Kitta en tjejcykel inför lång cykelresa!

Re: Liten herram

niking; sa:
En kortare (och brantare) styrstam kan nog göra underverk. DH-styrstammar är ca 80-100 mm koerare än de flesta CC-styrstammar. Dessutom är väl en styrstam betydligt billigare än en ny cykel. :)

Hur pass mycket kortare skulle cykeln behöva vara för att passa dig?

Får ta och testa en 80a, men jag misstänker starkt att den ändå blir för lång.

Svårt att säga hur pass mycket kortare den skulle behöva vara, tror det är en 18" och en 16" skulle nog passa mig som handen i handsken.

niking; sa:
Det finns ett antal modeller och märken som skulle kunna fungera för dig, t.ex. Kona Cinder Cone i rätt storlek. :) Annars funkar t.ex. Marin Bear Valley relativt bra.

Blackburns pakethållare (i aluminium) har fortfarande ett gott rykte. Som frampakethållare använder jag själv gärna Cordo (aluminium), som finns på http://www.racerdepan.se.

Marin ska jag kolla upp!

Jag är lite skeptisk till aliminum, särskilt när vi ska vara ute och cykla runt ett år. :)

niking; sa:
Ja, både med och utan hål! Antalet tjejsadlar är dock betydligt mindre än antalet unisex-sadlar. (Jag har aldrig sett en renodlad killsadel :)). Smaken är ju som baken, så du får herlt enkelt pröva dig fram till rätt modell.

Hur har man tid och pengar till att göra det? ;)
Är bra sugen på en Areone alternativt en Rocket V. Vet inte hur "hårt" jag vågar gå.

niking; sa:
Leta efter SPD-skor, som knyts med vanliga snören. Dessa brukar man kunna gå i. Priset brukar inte heller vara så blodigt som för renodlade racingskor.

Mer tips finns bl.a. på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html

/Niklas

Tackar så hemskt mycket för alla tipsen!
 
^_^; sa:
Jag har en Marin Bear Valley som jag långfärdscyklat en del med. Jag trivs mycket bra med den. Väldigt fina komponenter på den, prisvärd och så har den stålram. Finns på http://www.cykelnetto.com Nackdelen är att man måste plocka ihop cykeln själv, men det var inte så svårt.

Vart ska du cykla nånstans? Jag blir lite nyfiken. =)

//Frida

Ser det som en fördel att man får plocka ihop den själv - skoj! ;)

Men cykelnetto.. kan det verkligen vara bra grejer det?

Vi ska cykla ner till Australien och tvärsöver väl där nere.
 
haraldn; sa:
Linyah; sa:
Jag har inte testat att byta till t ex en ställbar/kortare styrstam, mest för att jag inte tror att det hjälper.

Där tror jag du tar fel. Jag bytte till ställbar styrstam på min MTB och det gjorde stor skillnad.

Så en fråga. För mig, född 1945, är "kitta" något man gör med fönsterrutor. Uppenbarligen betyder det något annat i din rubrik. Vadå?

jamo; sa:
"kitta"=modern slang för att "utrusta". Från engelskans "kit"=utrustning

Stämmer! :)
 
Pakethållare: Jag har en Bor Yueh i stål över som verkar robust.Den skulle jag kunna tänka mig att använda på en sådan resa som du tänker ge dig iväg på. Du skulle kunna få den om du vill.

Väskor: Brorsan köpte just en uppsättning Ortlieb Classic Back- och Frontroller på ovan nämnda http://www.globetrotter.de. Totalt gick de fyra väskorna på 1285 kr inkl frakt.

Cykel: Både jag och min flickvän (173 cm) har varsin Marin Bear Valley. De är definetivt ett bra köp även om jag skulle gjort några ändringar för en långcykling.

Mange
 
Linyah; sa:
^_^; sa:
Jag har en Marin Bear Valley som jag långfärdscyklat en del med. Jag trivs mycket bra med den. Väldigt fina komponenter på den, prisvärd och så har den stålram. Finns på http://www.cykelnetto.com Nackdelen är att man måste plocka ihop cykeln själv, men det var inte så svårt.

Vart ska du cykla nånstans? Jag blir lite nyfiken. =)

//Frida

Ser det som en fördel att man får plocka ihop den själv - skoj! ;)

Men cykelnetto.. kan det verkligen vara bra grejer det?

Vi ska cykla ner till Australien och tvärsöver väl där nere.

De har döbra grejjer. Hemsidan är dock lite B.

Kolla på Marin Bear Valley. Stålram och bra komponenter. Jag är helnöjd. Nu när jag inte cyklar långfärd med min cykel använder jag den i ur och skur till vardags, och den fungerar ypperligt till bådadera.
 
Följer diskussionen med stort intresse, eftersom jag är i en liknande situation. Det lutar åt att jag skall införskaffa mig en Marin, antingen en Bear Valley eller en Muirwood. Anledningen till att jag funderar på den något "klenare" utrustade Muirwood är att jag ändå tror att jag måste byta ut en hel del grejor innan det blir dags för längre resor under taskiga förhållanden.

Så en fråga till Stormange: vilka förändringar hade du gjort på en Marin innan du gav dig iväg på en riktig långresa? Hjul, drivlina, vevlager? Något annat?
Och en liten fråga om storlekar. Du nämner att din flickvän är 173 cm lång - det är jag med. Vilken ramstorlek har hon?

Mvh
Per
 
Containerråttan: Min flickvän har en 17 tums ram. Då har hon en sadelstolpe utan "setback", vilket gör att hon kommer 2-3 cm närmare styret än hon hade gjort med originalstolpen. Tänk på att tjejer i genomsnitt har proportionellt kortare överkropp och längre ben än män av samma längd. Tyvärr är originalstolpen för kort om man ligger i den övre delen av det rekommenderade längd/storleksintervallet. Du hamnar ju mitt emellan 15 och 17 tum om man går efter rekommendationerna. I ditt fall skulle jag nog ändå valt en 15 tummare. De flesta brukar föredra en något liten ram framför en något stor.

De komponenter jag skulle byta är vevlager, ekrar och nav. Vevlagret är ett av shimanos billigaste, BB-UN25 68-117mm, brittisk gänga. Detta skulle jag bytt mot ett BB-UN54 68-115mm. 145 kr på Cyclecomponents. Detta lager finns tyvärr inte i 117 mm. Det enda problem som skulle kunna uppstå är att framväxeln inte kan släppa ned kedjan på lilla klingan. Om detta skulle hända går det att fixa genom att dona med distansen under framväxelns klamma så att växelmekanismens aktionsradie kommer närmare sadelröret. Men antagligen blir det inga problem.

De nav, Shimano M-495, som hjulen är byggda på är dåligt tätade. Men man kan möjligen få tag i en tätning att trä på över skivbromsfästet. Annars vore det bästa att bygga om hjulen med Shimano LX eller Deore nav utan skivbromsfästen. Då kan man passa på att byta ut ekrarna, 1,8 mm WTB i rostfritt, mot DT competition. Då skulle man få ett par mycket mer pålitliga hjul. Om bara hjulbyggaren vet vad han gör. Fälgarna, också WTB, duger som de är. Tyvärr är det dyrt att bygga om hjul. Jag gör ju det själv, så för mig är det billigt och bra. Annars lär själva bygget av hjulen kosta lika mycket som nya ekrar och nav.

Mange
 
Stormange; sa:
Pakethållare: Jag har en Bor Yueh i stål över som verkar robust.Den skulle jag kunna tänka mig att använda på en sådan resa som du tänker ge dig iväg på. Du skulle kunna få den om du vill.

Väskor: Brorsan köpte just en uppsättning Ortlieb Classic Back- och Frontroller på ovan nämnda http://www.globetrotter.de. Totalt gick de fyra väskorna på 1285 kr inkl frakt.

Cykel: Både jag och min flickvän (173 cm) har varsin Marin Bear Valley. De är definetivt ett bra köp även om jag skulle gjort några ändringar för en långcykling.

Mange

Schysst! Självklart kan jag även betala en liten slant för den, plus porto :)

Det blir nog ett par svartisar Ortlieb från Globetrotter också. Funderar mest på hur mycket packning jag måste ha med mig. Vore skönt att ta med så lite som möjligt.

Funderar på Bear Valleyn, men jag tror det är lite för många delar som jag måste byta ut för att den ska löna sig i längden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tedradgren Val av tjejcykel för långfärdsresa Långcykling 7
Promenerik Logistikfrågor inför semester i Skåne Långcykling 9
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
A.K Special packning för fälgarna inför flygresa? Långcykling 4
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
kragan Träning inför lopp Långcykling 2
alven Motionscykel inför Vättern Långcykling 23
tedradgren Tips inför Sydamerika Långcykling 3
KLAGER Uppladdning inför Le Tour 2005 Långcykling 6
christer49 Uppgradera cykeln inför säsongen Långcykling 10
Jock Scott Cykelköp (tankar inför..) Långcykling 6
clasanson Planering inför cykling genom Sverige Långcykling 3
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
Roffis tips inför vätternrundan? Långcykling 20
afropavo Fixa cyklen inför vätternrundan Långcykling 20
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
Islet salva inför Vättern? Långcykling 5
Pask Slutspurt inför Vättern? Långcykling 3
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
TIPS INFÖR EUROPACYKLING Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.