Klädsel för turskidåkning?

Hej!

Jag skulle behöva lite tips på hur jag ska klä mig inför kommande skidtur. :)

Ska upp en sväng till Jämtlandstriangeln och åka mellan fjällstationerna där, nu sista helgen i mars. Kommer sova på fjällstationerna så jag är endast utomhus dagtid. Jag har endast vandrat i det här området på sommaren, vad jag kan se kommer temperaturen ligga på några plusgrader på dagen och några minus på natten.

Min tanke var att köra underställ i ull, sockor och mössa, men hur blir det med jacka och byxor? Misstänker att det blir för varmt med termobyxor och tjock jacka om jag ska skida hela dagarna.
Jag har en tunn vandringsjacka fjällräven samt ett par vanliga G1000-byxor, funderar på om det skulle passa med underställ ull + en varm bomullströja + jackan. Byxor kanske är smart att skaffa ett par mer vattentäta?

Tacksam för alla tips och råd!
 
Jag kör med skalbyxor som man kan ventilera lite i sidan mha blixtlås. Ullfrottés tjockaste underställslångkalsingar plus kortkalsonger i ull eller syntet (har också ett par kallingar med vindskydda front vid riktigt kallt och blåsigt väder). På kroppen tunn ullunderställströja, tjock eller tunn fleece beroende på väder. Ovanpå det en bomullsanorak med bra huva. Jag skulle helt skippa bomullströja, du kommer att bly dyblöt och kall snabbt om du svettats och sedan stannar. Sen får man ju ta med lite förstärkning, beror ju lite på hur kallt eller varmt det är. För någon dag sedan kunde jag skida runt med bara underställ och en tunn fleece här i Riksgränsen, väldigt skönt!
 
G1000 är bra.

G1000 fungerar bra som skalställ, speciellt eftersom du har tillgång till stuga på natten. Är det impregnerat så klarar du även slasksnö ett antal timmar. Huva på jackan är en stor fördel. Har du ylleunderställ + en tunn fleece klarar du dig i "normalfallet".

Komplettera med ett tunt lager till (t.ex. fleece, gärna en tröja och tunn väst) och förstärkningsplagg (tröja/jacka + gärna överdragsbyxor) för dina raster. Med olika tjocka hanskar (gärna löstagbart foder som underlättar värmereglering och torkning) och mössor (Pannband-tunn mössa-tjock förstärkning) bör du klara dagsturerna bra. En buff runt halsen är pefekt att reglera värmen med när det blåser på fjället.

Framgår inte vad du har för skor men ett par yllesockar är en idé, får du in tunn yllestrumpa + yllesocka (rymligt) är det ännu bättre.

TREVLIG TUR!
 
Tack!

Tack för tipsen! Jag kommer åka skidor, det kanske var lite otydligt, och jag kommer hyra pjäxor men jag kommer få plats med tunn strumpa + tjock socka!

Jag har huva på min jacka så då kör jag nog med den, och så inhandlar jag 2 fleece-tröjor som ni säger, samt kanske ett par isolerade överdragsbyxor, det kan ju vara skönt att ha vid "nödläge" eller vid raster som sagt, eftersom jag kommer laga lunch ute i snön.

Tusen tack för tipsen som sagt!
 
Tack för tipsen! Jag kommer åka skidor, det kanske var lite otydligt, och jag kommer hyra pjäxor men jag kommer få plats med tunn strumpa + tjock socka!

Jag har huva på min jacka så då kör jag nog med den, och så inhandlar jag 2 fleece-tröjor som ni säger, samt kanske ett par isolerade överdragsbyxor, det kan ju vara skönt att ha vid "nödläge" eller vid raster som sagt, eftersom jag kommer laga lunch ute i snön.

Tusen tack för tipsen som sagt!

Ett varningens ord om att snöra på sig pjäxor som man själv inte använt; Var på en veckas tur genom Sarek och polaren som hade lånat pjäxor fick skavsår efter ca 200m på ena hälen. Efter ytterligare 200m kom andra hälen... :/
Så jag hoppas för din skull att du hinner gå in dem före turen startar, gardera dig annars med bra skavsårsplåster.
 
Tejpa fötterna i förebyggande syfte

Eftersom du ska hyra rekommenderar jag att du tejpar hälen och under trampdynorna "strax innan tårna". På apotektet finns en Leco- någonting som ngt elastisk som fungerar mycket bra. Jag brukar tejpa kvällen innan och sova med sockar så att tejpen hinner fästa innan jag ska på tur.

Komplettera med skavsårsplåster utifall att... Förvara gärna plåsterna nära kroppen så att de är varma om du behöver använda dom, de fäster bättre om de är varma. I annat fall kan du värma plåsterna i händerna innan du sätter på dom.

Ta gärna med din fodrade jacka som förstärkningsplagg när du ska sitta stilla.
 
Ett annat tips är att ta med ett par goggles/slalomglasögon eller liknande. Behöver inte kosta många kronor och är oumbärligt om det blir tjurigt väder. Både idag och igår hade jag inte skidat många meter utan dem. Snödrev + snöfall som piskade ansikte och ögonen.

Buff som någon skrev är helt suveränt i kombination med goggles. Överkurs som du kan hoppa över är en facemask i windstopper. Brukar mest ha den på riktigt kalla dagar när jag åker slalom.
 
plagg

Med några undantag har jag i princip samma kläder med mig sommar som vinter i fjällen. På vintern tillkommer dock extra vantar/mössa/balaclava/sockar, dunjacka och vindsäck.

Annars gäller:
-Lager 1, ullunderställ typ Icebreaker eller motsvarande. Glöm syntet för guds skull!
-Lager 2, tjock ulltröja eller fleece
-Lager 3, skalplagg GoreTex både upp och nedtill.

Under rörelse anvdänder jag oftast bara lager 1-3 men i vissa fall även lager 2. Annars använder jag dunjackan vid stopp och raster och tar den utanpå skalplagget.
 
Kläder

Vi var uppe i norra dalarna över sportlovet med enbart turåkning. Mitt klädval som fungerade väl var
underställ i ull+strumpor i samma material. Ett andra lager på överkroppen och ett par skalbyxor i softshell, Tierra och en anorak med huva. I ryggsäcken fanns en täckjacka i syntetmaterial som värmande plagg vid raster. Fungerade utmärkt. Ofta är det bra att inte ta på sig för mycket utan hellre ha med sig ett förstärkningsplagg i ryggan.

Hoppas du får fina turer,
Christer
 
Med några undantag har jag i princip samma kläder med mig sommar som vinter i fjällen. På vintern tillkommer dock extra vantar/mössa/balaclava/sockar, dunjacka och vindsäck.

Annars gäller:
-Lager 1, ullunderställ typ Icebreaker eller motsvarande. Glöm syntet för guds skull!
-Lager 2, tjock ulltröja eller fleece
-Lager 3, skalplagg GoreTex både upp och nedtill.

Under rörelse anvdänder jag oftast bara lager 1-3 men i vissa fall även lager 2. Annars använder jag dunjackan vid stopp och raster och tar den utanpå skalplagget.


Vilken lägsta-tempratur räknar du med att den här klädseln funkar?

Mvh
Lina
 
Oj! Vad bra!
Har du med varmare kläder att ta på när du pausar då? Funkar det att ha med en varm filt att linda om benen, tro?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
L.A. Klädsel vid turåkning Turskidåkning 4
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
hannulan Turskidåkning Jämtland, snöläge Turskidåkning 15
backevarv Snart vårvinter och fin turskidåkning. Turskidåkning 1
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
vandrafjäll Turskidåkning och lavinrisk Turskidåkning 7
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
lorenzr Turskidåkning Island? Turskidåkning 3
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Joostdvr Turskidåkning Lappland Turskidåkning 1
Mattias Claesson 3-4 dagars Turskidåkning? Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa för turskidåkning med AA batterier Turskidåkning 13
Snusmumrik1 Turskidåkning på träskidor Turskidåkning 19
luktafotogen Vad är Turskidåkning? Turskidåkning 25
Karpaterna.se Turskidåkning i Dalarna Turskidåkning 2
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
vindman Turskidåkning med kite Turskidåkning 47
mimartin82 Turskidåkning i helgen Turskidåkning 2
lekenvall_hotmail.com Turskidåkning Turskidåkning 4
Jockemeister Turskidåkning i Värmland? Turskidåkning 9
tessa_m turskidåkning: första gången Turskidåkning 37
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3
fjallraven Turskidåkning i Umeå-trakten Turskidåkning 4
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
rogero Turskidåkning, Göteborg och 10-15 mil omkring? Turskidåkning 1
Martin Gidlund Turskidåkning Umeå Turskidåkning 2
plast Turskidåkning i Göteborgstrakterna? Turskidåkning 1
kalleka Utrustning för turskidåkning i Italien? Turskidåkning 0
Turskidåkning med Alaska (ryggsäcken)??? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.