Klättring kring Stavanger

Hej!
Jag skall under sommaren bo och arbeta i Stavanger och undrar om det är någon som har tips på bra ställen för trad och/eller sport runt stan. Jag är mest intresserad av franska o svenska sexor. Har även hört att lysegjorden skall ha en hel del bra bouldering. Sedan finns ju Kjerag, men det är väl mest svårare klättring och långa turer?
Tacksam för tips!

//Viktor

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det finns hur mycket klättring som helst inom 1 timme från Stavanger. Köp föraren "Klatring i Rogaland" på plats i Norge. Inga problem! Du kommer att ha en grym klättersommar!

Det finns en grym vägg som heter Dirdalsväggen. ca 200 m perfekt, lodrät granit. Kort anmarch. Mycket i 6/7-registret. Jag klättrade en led vid namn Superhjörnet där med en helt fantastisk avslutningskamin! Luftig firning på väg ner!

I området finns det hur mycket sten som helst. Jag skulle inte bli förvånad om det området har mest vertikal sten per km3 i hela Skandinavien. Seriöst.

Ha så kul, you lucky bastard! ;-)

Kan inte annat än instämma i tidigare inlägg. Dirdalsveggen är ett "must"!

Förutom trad och storvägg så finns det också superfin sportklättring (inte bara Sirekrok), och kanonbra bouldering. Se senaste numret av Klatring för lite info om boulderingen, den är inte så väl beskriven i föraren.

En bil är nödvändigt att ha.

Du borde skippa det där med jobbandet och bara bo där :)

Tack för svaren.. era svar ger intrycket att det är bättre än jg någonsin vågat hoppas på!
Någon som har koll på om det finns någon klätterklubb i området eller om det finns ågot bra norskt forum eller liknande så man kan hitta klätterpolare??
MarkusN: Hur är kvaliten på graniten.. sådär gött sandpapprig som i bohuslän eller humanare?
Några fler turer att rekommendera?

//Viktor

BRV - Bratte Rogalands Venner är områdets klätterklubb. Kolla på länken ovan. De verkar ha nån gjestebok som du kan skriva i och fråga efter folk att klättra med.

Ett forum du kan fråga efter folk på är http://www.brattesider.no.

Om du gillar brant sportklättring får du inte missa Sirekrok, men det är ganska hårda leder (mest grad 7 och uppåt). Bersagel är också en fin sport-klippa, inte fullt lika hårt.

Tau-veggen är tuff med halv-långa trad-turer!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips