Klättring i Australien?

Hej,

funderar litet halvt på att åka till Australien framåt hösten. Är det någon som vet hur klättringsmöjligheterna (både inomhus och utomhus) ser ut längs östkusten norr om Sydney och upp mot Brisbane?

Helene

Jag har inte varit där men prova att söka på blue mountains och jag tror att du hittar massor, det ska vara ett av de bästa ställena i världen.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Klätterställen..

Ja då har du valt ett trevligt land även om kanske inte det bästa området. Men det finns trots allt en del mellan Sydney och Brisbane. Blue Mountains kanske inte räknas dit (ligger ju väster om Sydney) men det är ju så nära Sydney att du måste passa på att åka upp dit. Utgå ifrån Blackheath, där finns det massor att klättra, både sport och trad. Allt på sandsten i princip. Här kan du spendera hur länge som helst på klättring! Nära Brisbane finns ett annat område av hög klass nämligen Frogs Buttress. En basalt klippa med hundratals leder, de allra flesta är naturligt säkrade sprickor. Hårt graderat! I själva Brisbane finns en klippa som heter Kangaroo Point som allt är värd ett besök. Där finns både trad och sport om jag minns rätt.
Annars finns fler ställen mellan städerna som kan vara värda att besöka. Bl a runt Armidale, new England och i några nationalparker på vägen som jag inte minns namnet på just nu. Kontakta mig om du är intresserad av mer info.
Annars är den kanske bästa klättringen i Arapiles nere i Victoria, Point Perpendicular söder om Sydney eller Mount Buffalo nere i de Australiska Alperna...

Go girl!

Hej!

Blue Mountains är stort och massor av fin-fin klättring. Frog Buttress är inte så stort, men med hög kvalitet på lederna. Strax söder om Sydney finns Nowra, med högklassig sportklättring.

Det bästa med Kangaroo Point är att den ligger så centralt (mitt inne i Brisbane), kvalitén på lederna är sådär, det beror på om man gillar att klättra på sprängklippa eller inte.

Simon Carter har bilder från Australien på sin hemsida:

http://www.onsight.com.au/

Om man ska resa till Australien rekommenderas hans coffee-table-bok "Rock Climbing in Australia". Efter att ha bläddrat igenom den är det svårt att hålla sig ifrån att beställa en flygbiljett!

som de tidigare sagt är Blue Mtns väldigt trevligt, men det är nästan ett måste att ha egen bil.
Campa gör du bäst på gratiscampingen längs vägen ner mot Megalong Valley i Blackheath.

Ett litet fint ställe en bit norr om sydney är Morna Point , förare kan du ladda ner från http://www.sydneyrockies.org.au från deras förararkiv.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips