Klättring vid Sareks port

Hejsan
Jag har hört att det ska finnas en led upp för den ståtliga klippan Skierfe i Rapadeltat. Mer än så vet jag inte, men jag skulle väldigt gärna vilja mer. Om någon har en förare, vet var det finns en förare eller känner till något över huvud taget om saken kan ni väl skriva det.
Tack på förhand
Jakob

Skerfe gjordes 1978

Hej,
Jodå, Skerfe har gjorts. En led uppför den pampiga väggen gjordes redan 1978 av uppsalaklättrarna Mats Forsgren och Lasse Widell. Turen finns beskriven i Bergsports oktobernummer 1978.
De beskriver att de valde en linje ungefär 200 meter till vänster om väggens högsta punkt, där väggen är 50-75 meter lägre. Där finns en markerad inskärning i väggen. Till vänster om skärningen där väggarna möts finns en sprickzon som leden följer. Leden går alltså inte i kaminen i skärningen mellan väggarna.
Det finns en liten skiss över leden, som gjordes i 13 replängder. Svårighetsgraderna på de olika replängderna anges till: 3, 4-, 3, 2, 4+, 5, 6-, 5 A1, 4+, A2/A3, 5, och slutligen 3+.
Jag har hört rykten om att leden repeterats minst en gång, men vet inte av vilka eller när. Vet inte heller om den gjorts fritt, eller ens utan bultar (förstabestigarna använde tydligen en del sprickbultar till säkring och till aidklättringen).
Om du vill ha mer information föreslår jag att du försöker få kontakt med någon av förstabestigarna. Mats Forsgren är professor i franska vid Stockholms Universitet och Lasse Widell är biologi- och kemilärare i Rönninge. Det borde gå att få tag i någon av dem med den informationen.

Hälsningar,
/Per Calleberg

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Förstabestigningen av Skierfe

1978 tog jag och Mats Forsgren oss uppför en ganska rät linje ca 75m till vänster om diritissiman( den raka vägen direkt till toppen).Klättringen gjordes i väldigt fast och helt torrt berg! Vi hade en 10 meters artificiell replängd i stegar och en bivack(sittande på en 0,5 m hylla med huvudet i knät, 1,5 replängder från toppen).Turen graderad 6-,A2
De ända vi hört, som repeterat och även friat vår tur är vännerna Åke Danielsson och Eric Grund - Uppsala klätterklubb.Turen omgraderad till 6-.
Tack till P.C för hans goda minne, som kom ihåg vår fina tur. Lasse widell

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips