Klättring på Tjörn

nån som känner till tjörns smultron ställen.
jag kommer från skåne och min moster har en sommar stuga på tjörn. jag känner knappt till några klippor på tjörn. jag är inte särskiltbra på att hitta heller
MVH/kalle

Ett tips

Är ingen kng på bohuslän precis, men jag kan rekomendera klippan vid Lyse kyrka.
Fint med tradlinjer, och lite bultat också om jag minns rätt...
Ligger precis bakom kyrkan (Nähä!) vid Lysekil.
Annars borde du ta en titt på http://home.swipnet.se/razor/ som är adressen till bohusläns kk.

Lycka till och som den gamla polismästaren sa: "And hey, be careful out there!"

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Klippan ligger vid Lyse!!

Vill bara säga att lyse klippan ligger vid LYSE kyrka. Observera: ej vid Lysekil kyrka. Lyse ligget ca 2-3km norr om Lysekil (mot smögen).Och det är en jättefin nydörjar klippa 3+ till 6- klättring.

Tjörn

Kolla in Jugs guide på nätet http://www.jug.nu. Tjörnbroklippan är trevlig med ett par lättare leder. Viks kile är också trevligt men mer för den riktigt duktige. Ett alternativ är också Gubben i berget med en blandad kompott av lättare och hårdare. Det ligger dock inte på tjörn utan närmare Göteborg. Men som dagt var Jugs hemsida ger bra information om det mesta nära Tjörn.
Lyse kyrka ligger en bra bit från Tjörn och åker man så långt är Välseröd mycket trevligare med en hel del höjdarleder.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips