Keron 3 eller Keron 3 GT

Tittar förnärvarande på att köpa ett Keron tält då utrymmesdispositionen i innetältet är lokande. Frågan är då om man ska satsa på en GT-absid eller inte. Jag kommer använda tältet allround, allt från camping, vinter- och sommarturer (inklusive kajakturer). Jag VET att jag vill kunna laga mat i tältet utan att behöva strula med att flytta innetältet samt att jag tycker att det är skönt att ha packningen i tältet. Är det ok att dra igång sitt stormkök eller sitt campign-kök (som drivs på en 1,6kg gasolflaska) i ett Keron 3? Jag tror inte det så dår antar jag att de extra 600 gram som GT innebär är helt ok!

Är det någongång ett GT-tält egentligen kan upplevas som klumpigt? Jag menar, utrymme finns det oftast förutom på kala klippor!

/Tomas

Från en som har GT-versionen

Lite tips och erfarenheter från en som har haft ett Keron 3 GT i 10 år.

Keron 3 är tillräckligt stort för matlagning i absid och året-runt bruk. Jag tycker att det tältet är fullt tillräckligt för de flesta behov.

Keron 3 GT är valet om man behöver stora utrymmen. Det är mer ett vintertält, enligt mitt tycke, än en året-runt-tält. Det är i tyngsta laget om man inte är mer än två som delar på vikten. Men det är å andra sidan ett tält som är perfekt om man ska med sig telningar ut på fjället sommartid.

Att ha en GT-absid är skönt om det är långvarigt dåligt väder (lättare att stuva om i packningen) och är helt klart en fördel om man kör med fotogen eller bensinkök. I mitt tycke är det ett vågspel att dra igång ett fotogen/bensinkök i en absid som inte har full takhöjd. Om Keron 3 GT är för stort för dina behov skulle jag nog själv välja en mindre modell med GT-absid istället för ett Keron 3.

Att placera ut ett Keron 3 GT är obetydligt krångligare än ett Keron 3. Absiden kräver inte bra underlag eftersom den saknar golv. Jag har haft både stubbar och stenar i min GT-absid. Det spelar ingen roll om hela GT-delen blockeras - det finns ju en ingång till!

Jag tycker det är bra med mitt stora tält på vintern, när jag lagar mat i absiden, campar civiliserat, bjuder in mer trångbodda kamrater på kaffe, vid dåligt väder och när barn följer med.

Jag tycker det är dåligt med mitt stora tält när det är få som delar på vikten, vid sällsynta fall där det kan vara trångt och när jag packar ner tältet i kajaken.

Lycka till med tältvalet. Det finns inget tält som motsvarar alla behov under hela livet. Ett Hillebergare är dyrt och håller länge. Det gäller att ta sig en funderare på vad du behöver i framtiden också innan du bestämmer dig.

/Tommy

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har ett Keron 3 som jag har använt på mycket vinterturer, och tycker det fungerar mycket bra att laga mat i absiden med mitt kap-kök utan att ta ner innertältet speciellt om man har möjlighet att gräva en grop.....men även sommartid så klagar jag all mat i absiden......men nu är jag oftast ensam i tältet....är man fler så är nog en gt-absid att föredra.
Björn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips