Klättring i Schweiz

Är det någon som har sportklättrat i Schweiz ?? Isåfall dela gärna med er av era tankar och hemliga ställen. Jag sticker nämligen dit i maj och jag behöver en del tips om fina klätterställen.

Hej!

Sök på Ponte Brolla här på forumet! Anna Frimodig har skrivit om det stället en hel del. Jag ahr också varit där och kan rekommendera det!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ta och spana in senaste numret av Bergsport där Anna Frimodig skrivit en ganska stor och väldigt bra artikel om Ponte Brolla. Då Anna (lilla_my) är en av de mer aktiva i detta forum så är det nog bara en tidsrfråga innan det kommer ett inlägg från henne.

Bregaglia(Bergell!). En del långa sporturer finns i Albigna-dalen. Även i Bondasca-dalen med giganter som Cengalo och Badile finns det prealpina bultade multipitcher. Aquafraggio (osäker på stavning) ligger precis vid italienska gränsen och lär vara en pärla. Därifrån når man också enkelt Val di Mello på Bregagliaalpernas sydsida, som rättvisst kallas för Little Yosemite. Där har man en del bultade turer också, om man nu är ovillig att klättra trad. http://www.valdimello.it.

lilla_my; sa:
Hej
Ja, nu dök jag upp, som någon förutspådde :) Jag har varit och klättrat i Schweiz fem gånger nu och jag åker tillbaka för att jag tycker det är så bra.

Läs mer i senaste Bergsport eller den här: http://www.utsidan.se/ddb/klattring/artiklar/931.htm

Har du några specifika frågor om Ticino tror jag nog att jag kan svara ganska bra vid det här laget.

Anna, det MÅSTE verkligen vara bra där! Det enda stället jag har varit så många gånger till i utlandet är Fontan och det ÄR Bra!!

För övrigt en mycket bra artikel, och hela Bergsport var bra denna gången, mer sånt!!

God Jul!!

Anna, det var verkligen en bra artikel, men en sak förvirrade åtminsonde mig.

"och är leden på en nordvägg kan man vända sig om och titta in i Italien!"

Italien ligger väl söder om Schweiz? Klättrar man på en nordvägg så är det norr man ser om man vänder sig.

Tankevurpa

Ja, jag har nog gjort en tankevurpa, jag tänkte att väggen vetter mot norr... men det är ju inte samma sak som en nordvägg :p Ska man dessutom vara petig så ligger faktisk Italien både söderut och västerut, eftersom Schweiz sticker ned ett hörn (eller om det är Italien som sticker upp ett hörn mellan Ticino och Vallis).

Oavsett tankevurpor om väderstreck så är det kul att flera gillar artikeln, tack!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips