klättring i Häggsta?

Jag har en liten fråga. Har försökt att hitta en förare över häggsta utanför huddinge. Det jag hittar på SNF är sjötaket, och som jag förstår så ligger den "klippan" där också.. Eller är häggsta samma sak som sjötaket?

Min fråga är alltså hur man "hittar"/köper en elektroniskt förare över häggsta? Eller måste man köpa en i bokform. Skulle även vara tacksam för övrig info, typ om det finns många borrbultade leder? eller om det är kilar man säkrar med? Hur många? Kvalitet? Osv...

Mycket tacksam för svar...
Solen skiner så bara ut och slita hud :)

/jocke

Hej,

Ska du ha dattorn med dej till sjöklippan får du nog ta en lång sladd ;0)

Pappersvarianten heter "Stockholmsföraren" och sist jag såg den (bortsett från min egen) var på Naturkompaniet.

Sjöklippan är väl närmast att betrakta som en del av Häggsta, den ligger liksom runt hörnet nere vid vattnet.

Det finns en del bultade leder, tex "omöjliga väggen" men med tanke på hur länge en del bultar har suttit skulle i alla fall inte jag klättra utan enga kilar. Åtminstone som back-up.

lycka till

Bengt

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
"Bultarna" på leden Omöjliga väggen är gamla pitonger, några är rostiga, jag skulle backa upp dom med kilar. Vad det gäller borrbultade leder så är det väldigt magert i Häggsta. "Det vilda i min bur" (6-) är helt borrbultad, dock något långt mellan bultarna. Sen finns det flera knäppa leder (=mixade) med en borrbult här och där.

Är det inte dags att rensa bort gamla pitonger i Häggsta och ersätta med nya borrbultar?

Visst skulle det vara trevligt att få bort alla gamla bultar, men med tanke på hur mycket skrot som sitter inbamkat i den klippan skulle det ta flera år att få bort alla.

teoek; sa:
Visst skulle det vara trevligt att få bort alla gamla bultar, men med tanke på hur mycket skrot som sitter inbamkat i den klippan skulle det ta flera år att få bort alla.

Kom igen nu! "det-ar-sa-mycket-att-gora-sa-vi-skiter-i-det"-mentaliteten ar sa trottsam att lyssna pa. Det ar bara att satta igang att dra ditt stra till stacken. Snacka med bultkommitten.

Jag var ute i Häggsta för första gången i förrgår och reagerade på hur det var bultat. Det var en salig blandning av borrbult och gamla pistonger (som åtminstonde jag inte litade på). Så visst, det skulle behöva en upprensning där. Men allt som allt så var det ett trevligt ställe och jag kommer att återvända dit. Har mycket kvar att utforska.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips