avslut210607
Avstängd
Är du seriös?
1. Här sker ingen organisering, det var lite prylar som gavs bort.
2. Beslutet om avverkning i Ojnareskogen hade först avslagits av Miljödomstolen men vår nuvarande regering beviljade ändå tillstånd till avverkning, med påtryckning från näringslivet.
3. De handlingskraftiga människor som förhindrade avverkningen fick ju rätt i den mån att det nu ska omprövas i högsta domstolen
Rättshaveri? Rättvisa!!
Är du seriös?
Vi är en grupp som träffades i Ojnareskogen på Norra Gotland (som det går att läsa mer om på ojnare.nu ) och ja trädockupationer är lite grejen! Vi vill sitta i vägen för storföretagen och hindra exploateringen fysiskt om vi kan det. Det är mycket för att få upp det i media, öka medvetenheten hos människor och i förlängningen förhindra de värsta gruvorna.
Vi organiserar oss lite olika, egentligen genom ett nätverk av vänner och engagerade. Många som kom till skogslägret vi hade i Ojnareskogen förra sommaren kom från Fältbiologerna. Men vi håller på att starta en förening mest för att ta hand om pengar för vi vill inte ha några register på medlemmar och sånt p.g.a. att polisen gillar sånt och det kan skapa problem ibland. Flera av oss vill heller inte att ett organisationsnamn ska ta över, det finns en poäng i att vem som helst faktiskt kan vara med och stå upp mot saker som är fel.
Fastkedjning och liknande kan även det vara en del av arsenalen metoder men vi vill gärna kombinera dessa "aktivistiga" metoder med humor och försöka ge en känsla av hur självklart det borde vara att skydda våra sista riktiga vildmarksområden!
Om ni har frågor så tveka inte! Jag ska försöka svara så gott jag kan!
När S7 skriver någonting på utsidan bör du tänkte lite som du en gång i tiden var tvungen att tänka när embl skrev något som hade att göra med bultar. Såhär, ungefär:
http://www.youtube.com/watch?v=-rDDviYpHEE
Jag är intresserad av att vara med på plats, hur gör jag då?