Klätterskor

Hörde någonstans att man ska tvätta skorna efter varje användning? Ska man och isåfall hur? Hur ska jag få dom att hålla så länge som möjligt?

Tack på förhand!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Tryck ner tidningspapper i skorna efter användning. Ju mer du svettats i dem ju större nytta gör det.
(byt papper då o då efter slitage)

Kör ett halvtimmes fotbad med diskmedel före klättring. Jag kör oftast fotbadet utan skor, men det funkar nog om du har skorna på oxå.

"någon gång om året" blir svårt om man nöter ut tre par/år... Se till att dom torkar mellan passen och blir sulorna smutsiga tvättar du av dom.

Men vad gör du mellan passen? Vad använder du för att torka av då? Tar du med en handuk typ eller?
Tack för svaren!

Jag brukar köra mina i tvättmaskin då och då. Har svårt att njuta av att stoppa ner fötterna i veritabla stinkbomber, känslig som jag är.
Syntetläder stinker snabbare och värre än läderdito.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips