Kitta en tjejcykel inför lång cykelresa!

Linyah; sa:
Stormange; sa:
Pakethållare: Jag har en Bor Yueh i stål över som verkar robust.Den skulle jag kunna tänka mig att använda på en sådan resa som du tänker ge dig iväg på. Du skulle kunna få den om du vill.

Väskor: Brorsan köpte just en uppsättning Ortlieb Classic Back- och Frontroller på ovan nämnda http://www.globetrotter.de. Totalt gick de fyra väskorna på 1285 kr inkl frakt.

Cykel: Både jag och min flickvän (173 cm) har varsin Marin Bear Valley. De är definetivt ett bra köp även om jag skulle gjort några ändringar för en långcykling.

Mange

Schysst! Självklart kan jag även betala en liten slant för den, plus porto :)

Det blir nog ett par svartisar Ortlieb från Globetrotter också. Funderar mest på hur mycket packning jag måste ha med mig. Vore skönt att ta med så lite som möjligt.

Funderar på Bear Valleyn, men jag tror det är lite för många delar som jag måste byta ut för att den ska löna sig i längden.

Pakethållaren är väldigt billig, runt 100-lappen. Vill du spara pengar är den ett bra alternativ. Den är däremot onödigt tung (några hekto över kilot) och någon svets verkar dålig, men troligen håller den. Skulle den paja är den ju lättsvetsad var som helst. Du får den för portot. Kanske har jag ytterligare någon användbar grej du skulle kunna få billigt, t ex det ovanliga verktyget, Stein Mini Cassette Lock, för att montera och demontera shimanokassetter. Behöver du inte spara pengar är det bättre att köpa en Tubus Logo eller liknande. Bra pakethållare och väskor är bland det viktigaste när man cyklar långt och utanför Europa/Nordamerika.

Jag skulle inte förkasta Bear Valley sådär. Vill du ha en cykel i den prisklassen finns det inte mycket som är i närheten. Svagheter har alla cyklar man köper och inte kostar multum eller har specat själv. Det enklaste man kan göra om man inte vill lägga för mycket pengar på den cykeln är att byta vevlager och sätt på yttre gummitätningar över centerlockfästet. Man skulle också kunna lämna in hjulen för att få perfekt ekerspänning till en bra hjulbyggare t ex Veloform i Göteborg. Men det är klart. Då skulle det ändå vara frestande att byta ut nav och ekrar också.

Mange
 
Tjejcykel

Ditt problem är vanligt eftersom majoriteten av alla cyklar är konstruerade av män för män. Jag modifierade en MTB (Giant Granite) till min sambo (som har ungefär samma längd och vikt som dig)förra våren för vår cykelsemester. Jag monterade en 70mm lång BBB highrise med 35 graders lutning:

highriseos35d.jpg


På denna monterades ett touringstyre Modolo Yuma Comfort (bilden är upp och ner):

tk_image.php


Med detta får du en upprätt körställning där du kan variera ditt handgrepp.

Vi provade ett antal sadlar och gelöverdrag men inget gav bra comfort förutom en sadel från Biltema:

27-820_l.jpg


Viktigt att du sitter på dina sittben på sadeln. Terry gör populära damsadlar också. Kika på modeller som är inriktade på touringcykling. http://www.terrybicycles.com/

En Bor Yueh (identisk med Blackburn) pakethållare (identisk med Blackburn) monterades bak samt en Tubus fram:

8167.jpg


Min bedömning var att prioritera stabiliteten fram och det får man med en Tubus. Bor Yueh fungerar utmärkt bak.

Detta är i stort sett den hårdvaran du behöver för att komma igång.

Min sambo är helnöjd efter en tre veckor lång cykelsemester i somras.

/Benny

[Ändrat av bennys 2007-02-20 kl 13:01]
 
Hej!

Varför göra allt så svårt och komplicerat? Ta och köp en billig begagnad Cresent för 2000 kr man behöver inte något avancerat och speciellt, man har inte roligare av det! Känns som om många läger mer ner tid på att köpa en massa avancerade saker en att göra vad det andlar om, ha roligt och upptäcka värden!

Cykelväskor finns för 99 kr (2st) på Harald nyborg, håller länge länge. Packa dina saker i ica påsar och vips har du en vattentät utrustning! Köp ett billigt vattentät fodral till kamera och värdesaker.

Ta gärna med en lätt kikare och fågelbok, underbart att njuta spana fåglar under en cykel tripp! Roligt att se hur fågellivet förändras när du kommer till nta delar av världen!

Använd dina vanliga skor, om du ska cykla till fjärran länder är det bara onödigt med en massa dyr utrustning, redan i Polen känns saker opassande!

Njut av livet!
 
Sadlar också!

"Bra tjejsadlar, finns dom?"

Jag har en tjejversion av en Brookssadel (racermodellen - dammodellerna har S i namnet) och är otroligt nöjd. Den är tillräckligt bred för att mina sittben ska få plats PÅ sadeln och inte vid sidan av... Och efter ett par veckor formar lädret snällt.
Kolla Brooks hemsida: http://www.brookssaddles.com

Det finns inte så många modeller att välja på härhemma, men när jag var i London passade jag på att köpa min. I cykelaffären sa de att de gärna postar prylar om man mailar: http://www.bicycleworkshop.co.uk/

God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tedradgren Val av tjejcykel för långfärdsresa Långcykling 7
Promenerik Logistikfrågor inför semester i Skåne Långcykling 9
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
A.K Special packning för fälgarna inför flygresa? Långcykling 4
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
kragan Träning inför lopp Långcykling 2
alven Motionscykel inför Vättern Långcykling 23
tedradgren Tips inför Sydamerika Långcykling 3
KLAGER Uppladdning inför Le Tour 2005 Långcykling 6
christer49 Uppgradera cykeln inför säsongen Långcykling 10
Jock Scott Cykelköp (tankar inför..) Långcykling 6
clasanson Planering inför cykling genom Sverige Långcykling 3
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
Roffis tips inför vätternrundan? Långcykling 20
afropavo Fixa cyklen inför vätternrundan Långcykling 20
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
Islet salva inför Vättern? Långcykling 5
Pask Slutspurt inför Vättern? Långcykling 3
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
TIPS INFÖR EUROPACYKLING Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.