsmål från stationen.. Då du även har tält så skulle jag gå runt massivet, dalen mellan Helags och Predikstolen är vacker, och kvalar in i dal med branta sidor anser jag nog. Nedan en bild då det var lite molnigt mest för at visa underlaget.
007Dalen.jpg


och Predikstolen
009Predikstolen.jpg
 
Hardangerjökulen vid Finse? En av armarna heter Blåisen, där kan ni klappa på isen.
Kan göras som en dagstur från tågstationen (fis NTF-station och hotell). Finns även liten raststuga i närheten. Finns hur mycket som helst att se och vandra runt i i området. Finns lite olika raststugor och vill ni upp bland topparna så har hotellet en liten stuga på toppen (Klemsbu).
Tar bara några timmar från Oslo. Dessutom är tågresan helt fantastisk!
Glaciären är jättestor och ni kommer se den konstant var ni än rör er i området.

Edit: Glömde dalen! Det finns många häftiga pass på Hallingskarvet. Upp till Klemsbu är det ok men i allmähet är det rätt hårt att gå där. Gör man en kort tur av det kan det bli magiskt.
Men för en riktigt häftig dal-känsla och enkel vandring kan ni följa rallarvägen från Finse ner mot Flåm. Den går längst med tågspåret men tågen går numer inne i tunnlar nästan hela vägen så de kommer inte störa er. Fantastiskt att se hur landskapet ändrar sig från högfjäll till en djup dal. Finns flera stugor och tågstationer på vägen så ni kan övernatta inne och även välja att hoppa på tåget på slutet om ni inte orkar gå hela vägen. Tror det är 6 mil totalt. Vägen är lätt, de byggdes ju för häst och vagn, men det finns ändå bra vildmarkskänsla!
Passar även bra att fantisera om hur rallarna hade det och fascineras av hur man skapat vägen och tågbanan.
 
Senast ändrad:
Hemavan är faktiskt ett ställe att fundera mer på. Dina barns önskemål låter som en ganska bra beskrivning av Viterskalet. Klarar dina barn några enkla vad så är det lättgånget där. (Min dotter var sju år första gången vi var där och det gick bra.) Måste kolla på gamla foton hur mycket blockterräng det är i dalen, men jag tror inte att det var så mycket.

Kanske det går att "klappa" på glaciären längst inne i dalen, nära kommer man i alla fall. Annars finns det andra glaciärer runtom i området som det går stigar till, så det kanske är klappvänliga. Viterskalsstugan ligger ju precis där också, och så finns det en jättefin tältplats vid sjön där dalen kröker. Syterskalet är ju också fint, klassisk gräsbevuxen U-dal.

När vi var där åkte vi en buss hela vägen från Uppsala, och den startade säkert i Stockholm, de brukar ju göra det. Det var också rätt smidigt då att åka tåg till Umeå (Vännäs?) och byta till buss.
 
Som du skriver är ju Helags att alternativ, glaciären i grytan är ju ett utflyktsmål från stationen.. Då du även har tält så skulle jag gå runt massivet, dalen mellan Helags och Predikstolen är vacker, och kvalar in i dal med branta sidor anser jag nog.

Hej och tack för svaret! Är det den här dalen du menar?
41F3AB32-F47E-4429-ABFE-DDB9A553FA39.jpeg
 
Hemavan är faktiskt ett ställe att fundera mer på. Dina barns önskemål låter som en ganska bra beskrivning av Viterskalet. Klarar dina barn några enkla vad så är det lättgånget där.

Kanske det går att "klappa" på glaciären längst inne i dalen, nära kommer man i alla fall. Annars finns det andra glaciärer runtom i området som det går stigar till, så det kanske är klappvänliga. Viterskalsstugan ligger ju precis där också, och så finns det en jättefin tältplats vid sjön där dalen kröker.

Hej och tack för svaret! Vada är faktiskt inget vi har provat på (mer än hoppa från sten till sten i grund lugn jokk) men barnen är inte rädda för kallt vatten 😊 Är det glaciären med röd ring kring som du menar? Och tältplatsen vid grön ring? De täta höjdkurvorna vid gröna ringen ser onekligen branta ut!
88635BC9-6CBA-4809-8A87-CA92AC55A25E.jpeg

Tittar man på bilder från hemisidan jag länkade till ser det ju ut som om man skulle kunna gå hela vägen fram (https://bolin.su.se/data/svenskaglaciarer/glacier.php?g=2). Lite stenskravel står vi ut med! 😁
 
Senast ändrad:
Norra Storfjället(Hemavan) är väldigt vackert. Man kan åka gondol upp på kalfjället och Viterskalsstugan finns som trivsel och säkerhet strategiskt beläget.
Tältar ni vid sjön uppe i Viterskalet är en dagstur till Måskonåiveglaciären görbar med barn, kanske lite jobbigare än att gå upp till Norra Syterglaciären men så otroligt vackert med ett läge som är sanslöst bra i finväder. Går ni genom Syterskalet som är jättemaffigt med branta bergssidor där topparna på respektive sida ligger på över 1600möh, så kan man ta en dagstur till Östra Syterglaciären.
Jag har skrivit en bloggpost från delar av området.

Mvh
Erik
 
Är det glaciären med röd ring kring som du menar? Och tältplatsen vid grön ring? De täta höjdkurvorna vid gröna ringen ser onekligen branta ut
Ja, precis där. Det känns mäktigt att gå där. Som Erik ovan skriver är det jättevackert vid Måskonåiveglaciären också men där är det väldigt stenigt.
 
Hej. Nytt år, nya planer, nya drömmar och ny inställning… Barnen vill inte längre flyga pga klimathoten. Och åka buss i många timmar fixar inte sonen pga åksjuka. Men önskan om att ”klappa på en glaciär” finns kvar. Vi kom aldrig upp till Hemavan förra sommaren, livet generellt kom emellan…

Sitter här och har räknat ut att det i princip är tåg som gäller. Och kanske buss 1-2h.

Och då dyker Tarfala upp i huvudet igen. När jag läser vidare så kommer det en massa kommentarer att det blivit ”så turistigt” i stugan. Det är säkert 15år sedan jag var där senast men jag kommer ihåg att det redan då dök upp folk i dyra märkeskläder som skulle hämta is från glaciärerna för att ha i sin 45åriga whisky 🙄 eller som klagade på att det inte fanns el och avlopp ”som på andra hotell”. Så man kan ju undra hur det är nu när det finns el och därmed möjlighet att ta massor av selfies för att uppdatera någon social status. Nu märker jag att jag låter som en surtant men en stor del av behållningen med fjällvandring för mig är att det i princip är en mobilfri zon där man pratar med folk som trivs i naturen, inte bara bockar av sin bucket-list (ja, ni hör ju…). Men det går ju inte att undkomma att Tarfala är ett häftigt glaciärområde!

Så. Är det så illa i Tarfala som jag läst? (Vi vill gärna bo i stugan för att slippa behöva bära tält mm.)

Eller finns det något annat (liknande) område? Har kikat här men har lite svårt att bedöma det hela.

Självklart kan vi bära med oss tält om det behövs för att få till det hela!

För ca 20år sedan tog jag mig upp på Akka via Njirramjåhkå men redan då var det mycket svårt att hitta leden från bron till jokken. Gissar att den inte underhålls då ledmarkeringen försvunnit på nyare kartor. Någon som vet?

Sen är jag sugen på området väster Abisko, mot Riksgränsen men hur är det med glaciärer där? Inne i Kårsavagge kanske?

(Vi får bli kvar i Sverige då barnens pass gått ut och närmaste tid i närområdet för nytt pass är 26/8 🙄)

Jaa ni… Kanske finns det någon här som sitter på ett riktigt bra tips! Tas tacksamt emot!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 1
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...