Keron 3 eller Keron 3 GT

Tittar förnärvarande på att köpa ett Keron tält då utrymmesdispositionen i innetältet är lokande. Frågan är då om man ska satsa på en GT-absid eller inte. Jag kommer använda tältet allround, allt från camping, vinter- och sommarturer (inklusive kajakturer). Jag VET att jag vill kunna laga mat i tältet utan att behöva strula med att flytta innetältet samt att jag tycker att det är skönt att ha packningen i tältet. Är det ok att dra igång sitt stormkök eller sitt campign-kök (som drivs på en 1,6kg gasolflaska) i ett Keron 3? Jag tror inte det så dår antar jag att de extra 600 gram som GT innebär är helt ok!

Är det någongång ett GT-tält egentligen kan upplevas som klumpigt? Jag menar, utrymme finns det oftast förutom på kala klippor!

/Tomas
 
Från en som har GT-versionen

Lite tips och erfarenheter från en som har haft ett Keron 3 GT i 10 år.

Keron 3 är tillräckligt stort för matlagning i absid och året-runt bruk. Jag tycker att det tältet är fullt tillräckligt för de flesta behov.

Keron 3 GT är valet om man behöver stora utrymmen. Det är mer ett vintertält, enligt mitt tycke, än en året-runt-tält. Det är i tyngsta laget om man inte är mer än två som delar på vikten. Men det är å andra sidan ett tält som är perfekt om man ska med sig telningar ut på fjället sommartid.

Att ha en GT-absid är skönt om det är långvarigt dåligt väder (lättare att stuva om i packningen) och är helt klart en fördel om man kör med fotogen eller bensinkök. I mitt tycke är det ett vågspel att dra igång ett fotogen/bensinkök i en absid som inte har full takhöjd. Om Keron 3 GT är för stort för dina behov skulle jag nog själv välja en mindre modell med GT-absid istället för ett Keron 3.

Att placera ut ett Keron 3 GT är obetydligt krångligare än ett Keron 3. Absiden kräver inte bra underlag eftersom den saknar golv. Jag har haft både stubbar och stenar i min GT-absid. Det spelar ingen roll om hela GT-delen blockeras - det finns ju en ingång till!

Jag tycker det är bra med mitt stora tält på vintern, när jag lagar mat i absiden, campar civiliserat, bjuder in mer trångbodda kamrater på kaffe, vid dåligt väder och när barn följer med.

Jag tycker det är dåligt med mitt stora tält när det är få som delar på vikten, vid sällsynta fall där det kan vara trångt och när jag packar ner tältet i kajaken.

Lycka till med tältvalet. Det finns inget tält som motsvarar alla behov under hela livet. Ett Hillebergare är dyrt och håller länge. Det gäller att ta sig en funderare på vad du behöver i framtiden också innan du bestämmer dig.

/Tommy
 
Jag har ett Keron 3 som jag har använt på mycket vinterturer, och tycker det fungerar mycket bra att laga mat i absiden med mitt kap-kök utan att ta ner innertältet speciellt om man har möjlighet att gräva en grop.....men även sommartid så klagar jag all mat i absiden......men nu är jag oftast ensam i tältet....är man fler så är nog en gt-absid att föredra.
Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utesälen Keron 4 GT eller Saitaris? Bo och sova 8
ssjostedt Keron 3 eller Kaitum 3? Bo och sova 33
ekaflnoren Keron 3 GT, Kaitum 3 GT eller Helsport Vidda Light 3? Bo och sova 25
Pieri Exped Pegesus - MSR Stormking eller HB Keron 4GT Bo och sova 4
birru Köpa tältkåta eller Keron? Bo och sova 0
Nammatj 3 GT eller Keron 3 GT ??? Bo och sova 12
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Mognus Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek Bo och sova 13
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
erikbenjamin Hilleberg Keron, förändringar genom åren? Bo och sova 10
skral Hilleberg Keron 3 vs Tarra Bo och sova 2
Urwaldjaeger Torftigt "torksystem" i Keron Bo och sova 9
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
fridaeus Hilleberg Keron 4 GT Bo och sova 14
Leo_73 Äkta Keron 3? Bo och sova 25
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
3338 Keron-Kaitum Bo och sova 10
tbergman Vikt stänger och duk - Keron 4GT Bo och sova 1
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
estetdrägg Stalon är efter nogrannare studie det nya keron!!! Bo och sova 8
avslutat080903 Hilleberg Keron 3 GT, nackdelar? Bo och sova 12
grimjaur Behov av skyddsunderlag till ett Keron? Bo och sova 12
lusth Keron 3 Bo och sova 3
raven Handhavandetips Hilleberg Keron 3 GT (och andra tält) Bo och sova 6
manke Keron 3 vs. Tarra Bo och sova 4
modan Absid på Keron 3 mfl. Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.