Kläder för vandring i Malaysias djungel?

Hejsan jag ska snart iväg till Malaysia och vandra i djungeln.
Jag behöver tips på vad jag ska ha för kläder och kängor? någon som kanske har varit där eller liknande som har tips på vad som är en lämplig klädsel. Det måste vara långbyxor antar jag? kläder som både är svala och skyddar bra, och som är bra att vandra i och de måste även kunna torka snabbt.
Har hört att man kan hyra kängor där, stämmer det? har inga bra kängor annars, skulle det funka med joggingskor?

Blir första gången jag gör någonting sånt här så jag är helt nybörjare så jag behöver tips :)

Tack på förhand!

Hejsan,
vi var på Borneo (Malaysia) och vandrade lite. Vi hade med oss vandrarkängor a'la meindl / hanwag. Till dem hade vi långa byxor typ syntet eller bomull. (båda delarna funkar, med den luftfuktigheten är bomull också skönt) Långarmat var också trevligt pga av alla blodiglarna. Infödingarna går i djungeln i flipflops, t-shirt och shorts.
Jag tror säkert att ett par jympadojjor räcker. Jag personligen gillar att gå i mina vandrarkängor när det är slammigt och jag behöver ha bra fäste. Annars är ju jympadojjor mycket lättare och trervligare att gå i.

Alltså, om du inte gillar blodiglar och myggor, ta på dig heltäckande kläder (glöm inte strumporsom du kan stoppa i byxbenen i) och skor kan nog allt funka men ett par "slamsäkra" skor kan kanske vara bra.

/isa

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!