Klättra i rep

Jag var på en klättringskusr där vi tränade firning över en kam och sen 7 m i fra luften. Vi klättrade aldrig upp denna väg.
Hur gör man om man vill klättra upp i ett rep som hänger fritt i luften?
En Ascension repklämma i ena handen och en fot slinga till ena foten. Men det kan ju inte fungera.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack

Tack för en bra film!
Jag ser att han använder två repklämmor då kan jag förstå hur man gör. Jag har en kompis som påstod att man klättraden med en repklämma och då fick jag inte ihop det.

En repklämma och en självlåsande broms, exempelvis en grigri, brukar väl vara ganska så vanligt också?

Det är onekligen den smidigaste lösningen. Sätt en Jumar (repklämma med handtag) överst, repet ner genom din repbroms och upp igen genom en karbin som sitter i botten av din repklämma med ett block så du får lite utväxling och du kan klättra väldigt effektivt. En bild blir nog lättast att förklara med

Jug3l.jpg

Se alltid till att du sitter fast i båda sakerna som sitter i repet ifall den ena går sönder

Tack för ditt svar!
Denna modell innebär att man är kopplad till repbromsen om man vill vända ock klättra ner. Vad är det för repbroms som är lämplig. Det finns ju från några hundra till flera tusen. :)

Tack för ditt svar!
Denna modell innebär att man är kopplad till repbromsen om man vill vända ock klättra ner. Vad är det för repbroms som är lämplig. Det finns ju från några hundra till flera tusen. :)

Om du klättrar/firar på enkelt rep (en ände), är nog Grigri 2 bäst och lättast till ett rimligt pris.. Om du ska klättra/fira på två ändar skulle jag tro att Smart Alpine är bästa valet, då den också är hjälplåsande. Efter den modellen gissar jag att en guidemode-broms i guidemode är ett bra alternativ.. Det finns nog bättre prylar som är gjorda för industriklättring, men de brukar vara dyra samt dimensionerade för tjocka rep endast.

Det är onekligen den smidigaste lösningen. Sätt en Jumar (repklämma med handtag) överst, repet ner genom din repbroms och upp igen genom en karbin som sitter i botten av din repklämma med ett block så du får lite utväxling och du kan klättra väldigt effektivt.

Slår någon mig i repklättring (även frihängande) med en grigri + en jumar då jag får använda två jumars så får de vilken glass de vill ur hela Häagen-Dazs sortiment.;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips