Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag tvättar ganska sällan, använder denna för att motverka lukt. Iof använder jag strumpor just nu eftersom skorna inte passar annars och det är stor skillnad mot när jag var barfota, skorna luktar mycket mindre.
Jag tycker det är otroligt charmigt med lukten från fotsvett, krita och friktionsgummi blandat. Det får mig i stämning för att klättra, så det har blivit en del av sporten för mig.
Mitt råd är att fortsätta vara lite äcklig, för det brukar vara socialt accepterat i klättercommunityt. Hur ska du någonsin kunna dela en portaledge i en vecka med någon random dude om du inte ens tål lukten från ett par klätterskor?
Jag citerar här John Liungman ur artikeln klättringens olika stilar: "Aidklättring innebär att så långsamt som möjligt förflytta en tung säck uppför en kilometerhög vägg utan att infångas av poliser med cowboyhattar. För att inte riskera att packningens vikt minskar så sparar man sin egen avföring i särskilda förpackningar. Eftersom en replängd kan ta flera veckor att slutföra har man med sig en ”portaledge” i vilken säkringsmannen kan ligga bekvämt. Den verkliga utmaningen ligger i att någon i replaget ska hålla sig vaken."
Gränslandet är en av de största vildmarkerna i södra Skandinavien. Det ligger i hjärtat av vår stora halvö, så långt borta från havskusterna man kan ...
3 kommentarer
Mina fjällvandringar börjar alltid med en idé som mynnar ut i en tänkt rutt. Rutten hänger alltid ihop med en tänkt tidsplan, som innebär att dagarna ...
1 kommentar
I fredags hade vi varit gifta i 10 år. Det ville vi fira. Vi gifte oss i ett naturreservat utanför Uppsala, så ett firande i naturen skulle passa. Vi ...
Det här inlägget handlar om mina första åtta turer i Sarek. Hur allt började och hur vissa vägval kunde göras då men inte idag. Ni får läsa om och se ...
6 kommentarer
68 dagar, 125 000 höjdmeter och ett dagligt slit på 12–20 timmar – det är matematiken bakom en expedition som var lika delar uthållighetsprov som ett ...
1 kommentar
I somras gjorde jag en solovandring genom naturreservatet Kvikkjokk-Kabla fjällurskog. En fin tur i landets mest orörda urskog och vidare upp på det ...
6 kommentarer