Kläder för vandring i Malaysias djungel?

Hejsan jag ska snart iväg till Malaysia och vandra i djungeln.
Jag behöver tips på vad jag ska ha för kläder och kängor? någon som kanske har varit där eller liknande som har tips på vad som är en lämplig klädsel. Det måste vara långbyxor antar jag? kläder som både är svala och skyddar bra, och som är bra att vandra i och de måste även kunna torka snabbt.
Har hört att man kan hyra kängor där, stämmer det? har inga bra kängor annars, skulle det funka med joggingskor?

Blir första gången jag gör någonting sånt här så jag är helt nybörjare så jag behöver tips :)

Tack på förhand!

Hejsan,
vi var på Borneo (Malaysia) och vandrade lite. Vi hade med oss vandrarkängor a'la meindl / hanwag. Till dem hade vi långa byxor typ syntet eller bomull. (båda delarna funkar, med den luftfuktigheten är bomull också skönt) Långarmat var också trevligt pga av alla blodiglarna. Infödingarna går i djungeln i flipflops, t-shirt och shorts.
Jag tror säkert att ett par jympadojjor räcker. Jag personligen gillar att gå i mina vandrarkängor när det är slammigt och jag behöver ha bra fäste. Annars är ju jympadojjor mycket lättare och trervligare att gå i.

Alltså, om du inte gillar blodiglar och myggor, ta på dig heltäckande kläder (glöm inte strumporsom du kan stoppa i byxbenen i) och skor kan nog allt funka men ett par "slamsäkra" skor kan kanske vara bra.

/isa

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fråga om djungelkläder

Hej!

Jag ska också till Malaysias djungel snart och funderar också på kläder.
Har kängor men orkar inte släpa med dem på hela resan så det får bli gympaskor.
Men, det som ett par vanliga dojjor inte skyddar mot är ormbett... Undrar om det finns någon typ av damasker eller shortchaps som skyddar mot ormbett o annat spännande?

/ R

Bodde fram tills förra månaden i Sri Lanka, men "djungeln" liknar nog Malaysias en del.

Flip-flops är bra på ett sätt om det finns mycket blodiglar, man ser iglarna lätt och bara att plocka bort dem (med andra typer av skor så kryper de in och även om man letar tills man blir blå så brukar det vara minst en kvar....).
Skulle dock aldrig vandra i flip-flop av en massa andra skäl, inte stadiga, och bra med skydd mot andra småkryp, taggväxter, vassa grenar smuts i sår etc etc. Tycker rejäla träningsskor funkar bra, man kan ofta köpa lokala "blodigelsockor", i princip vadskydd av bomullstyg, kan smörjas in med diverse anti-salvor etc..

Mot ormbett o dyl hjälper väl mest statistiken (att det ändå är väldigt ovanligt), särskilt när man går, ormarna hinner oftast undan. Om man däremot cyklar i ormrika trakter, som vi oftast gör, så vet jag dom som virat wellpapp, eller små bastmattor runt benen som skydd. Men det finns ormar i träden också....

Bomull eller syntetkläder är nog väldigt personligt, jag föredrar lösr sittande syntet,lätt att skölja ur, torkar snabbt o s v, kanske några plagg av varje sort....

lycka till
Per D

Ja, jag får hoppas att Malaysiska djungelormar är lika snabba iväg som hederliga svenska huggormar... :)

Förra sommaren klarade jag mig ju ända fram till Angel Falls utan några värre tillbud. Hade dock en känsla av förnekelse på vissa sträckor utmed vägen och tänkte att denna gång skulle jag se vad mer rutinerade djungelvandrare kunde tipsa om.

Så tack för hjälpen! Jag får luta mig mot statestiken och fortsätta leva in viss förnekelse för fridens skull. Vill ju inte missa ett äventyr pga mild ormfasa.

/ R

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips