Kläder för Kebnekaise i augusti

Har tittat på ett underställ från Aclima "warmwool", 200g. Är detta lämpligt eller bör jag satsa på ett svalare ställ? Vi kommer vara ute i 7 dagar så kommer troligen införskaffa två underställ (har inget för tillfället).

Funderar på att skaffa ett tunnare microställ från Craft samt detta varmare merinoställ fr Aclima. Alternativt bara en byxa och två tröjor från Aclima.

Kommer ha med mig fleecetröja/jacka samt regn/vindtät skaljacka samt Fjällrävenbyxor G-1000.

Vad föreslår ni för mellanlager?

På fötterna blir det ull, liners + tjockare socka samt Meindl-kängor.

Hur är det med underkläder? Några tips på vad man ska tänka på?

Alla tips mottages tacksamt! Gärna billigt och bra.

Det är inte såå hi-tec att gå i fjällen, det mesta funkar.
Folk kör med olika lösningar, och är olika frusna av sig, men mina tankar:
Jag tycker ull är för varmt i underställ på sommaren, men vi är olika.

Mellanlager? jag brukar ha ett underställ, en tunn, någotsånär vindtät, syntetskjorta, en ylletröja och en regnjacka. varieras efter behov.

Undvik underkläder i bomull, om du kan välja. gäller typ genomgående.

Finns jättemycket skrivet här om klädval, för å nackdelar och så, om du söker kanske du hittar...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det är inte ett kungabröllop Du ska på. Håller med Christer. Det är rätt mycket som funkar. Låt det ta tid att komma på vad Du behöver köpa. Köp inte på dig en massa som Du inte har användning av! :)

Rekommenderar att känna efter

... Är detta lämpligt eller bör jag satsa på ett svalare ställ?
...
...
Vad föreslår ni för mellanlager?
...
...
Hur är det med underkläder?
...
Är det inte lättast och kanske säkrast att prova något liknande plagg avseende tjocklek/foder/värme så att du kan känna efter.
Människor är ju så otroligt olika.
Jag är extremt "varm blodig" av mig och får nästan en nära-döden-upplevelse av för varma kläder.
Så mitt svar är att det är för varma plagg du nämner, ta inte dem, ta svalare.

I sommar kommer jag ta med mig, inkl det jag har på mig.
Underställsbyxor och en lite ledigare och snyggare 260grams ylletröja.
Buff.
4 par sockar.
Liquid rock byor (dvs tunt svalt stretchigt och inte ens nästan vattentätt)
Tshirt (tror jag)
Ullfrottétröja
Paclitejacka.
2 par boxers
Och kängor + tofflor.
+ Paraply

Jag är fullt medveten om att jag kommer bli blöt om benen om det regnar men jag bedömmer det inte vara ett större bekymmer. Men sån är jag :D
Men kanske kanske så ska några regnbyxor med också, vem vet..

Detta på en veckas tur med fiske i tärnafjällen, så det blir ett par sena kvällar vid stränderna..
Jag bedömmer att det räcker.

Kom ihåg att ull håller sig oerhört mycekt fräschare än syntet.

Tusen tack för era svar! Har beslutat mig att detta får ta tid, ska ju trots allt inte upp förrän i augusti. Har ni några tips på var jag kan hitta lämpliga underställ som då inte blir alltför varma? Jag har upptäckt att det verkar vara så att jag behöver köpa barnstorlekar (XS i dam är allt som oftast för stort för mig nu när jag provat en del i butik). Så bra underställ för barn alt. för dam men med tight passform söker jag alltså!

Det verkar som övrig utrustning jag valt verkar funka bra med andra ord, det är underställ som saknas.

Tusen tack för era svar! Har beslutat mig att detta får ta tid, ska ju trots allt inte upp förrän i augusti. Har ni några tips på var jag kan hitta lämpliga underställ som då inte blir alltför varma? Jag har upptäckt att det verkar vara så att jag behöver köpa barnstorlekar (XS i dam är allt som oftast för stort för mig nu när jag provat en del i butik). Så bra underställ för barn alt. för dam men med tight passform söker jag alltså!

Det verkar som övrig utrustning jag valt verkar funka bra med andra ord, det är underställ som saknas.

Jag köpte underställ Everest på Stadium. Finns på de flesta butiker på lager, 99kr för byxa och 99kr för tröja.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips