klättertermer

Har just intresserat mig för klättring och undrar lite över två termer som dyker upp lite här och var.
Först är det "kruxet" eller "the crux"...? Verkar som om det är en del av en led men vad innebär det?
Sen är det "jamma"?

Om någon vänlig själ skulle vilja förklara dessa vore det jättesjysst.
Och sen tänkte jag fråga medan jag ändå är på gång, vilken är den generella åsikten om att klättra på sprängda klippor? Är det bara naturliga formationer som gäller om det ska vara "på riktigt"?

mvh/sam
 
samme83; sa:
"kruxet" eller "the crux"...?

En klätterled har normalt sett en (eller flera) problem som måste "lösas" på vägen upp. Alltså se det som ett annat ord för problematisk / extra krävade förflyttning på klippan / leden.

samme83; sa:
Sen är det "jamma"?

Ibland så finns det helt enkelt inga grepp att hålla i, men det finns en lite bredare spricka. I denna spricka kan man t.ex. stoppa in en knuten hand och på så sätta handen i spänn inne i sprickan (t.ex. genom att vrida den knutna handen i 90 grader). Lite av uppfinna ett grepp där det inte finns ett genom att använda en kropsdel...

Finns säkert någon som har ännu bättre förklaringar, men i princip så...

Vad gäller frågan om sprängklippa: Det finns ett antal klippor runt stockholm som är sprängda som t.ex. kanalklippan vid Danvikstull.
 
Tackar lars!
Då kan man väl säga att bouldering är som att klättra på ett krux?
Om sprängklippor är accepterade så finns det ju oändligt mycket klättring i sthlms området!

Jaja, tack så mycket, nu förstår jag lite bättre.
mvh/sam
 
bra bok

en mycket bra bok som jag kan rekomendera är "stora klippklättringsboken" i den står det mesta och lite till.
allt ifrån klätter tekniker, grepp till utrustning.
D.Sch
 
Bättre bok

Jag har ovan nämda bok, men det finns bättre. Allen Fyffes bok The hanbook of climbing är mycket bättre, där kan du förutom det som står i Callebergs bok läsa om glaciärsäkerhet, isklättring och Alpinism. Den finns med i recensionsbanken. Enda nackdelen kan vara att man inte får alla termer på svenska (Säkring klar!, Rep fritt!, Sten! osv)

En fråga till om termer: I Fyffes bok nämns termen "Runner on". Detta rop används av försteman när han har satt första säkringen, för att säkringsmannen ska veta att - Nu kommer eventuella ryck uppifrån, dvs fallet belastar inte standplatsen direkt. Vad säger man på svenska?
 
Re: Bättre bok

Vandrare; sa:
En fråga till om termer: I Fyffes bok nämns termen "Runner on". Detta rop används av försteman när han har satt första säkringen, för att säkringsmannen ska veta att - Nu kommer eventuella ryck uppifrån, dvs fallet belastar inte standplatsen direkt. Vad säger man på svenska?

Vad sägs om " Nu är det klippt" ;-)
 
Säkring klar....

Vandrare; sa:
En fråga till om termer: I Fyffes bok nämns termen "Runner on". Detta rop används av försteman när han har satt första säkringen, för att säkringsmannen ska veta att - Nu kommer eventuella ryck uppifrån, dvs fallet belastar inte standplatsen direkt. Vad säger man på svenska?

I vårat kamratlag så blir det lite tvärt om: "Säkring klar" från andre man sägs först när första säkringen är inklippt och samtidigt så tar andreman hem evnt slack. Varför försteman skall säga något över huvudet taget förstår jag inte - om inte andremanen ser vad försteman gör, så måste ju andreman stå och sova för 17on....
 
Jo, såhär brukar det bli för oss om man börjar från marken:

Andreman drar ut mer rep än vad som behövs för att vara säker på att inte dra ner försteman. Försteman klättrar, andreman "spottar" a'la bouldring. Försteman hittar första kilplaceringen och börjar fippla. Nu är det bra att veta när han har fippat klart och klippt in repet så att andreman kan ta hem slack och sluta spotta.

När man klättar alpint (det har jag iofs inte gjort så många gånger) så är det ofta omöjligt att se vad försteman har för sig om han gått runt ett hörn eller liknande. "-Det är klippt" brukar vi säga, men jag undrar om det fanns något standarduttryck?
 
Om det inte finns ett standard uttryck, tycker jag att vi här och nu myntar "nu är det klippt", som tyget nämnde tidigare på tråden.

/sam
 
Mycket bra initiativ! nu när väl alla på utsidan vet om det är ju frågan hur vi skall få SKF att börja promota utrycket så att resten av klättersverige också börjar använda det. Ärligt talat, det är ju en användbar term ibland iaf

Ironi: Tyget kan väl ringa SKF och be dom lägga till ordet bland kommandon i någon bok eller nått... ;)

/pott - som kommer börja använda det nya kommandot så fort tillfälle ges! =)
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.