Tunaberg 09, Klätterträff 26-27 september

Med ett "nytt" Simonsberg bjuder Tunabergs Klätterklubb in till höstträff den 26-27 september.

Simonsberget bjuder på östra sveriges kanske finaste granit, Tidigare i år skedde en omfattande röjning av vegetationen nedanför klippan så nu är den öppnare och mer överskådlig och de nedre delarna torkar fortare efter regn. De flesta lederna går mycket bra att tätt säkra med kilar.

För den sportklätterintresserade så är det bara några få kilometer till det mer borrbultade Bistaberget.

Träffens "After Climb" är av det (utvärtes) blötare slaget då Buskhyttans Alpin Spa erbjuder finskt- och centraleuropeiskt inspirerade arombad- och peelingceremonier.

På kvällen är det berömd (beryktad) fest i Tunabergs nyrenoverade församlingshem. Menyn är lika hemlig som Nobelfestens men vi skvallrar att det blir dessertbuffé även i år. Priset är runt 150 kronor, väsentligt lägre för barn. Obs. att ingen föranmälan krävs till middagen. Dryck går att köpa på plats.

Till Tunaberg (söder om Nyköping) åker man enklast bil. Sök efter "Koppartorp" på lämplig kartdatabas för att hitta vägbeskrivning. Parkera endast på naturreservatets parkering. Är den fullbelagd så lasta ur grejorna och kör upp bilen till församlingshemmets grusparkering. Parkera inte i anslutning till åkern eller på vägarna till prästgården. Det blir alltid ett förskräckligt liv när någon gör det.

Tälta gör man på ytan till vänster om anmarschstigen och nedanför eldstaden. Vi kommer att höra med markägaren ifall vi kan få tälta på åkern (normalt förbjudet) och återkommer med mer information om detta senare.

Det finns även möjlighet att bo inomhus vid Buskhyttans IP samt givetvis på vandrarhemmet i Nävekvarn.

Då tält- och parkeringsmöjligheter är litet knappa vid stort antal besökare så ber vi er att tränga ihop er i bilar och tält.

Hör gärna av er med ev. frågor direkt här på forumet!

Varmt välkomna!

Det är vår ambition att ett besök på Tunabergsträffen alltid skall vara, av olika anledningar, minnesvärt alldeles oberoende av vädret.

Tunabergs Klätterklubb genom Staffan E
 

Bilagor

  • Upprätadochklippt.jpg
    Upprätadochklippt.jpg
    164.9 KB · Visningar: 1,334
Senast ändrad:
Tältplats?

hej!
Helgen är strax här, äntligen!
Mailade Seon igår för att höra om tältning kommer att vara tillåtet på åkern eller inte. Han har nog inte sett det mailet än.
Vet någon annan insatt om det kommer vara tillåtet i år?

Ser fram emot en trevlig helg!

mvh
Johan Kvissberg
 

Bilagor

  • IMG_1077[1].JPG
    IMG_1077[1].JPG
    49.5 KB · Visningar: 761
Boende

Tyvärr har varken jag, Tommy eller Torbjörn varit i Tunaberg nyligen så vi vet inte statusen på åkern. Ifall det är stubbåker, dvs. slaget men inte plöjt så går det bra att tälta på åkern. Är det plöjt men inte sått så går det också, men det kan vara knöligt. Har bonden hunnit så kan vi självklart inte tälta på åkern.

Om någon annan har en färsk rapport om förhållandena i Tunaberg så vore det jättebra att "fem i tolv" får veta det här på forumet.

Vi har i år hyrt hela Buskhyttans IP för träffen vilket innebär att det även finns möjlighet att bo inomhus där (modell sovsal, och mot smärre avgift) för den som vill. Dock krävs det att minst en person per bil gör vissa uppoffringar under festen för att kunna köra dit på nattkröken.

F.ö. så är väderprognosen god för helgen, sånghäftena är klara och grytorna puttrar hemma hos Lena så förutsättningarna kan inte vara bättre.

Välkomna!
Staffan
 
Tack alla ni som inte kom

Ni hade inte fått plats.

Årets tillställning var den mest välbesökta i modern tid och ev. någonsin. Närmare 120 besökare kunde med skohorn klämmas in i församlingshemmet till middagen och maten räckte nästan till alla. Bygdens samtliga parkeringsmöjligheter var också uttömda.
Tack och lov så var det stubbåker vilket gjorde att alla tälten fick plats.

Den stora besöksskaran utgjordes av en balanserad blandning av gammalt och nytt. Många väkända profiler ur det s.k. "Alpinmuseet" (=börjat klättra på 70-talet och envisas med att fortfarande göra det) var där, men ännu roligare var det att en hel del unga mycket duktiga klättrare framgångsrikt utmanade Simonsbergets hårdaste klassiker. Himlastegen fick flera bestigningar under helgen. Ett nytt projekt i form av taket ovanför den högra delen av Himlasängen blev också toppat. Huruvida det han ledas vet jag inte.

Maggan Bylund blev årets gäst i mycket hård konkurrens.

Man kan spekulera i varför så många kom just i år. Det har ju varit bra väder förr på Tunabergsträffarna och då brukar det vara ungefär 70-80 besökare. Kanske börjar det finnas ett uppdämt festbehov inom Svensk klättring. Ordföranden i Stockholms Klätterklubb lovade i alla fall i ett tal på träffen att SKK skulle höja sin festprofil framöver. Det tackar vi för.

2010 är valår. Då hoppas jag att vi kan upprätthålla traditionen att ha träffen på valdagen den tredje söndagen i September.

Ha det bra tills dess.

TKK genom Staffan
 
Hej Staffan

Känner mig lite osäker på ifall det verkligen var okej att borsta fram takprojektet.
Råder det nytursförbud eller enbart bultförbud på Tunaberg?

Vill passa på att be om ursäkt utifall att det inte var ok.

Leden går att att säkra i taket har det visat sig nu i efterhand. Det är ett öppet projekt till den som vill göra den cleant.

Namn: Skepp å hoj
Grad: => 8+, tror jag.

Tack för en trevlig lördag. Nästa år blir det att stanna på festen som jag hörde var väldigt lyckat.

/Ali
 
Tvärtom! Du skall ha stort tack för din kreativitet att hitta klättermöjligheter där man minst anar det.

Jag kan inte reservatsbestämmelserna men något nytursförbud för leder som säkras naturligt kan jag inte tänka mig finns.
 
Känner mig lite osäker på ifall det verkligen var okej att borsta fram takprojektet.
Råder det nytursförbud eller enbart bultförbud på Tunaberg?


Enligt föreskrifterna i reservatsbeslutet, punkten C.4 är det förbjudet att

"skada, plocka eller samla in växter eller växtdelar. Bär, matsvamp och blom-plockning för eget behov är dock tillåtet. Det är även tillåtet att borsta befintliga klätterleder."

Av den inledande texten i beslutet framgår även att:

"Reservatsföreskrifterna är utformat på så sätt att där det finns dokumenterade leder är det tillåtet att klättra, underhålla, samt ersätta borrbul-tar som av säkerhetsskäl bör bytas ut."

Per Folkesson (Länsstyrelsen)
 
Till saken hör att den möjliga nya "klätterleden" korsar åtminstone två befintliga leder och på så sätt så beträder man i princip bara klippa som sedan tidigare är dokumenterade leder.

Att ta sig upp mellan två leder på det ställe som syns på bilden, är nog att betrakta som nytt, men i övrigt karaktäriseras ju stora delar av berget av att lederna går relativt tätt och i kors, samt att kombinationer och varianter av leder hela tiden är möjliga. Detta anges även i dokumentionen såvitt jag minns.
Gränsen för vad som tillåts blir därmed något mindre solklar, även om man kanske inte ska tillåta sig att göra helt egna tolkningar av vad som verkligen är avsett att skydda. En sådan tolkning skulle dock sannolikt var till fördel för en "nytur" som ovan.
 
Försiktighetsprincipen

Uppenbarligen var jag felinformerad om vad som kan tillåtas göras inom ramen för reservatsbestämmelserna.

Visserligen så kan man som Mezzner påpekar identifiera en rad gränsdragningsproblem, men som läget är tror jag nog att vi bör tillämpa en försiktighetsprincip och inte självsvåldigt börja tänja på de regelgränser som är uppställda för klättringen på Simonsberget oberoende av vad vi tycker om dom.

Slutsatsen får väl då bli att fortsatt arbete på Noveaus projekt bör undvikas om vi inte skall få problem med att länsstyrelsen inte tycker att vi efterlever reservatsbestämmelserna.
 
Senast ändrad:
Jag är inte av en annan åsikt, men kanske tycker att reglerna kunde vara tydligare.

Kanske inte de regler som Länsstyrelsen ufärdat egentligen, men jag läste på förmiddan nånting som jag tror var SKF:s Accessdatabas, och efter det tyckte jag inte att det var förbjudet med nyturer i sig. Om så är fallet kunde det vara bra om det stod så i Accessdatabasen, det vore ett nyckelord som vore enkelt att förstå för alla klättrare. Att det sedan inte kan vara förbjudet att klättra något off-route (ofrivilligt) är förstås en annan sak, och inget som ska "missbrukas".

Dokumentationen i form av klätterförare är ju aningen otydlig, för att inte säga bitivs motstridig, men inte heller det är ju ett skäl att gå utanför vad som verkligen är meningen med reservatsbestämmelserna. Alla "organiserade" klättrare är säkert mycket glada över den reservatsbildning som skett i Tunaberg. Eller kanske hur den har skett.
 
Senast ändrad:
..läste på förmiddan nånting som jag tror var SKF:s Accessdatabas, och efter det tyckte jag inte att det var förbjudet med nyturer i sig. Om så är fallet kunde det vara bra om det stod så i Accessdatabasen..



Kikade i accessdatabasen nu, och där står faktiskt:

"Klättring, borstning av leder och byte av bultar får endast ske på etablerade leder."

-så det verkar ju rimma ganska bra.

Hur som helst så var det ju kul att träffen blev välbesökt, och att vädret var fint! Tror att jag själv faktiskt inte varit med sen 1992 (?) - då kikade vi ut på 5 cm nysnö på söndagmorgonen.. Hardcore! :)

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seon Klätterträff i Tunaberg 15-16 september 2012 Klättring allmänt 8
seon Klätterträff i Tunaberg 10-11 september 2011 Klättring allmänt 22
pajoon Teknisk Examination Tunaberg 26-27/8 2017 Klättring allmänt 0
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
AnkiV Borttappad klocka Tunaberg Klättring allmänt 6
ronpe661 Tunaberg? Klättring allmänt 4
Gamling Upphittat Tunaberg Klättring allmänt 4
gahne Div. getingbon på Simonsberget (Tunaberg) Klättring allmänt 7
Gamling Upphittat Tunaberg Klättring allmänt 0
helmutlotti Access Tunaberg: Kör ej på privat väg Klättring allmänt 21
seon Konstvärme i Tunaberg till helgen. Klättring allmänt 0
viktor_maiden Kvarglömda kokkärl tunaberg Klättring allmänt 13
Mezzner Kamsäkring upphittad Tunaberg Klättring allmänt 5
Mezzner Fall, Tunaberg Klättring allmänt 7
teoek Hastighetsrekord Tunaberg? Klättring allmänt 2
jcederli Upphittat i Tunaberg 3/7 Klättring allmänt 0
seon Klättring och fest hör ihop i Tunaberg den 18-19/9 Klättring allmänt 0
Mike C Upphyttad kamsäkring, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 1
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
jimtho JAG VILL UT Tunaberg/ågelsjön Klättring allmänt 4
seon Tunaberg 6:e September 08. Klättring allmänt 10
Raje Tunaberg - Luftfinger Klättring allmänt 3
seon Sport- och Tradklätterträff i Tunaberg 22-23/9 Klättring allmänt 15
Erik af Essingen Upphittad kilpetare på Tunaberg Klättring allmänt 2
BF Reservatsbestämmelser Tunaberg Klättring allmänt 10
Gamling Getingvarning Tunaberg Klättring allmänt 34
pecall Kvarglömt i Tunaberg 20/8-06 Klättring allmänt 0
mo9jan Tunaberg. Klättring allmänt 1
Il Spirito Fel gällande Tunaberg. Klättring allmänt 0
KlätterJon Mobil upphittad i Tunaberg! Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
Avslzyx Riktigt fika, riktig grillning i Tunaberg Klättring allmänt 2
climbrob Skit i Tunaberg! Klättring allmänt 66
Matt Förare Tunaberg Klättring allmänt 1
Björn Fiander Information om Tunaberg Klättring allmänt 7
Avslzyx Repbroms upphittad i Tunaberg Klättring allmänt 0
hillevihelm rep borttappat/Tunaberg Klättring allmänt 0
sfrge Förare över Tunaberg?? Klättring allmänt 2
Björn Fiander Tunaberg Klättring allmänt 10
Phille Olycka i Tunaberg 15 sep Klättring allmänt 1
seon Jacka hittad i Tunaberg Klättring allmänt 0
jimpaz Förare över tunaberg Klättring allmänt 0
clunk Please help with climbing information Tunaberg Klättring allmänt 3
Björnklaar Förare över Tunaberg! Klättring allmänt 0
hillevihelm tunaberg/camelot Klättring allmänt 0
Intensiv uppladdning i Tunaberg Klättring allmänt 0
Sensommarträff i Tunaberg Klättring allmänt 0
Klättra i Tunaberg i helgen? Klättring allmänt 0
Gamling Tunaberg Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.