KG Sport

Är det så att de gått i konken så vill man meddela sina kunder så sent som möjligt, helst när man redan gått i konkurs. Det är för att kunna sälja ut lagren och tjäna så mycket pengar som möjligt då man säkert har obetalda räkningar till leverantörer.
 
Liten butik men ändå hyfsade priser. Kom ihåg mitt namn mellan gångerna. Man kunde säga; en sån där underställströja jag köpte i maj vill jag ha en till av.. Det kom han ihåg. Priset gick alltid att disskutera tills dess att xxl kom in bilden och pressade priserna under kg inköpspris. Det kändes som att dom verkligen var intresserade när man berättade vart man skulle eller hade varit. Köpte man ett tält så frågade dom om man skulle göra något speciellt och jag tror att dom faktiskt ville veta. Det var den sista personliga friluftsbutiken skulle jag säga.

Jag tror att det var just detta Som fällde kg. Folk handlar för 95 kr hellre än 105 och när det bara är priset som pratar så är det svårt att konkurrera..
 
tråkigt tråkigt

Tråkigt att marknaden inte har plats för en sådan butik, det funkar ju att handla på stormarknad men ibland vill man ju besöka Östermalmssaluhall, kanske inte alltid för att handla men spana in utbudet är ju också spännande.

Bokslutet
Det man kan se är att de sänkt sina löner ganska rejält, så radikal sänkning är väl endast möjlig om det är ägarna som jobbar själva i butiken, anställd personal följer väl lagar och avtal och lönerna ligger där de ligger (lönekostnad per anställd alltså - man kan ju dra ner på antalet anställda och minska totala lönekostnader )

Men men
Det är en av konsekvenserna av alla dessa "köplador" som kommit på senare år, snart kommer vi få se cityhandeln dö, kanske tom döda centrum som i USA.
Sundbyberg där jag bor har många köpcentrum i närområdet och ett antal "gamla" mataffärer är borta, Thuletorget, Konsum Sumpan, Hallonbergen, Klädaffärer och radio och tv på sturegatan borta och nu KG i Solna - vid Brommaflygplats har vi nu Intersport - Stadium och så nya XXL som är mer utrustning än kläder, tufft för småbutikerna tyvärr.
 
Strukturomvandling gör oftast ont. Svagare verksamheter slås ut av aktörer med högre volymer och effektivitet. Det gäller biltillverkare, TV-handlare, flygbolag, mataffärer och friluftsbutiker och drivs till stor del av att vi som konsumenter jagar lägsta pris. En jakt som förenklats iom möjligheten att snabbt scanna av marknaden på nätet.

Jag tycker det är tydligt här på Utsidan också. När vi diskuterar utrustning blir frågan ofta var prylen kan köpas för lägsta pris. När vi diskuterar vilka affärer som är bra tycker många att dom som är bra är dom där de fått rabatt, eller kunnat byta prylar, eller fått saker ersatta fast det kanske inte alltid har varit en ren reklamation. Många är inne i en butik och klämmer på prylarna som de sedan beställer från en lågprisaktör på nätet.

Det finns nog alltid en marknad för specialisten som vänder sig till kunder med speciella krav. I våra sammanhang kan det t.ex. vara någon som gör utrustning för långfärdsskridskor eller säljer cyklar byggda till en specifik kund. Men de marknaderna blir aldrig speciellt stora och möter också konkurrens - man kan beställa och få hem en specialbyggd cykel från Tyskland utan att behöva anstränga sig speciellt mycket. I andra ändan på skalan finns som sagt kedjorna med stora volymer, lite personal, effektivt inköp och omfattande annonsering.

De som får det svårast är de som varken är stora eller specialister, dvs företag som KG. KGs ursprungliga ide var att ha lägre priser än butikerna inne i stan genom att ha ett sortiment av "riktiga" prylar, hålla till en halv trappa ner i Solna och i övrigt hålla låga kostnader. Kundkretsen bestod till stor del av erfarna friluftsmänniskor, typ SSSK:are och Friluftsfrämjare, som visste vad de ville ha och hittade till butiken. Enligt vad jag hört sålde KG himself för några år sedan för att han märkte att det började gå sämre till följd av ökad konkurrens.

Jag tror att branschen kommer att fortsätta att förändras. Andra aktörer som Naturkompaniet, Playground, Alewalds och AddNature verkar lyckas genom att inte gå på lägsta pris men ha stort sortiment och bra butikslägen. Frågan är om det håller i längden, eller om vi på sikt kommer att handla bara på nätet eller i köplador.
 
Trist :(. Var inne i vintras och fick bindningar monterade medan jag väntade. Fanns verkstad där många reservdelar till tält och ryggsäckar samsades med verktyg och arbetsbänkar. Frågor fick svar och jag gick därifrån med några extra delar till min skidbindning.

I skarp kontrast står NK i Sickla ex vis. Frågar man efter reservdel si eller så så vet de inte ens om den finns eller vad den kostar. Den går att beställa men bara om den finns i deras centralt administrerade inköpslista. Uppfattar NK som ett stort skyltfönster, en webbutik i tre dimensioner fast med väsentligt högre pris.

Synd om det inte längre finns plats för kunniga butiker...

//J
 
Tråkigt! Jag har alltid ansett KG som bästa butiken för friluftsutrustning. Bra priser, sortiment och bemötande.
Nackdelen för mig har varit tillgängligheten. Butiken ligger lite svårtillgängligt för mig. Vet jag vad jag vill ha är det oftast enklare att beställa på internet istället för att spendera tid på att besöka butiker fysiskt. Att ha en bra webshop är nog inte helt gratis och alla är inte intresserade av att driva en webshop. Snabba svar på kundfrågor samt leveranser tar butikstid.
 
Tråkigt att marknaden inte har plats för en sådan butik, det funkar ju att handla på stormarknad men ibland vill man ju besöka Östermalmssaluhall, kanske inte alltid för att handla men spana in utbudet är ju också spännande.

Bokslutet
Det man kan se är att de sänkt sina löner ganska rejält, så radikal sänkning är väl endast möjlig om det är ägarna som jobbar själva i butiken, anställd personal följer väl lagar och avtal och lönerna ligger där de ligger (lönekostnad per anställd alltså - man kan ju dra ner på antalet anställda och minska totala lönekostnader )

Men men
Det är en av konsekvenserna av alla dessa "köplador" som kommit på senare år, snart kommer vi få se cityhandeln dö, kanske tom döda centrum som i USA.
Sundbyberg där jag bor har många köpcentrum i närområdet och ett antal "gamla" mataffärer är borta, Thuletorget, Konsum Sumpan, Hallonbergen, Klädaffärer och radio och tv på sturegatan borta och nu KG i Solna - vid Brommaflygplats har vi nu Intersport - Stadium och så nya XXL som är mer utrustning än kläder, tufft för småbutikerna tyvärr.

De ökade antalet anställda från 2 till 4.
 
De ökade antalet anställda från 2 till 4.


jo visst från 2 till 4 anställda, för nästan 3 år sedan men med i princip samma lönekostnad

2009 aug 2st anställda och 860 Tkr i personalkostnader

2011 Aug 4 st anställda och 940 tkr i totala personalkosntader.


men man vet ju inte hur exakt det räknas i såhär små företag, kvalite på redovisning, årsanställda fulltidare eller?, resp avrundningar på såhär små siffror.

4anställda låter rätt mkt, de har ju normala affärsöppettider, och oftast varit 1 personal eller ibland 2 när jag besökt butiken.

investerade man mkt på internetkanalen ? Gissar att det är minst lika tuff konkurans där, med stora aktörer som jobbar på Europa eller kanske tom världsmarknaden
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Naturlig Färg Reklamationsproblem XXL sport och vildmark Butiker och leverantörer 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.