Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3

Tack för denna kommentar på mina felaktiga fakta angående vikt.
Hade missat detta. 5,5 kg känns onödigt tungt för ett 3-manstält speciellt om man vill plocka med sig dubbla stänger inför hårt väder.
Det du säger smux angående Hbergs tältlinor stämmer också och jag vet att de är bra och enkla att använda av egen erfarenhet från mitt Nammatj. Jag menar inta att Helsports ringlösningar ska vara bättre, bara att de enligt norrmännen verkar funka bra och vara rejälare än vi tror här på forumet.
Dörren på Hberg GT-absiderna blir svårslagen och Helsports dörrar på X-tremetälten kommer troligen inte upp i denna klass.
Mycket talar för Keron 3 GT i detta läge då vi ska vara 2 pers i tältet och 160 cm bredd känns tillräcklig. Speciellt om man ligger i tältet ensam + ev större hund.
Trist bara med den spartanska torkanläggningen i Keron.

Då det är ett mer utpräglat rymligt vintertält för 2-personer (?) som du söker, har du även tittat på HB Saivo? Saknar kanske den rymliga GT absiden på tunneltälten, men självstagande har andra fördelar.

Tittar på detta tält och läser inlägg i min tråd om torksystem i Hillebergstält, vilka ger mig en bild av att Saivo är ett bra vintertält. Dock skulle jag nog sakna GT-absiden för mycket och Saitaris känns för stort för 2 vuxna.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nix, du åker på 25% ovanpå det norska priset. Been there, done that... :)

/Mats

Nyet, då har affären som sålde till dig gjort fel. Norsk moms ska tas bort vid export.

...köpte själv ett Helsport från KF och det gick galant, bara att fylla min svenska adress så togs momsen bort. Svensk moms påfördes av speditören som vanligt.

//J

Tittar på detta tält och läser inlägg i min tråd om torksystem i Hillebergstält, vilka ger mig en bild av att Saivo är ett bra vintertält. Dock skulle jag nog sakna GT-absiden för mycket och Saitaris känns för stort för 2 vuxna.

Tror inte du skall ha överdrivna förhoppningar att kunna torka saker i tältet vintertid;). Du kommer alltid att ha ett kondenseringsproblem mellan varmare fuktig inneluft och avkylningen genom den tunna tältduken mot den kallare uteluften. Enda möjligheten att effektivisera torkningen inomhus är att tillföra värme, inget som jag direkt skulle rekommendera i ett litet fjälltält i brandfarligt material.

Instämmer att Saitaris är ett lyxboende, men känns överdrivet stort/tungt/dyrt för 2 personer.

Nyet, då har affären som sålde till dig gjort fel. Norsk moms ska tas bort vid export.

...köpte själv ett Helsport från KF och det gick galant, bara att fylla min svenska adress så togs momsen bort. Svensk moms påfördes av speditören som vanligt.

//J

Fungerar likadant vid köp från USA. Observera att svensk moms läggs på hela värdet av vara+frakt. Dessutom tillämpas normalt en tullavgift på 12% vid import av "konfekterade varor" vilket ett tält räknas som samt postens tullklareringsavgift som är 100kr (80kr+moms).

Vi har pratat mycket om det här med att ha eld i tälten här på forumet och detta smyger sig gärna in i trådarna :) Det är en fråga om att balansera riskerna då behovet av värme blir helt nödvändigt.
Under -25 är det inte så trevligt utan värmekälla.
Har använt primus lilla gaslykta en hel del och upplever denna som säker om man ser upp med tältduken. Nackdelen är ju gasen som inte vill brinna bra i låga temperaturer men pluntorna får man helt enkelt ha innanför tröjan. Runt den behållare jag använder har jag gjort ett fodral av ett liggunderlag och ställer även pluntan på en sådan bit.
Så om man kan lösa värmen på ett förhållandevis säkert sätt så kan man torka grejer och då är fortfarande torksystemet en viktig faktor, tycker jag.

Förutom att det är lättare att hänga ett loft i ett självstagande tält för ev torkning av kläder, kan jag tänka mig att det dessutom är effektivare att torka saker i ett sådant tält pga konstruktionen med ventilation i innertältets och yttertältets högsta punkt då varm luft stiger uppåt. Ett tunneltält kan även det vara effektivt ur ventilationssynpunkt, men det kräver visst korsdrag och vind.

Ex Saivos inre takhöjd på 115cm ger lite mer plats för ett loft är i de andra tälten.

Det tog mycket tid och kraft men nu har jag beställt tältet!

Valet föll på ett Hillberg Keron 4 GT i stället för Svea 3 Camp från Helsport.
Jag har tidigare haft Hilleberg och var sugen på att testa ett Helsporttält men följande detaljer avgjorde mitt val:

Svea 3 Camp väger enligt användare i Norge ända upp mot 5,5 kg med allt i påsen.
Då får man till samma vikt ett ännu rymligare tält med Keron 4 GT och dessutom jämn takhöjd (110 cm) i hela innertältet.

Dörrlösningen på Hbergs GT-absider är oslagbar för vintertältning och denna absid är dessutom störst och med mest takhöjd.
Den mindre absiden är även denna större än på Svea 3 Camp.

Tältgolven i Hbergs Black label-serie är gjorda av 70D polyester och är marknadens absolut tjockaste golvmaterial. När Hberg syr på stormmattor blir även dessa i detta material.

Kopparna på Keron för tältstängerna är rymliga nog för dubbla stänger och förberedda för vinteranvändning. På Helsporttälten måste man beställa en annan typ.

Alla tältlinor har en mycket bra uppfästning och trasslar sig inte. Keron har färre fästpunkter än Svea och det innebär mindre trassel med snören.

Slutligen är mina erfarenheter av vintertältning i fjällmiljö att snö vid hårt väder ofta trycker in väggarna på tunneltälten och inkräktar på innertältets utrymme rejält. Detta fick mig att ta steget upp till Keron 4 med sin liggbredd på 210 cm där man med 2 personer i tältet har rejält med plats för all utrustning under dåligt väder och ändå mycket space över för matlagning och annan existens.

Tältet beställdes från Addnature och i priset fick jag ett skyddsgolv.
Tack för alla konstruktiva kommentarer i denna tråd och ett utmärkt forum!

Låter som ett bra val. Du äger ju ett Nammatj och verkar som om du varit nöjd med det så är Keron det logiska valet. If it ain't broke, don't fix it.

Jmf med Nammatj/Nallo så är innertälten på Keron/Kaitum en ren fröjd. Större skillnad i komfort och flexibilitet än man först tror.

Rättelse av min egen text: "När Hberg syr på stormmattor blir även dessa i detta material."

Hberg syr på stormmattor, men materialet är då på Black-labeltälten Kerlon 1800 och ej golvmaterialet som jag skrev ovan.

Nu ved jeg at denne tråd er af ældre dato, men jeg har både et Kaitum 3 og et svea 3 Camp. Jeg synes ikke der er belæg for at sammenligne netop de to telte, da de er vidt forskellige. Men set udfra en sammenligning af keron 3gt og svea 3 Camp, vil jeg som er høj- 195cm foretrække det mest rummelige. Og her vinder Svea 3. Det er ikke min opfattelse at 9,6 mm stænger og 10 mm stænger er så forskellige fra hinanden, så hvad angår styrken er det ikke den store forskel. Svea har ikke så stort et vindfang som Keron 3gt da højden daler om smule mod den lille absid. Så udfra den betragtning vil jeg mene svea 3 er mere vindstabilt- plus det også kommer med stormmåtter og mange bardunfæste muligheder.

Der er dog ingen tvivl om at begge disse telte er begge i absolut verdensklasse og de er begge testet i de polare egne hvor begge telte består med stor overbevisning. Så objektivt set tror je det kan komme helt ned til rummeligheden. Vil man have lidt større indertelt eller større absid ? Så igen er der også prisen. Der ligger svea en del under Keron3 gt. Så for mig at se er det et spørgsmål om preference og ikke nødvendigvis sikkerhed.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips