Är du seriös?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Klätterprylar till miljökamp!
- Trådstartare Moshe
- Start datum
1. Här sker ingen organisering, det var lite prylar som gavs bort.
2. Beslutet om avverkning i Ojnareskogen hade först avslagits av Miljödomstolen men vår nuvarande regering beviljade ändå tillstånd till avverkning, med påtryckning från näringslivet.
3. De handlingskraftiga människor som förhindrade avverkningen fick ju rätt i den mån att det nu ska omprövas i högsta domstol.
Rättshaveri? Rättvisa!!
2. Beslutet om avverkning i Ojnareskogen hade först avslagits av Miljödomstolen men vår nuvarande regering beviljade ändå tillstånd till avverkning, med påtryckning från näringslivet.
3. De handlingskraftiga människor som förhindrade avverkningen fick ju rätt i den mån att det nu ska omprövas i högsta domstol.
Rättshaveri? Rättvisa!!
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Att regeringen (efter nekandet från miljödomstolen) övertygade riksdagen om att ta bort den förbudsregel som hindrar täkter som kan skada hotade arter, med ursäkten att det skulle förenkla regelverket, för att sen prångla ut tillstånd till näringslivet är väl rättshaveri om något?
1. Här sker ingen organisering, det var lite prylar som gavs bort.
3. De handlingskraftiga människor som förhindrade avverkningen fick ju rätt i den mån att det nu ska omprövas i högsta domstolen
Rättshaveri? Rättvisa!!
1. Defenitivt medhjälp.
2. Samma regering som du och resten av folket röstat fram?
3. Vad händer om hd beslutar att avverkning får igångsättas på nytt. Hittar du dina prylar i träden då? Eller skulle de olydiga sluta föra sin kampanj?
Är du seriös?
När S7 skriver någonting på utsidan bör du tänkte lite som du en gång i tiden var tvungen att tänka när embl skrev något som hade att göra med bultar. Såhär, ungefär:
http://www.youtube.com/watch?v=-rDDviYpHEE
Hahaha! Skrattade så att tårarna rann, tack Kolkritan, du är nog inne på rätt spår här.
Ha, nu vet jag vems fel det är att jag går och nynnar på sovjetpop! Ska tänka ut en hämnd!! 
Vi är en grupp som träffades i Ojnareskogen på Norra Gotland (som det går att läsa mer om på ojnare.nu ) och ja trädockupationer är lite grejen! Vi vill sitta i vägen för storföretagen och hindra exploateringen fysiskt om vi kan det. Det är mycket för att få upp det i media, öka medvetenheten hos människor och i förlängningen förhindra de värsta gruvorna.
Vi organiserar oss lite olika, egentligen genom ett nätverk av vänner och engagerade. Många som kom till skogslägret vi hade i Ojnareskogen förra sommaren kom från Fältbiologerna. Men vi håller på att starta en förening mest för att ta hand om pengar för vi vill inte ha några register på medlemmar och sånt p.g.a. att polisen gillar sånt och det kan skapa problem ibland. Flera av oss vill heller inte att ett organisationsnamn ska ta över, det finns en poäng i att vem som helst faktiskt kan vara med och stå upp mot saker som är fel.
Fastkedjning och liknande kan även det vara en del av arsenalen metoder men vi vill gärna kombinera dessa "aktivistiga" metoder med humor och försöka ge en känsla av hur självklart det borde vara att skydda våra sista riktiga vildmarksområden!
Om ni har frågor så tveka inte! Jag ska försöka svara så gott jag kan!
Jag är intresserad av att vara med på plats, hur gör jag då?
När S7 skriver någonting på utsidan bör du tänkte lite som du en gång i tiden var tvungen att tänka när embl skrev något som hade att göra med bultar. Såhär, ungefär:
http://www.youtube.com/watch?v=-rDDviYpHEE
Fast Embl hade ändå lite mer finess, i sin obegriplighet, uppfattade hen lite mer såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=vMoK0focAFE&feature=youtube_gdata_player
Jag är intresserad av att vara med på plats, hur gör jag då?
Hej vad kul! Du kan höra av dig till kolonierna(at)gmail.com så kan vi förmedla info!
Det går även bra att åka upp till Kallak och träffa människorna på plats.
Vad det gäller motstånd i Kallak (Jokkmokk, nära Sarek) har det här gått ut:
Nu har provbrytningen i Gállok (Kallak) börjat. Oerhört viktigt att så många som möjligt så fort som möjligt kommer hit för att demonstrera, manifestera, planera aktiviteter, tälta, bo i kåta, gå på Workshops i att göra pilbågar, om dammsäkerhet, aktivism, vatten- och matförsörjning, historia och mycket mer. Vi bygger tält/kåtaläger vid exploateringarna.
Facebook; Inga gruvor i Jokkmokk
Hemsida: whatlocalpeople.se
Den brittiska prospektören Beowulf Mining har fått den svenska statens välsignelse att spränga bort 3000 ton järnmalm för lastbilstransport till Finland för anrikning. Allt för att bolaget ska kunna höja värdet på den inmutning staten skänkt bort. Allt för att ett fåtal lycksökare ska kunna bli snorrika. Detta på bekostnad av urfolket samerna, lokalbefolkningen, naturen och kommande generationer. En ny Pajalagruva, men i Jokkmokks gruvfria kommun med nationalparker och Laponia. Sprängningarna är även en risk för den närliggande vattenkraftsdammen - som om den brister kan innebära dödsfall. Det saknas kunskap om faktisk påverkan på dammväggen.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg