Det fina vädret medförde att jag fick en oväntad (och mycket tillfällig, solen försvann igen) aktivitetslust och började tvätta cyklar. När jag nu har ögonen i cykelhöjd så att säga inser jag att kedjan på stadscykeln ser väldigt slokande ut. Jag har läst här på forumet olika rekommendationser om kedjebyte (efter ett par hundra mil (mtb) och ännu fler mil (landsväg)). Stadscykeln då? Det är en sjuväxlad (ej utanpåliggande växlar) sex år gammal cykel som rullar några km-mil i veckan. Jag brukar lämna in den var eller varannat år på genomgång (till den lokala gubben i källaren) men han har inte sagt något eller föreslagit byte. Är det dags att rulla dit och be om en ny kedja?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
kedjebyte på slit och slängcykeln?
- Trådstartare utflyktsintresserad
- Start datum
Inte lika kritiskt på cyklar med navväxel
På en cykel med navväxel kan man låta kedjan bli betydligt mer sliten än på en cykel med utanpåliggande växlar. Dels behöver man inte föra kedjan mellan olika kransar, så det gör inte så mycket om den glappar lite i sidled, dels råkar man inte ut för problemet med att kedjan "kuggar över" när man byter till en ny kedja, förutsatt att man monterar den nya kedjan tillräckligt sträckt.
Du får väl ta en titt på kedjan eller fråga "gubben i källaren" vad han tycker. Man ska ju inte vänta tills den går av.
[Ändrat av GunnarH 2002-05-26 kl 19:07]
På en cykel med navväxel kan man låta kedjan bli betydligt mer sliten än på en cykel med utanpåliggande växlar. Dels behöver man inte föra kedjan mellan olika kransar, så det gör inte så mycket om den glappar lite i sidled, dels råkar man inte ut för problemet med att kedjan "kuggar över" när man byter till en ny kedja, förutsatt att man monterar den nya kedjan tillräckligt sträckt.
Du får väl ta en titt på kedjan eller fråga "gubben i källaren" vad han tycker. Man ska ju inte vänta tills den går av.
[Ändrat av GunnarH 2002-05-26 kl 19:07]
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Är lederna mjuka så
duger den länge till, går lederna trögt, köp en ny! Benrörelserna skall driva cykeln framåt inte producera värme i kedjan, eller däcken....Billigaste från något lågprisvaruhus duger utmärkt på en navväxlad.
Go tur
Johan K
duger den länge till, går lederna trögt, köp en ny! Benrörelserna skall driva cykeln framåt inte producera värme i kedjan, eller däcken....Billigaste från något lågprisvaruhus duger utmärkt på en navväxlad.
Go tur
Johan K
Olja och spänn
Instämmer med föregående tyckare. Lite olja dvs en droppe på varje länk på insidan av kedjan och sedan rentorkning av kedjan med ren trasa bör göras då och då. Spänn kedjan genom att lossa hjulet och dra det bakåt. Kedjan skall inte glappa mer än ett par cm i höjdlled mitt emellan fram och bakdrev. Om kedjan blivit för lång kan du korta den två länkar med en kedjebrytare eller med lite händighet med en spik som du slår ut niten med. Lägg då lämpligen kedjan på en mutter.
Kedjan mår bra av omvårdnad om du ofta kör när det är regnigt eller moddigt eller skitigt på något annat sätt. När kedjan gnäller även när den är smord eller hoppar över kuggar är det dags att byta den. Då kan det ibland vara nödvändigt att byta även drevet bak och mycket sällan även drevet fram.
Sheldon Brown har mycket intressant att läsa om kedjor.
http://www.sheldonbrown.com/chains.html
Thure
[Ändrat av thureb 2002-05-26 kl 21:47]
Instämmer med föregående tyckare. Lite olja dvs en droppe på varje länk på insidan av kedjan och sedan rentorkning av kedjan med ren trasa bör göras då och då. Spänn kedjan genom att lossa hjulet och dra det bakåt. Kedjan skall inte glappa mer än ett par cm i höjdlled mitt emellan fram och bakdrev. Om kedjan blivit för lång kan du korta den två länkar med en kedjebrytare eller med lite händighet med en spik som du slår ut niten med. Lägg då lämpligen kedjan på en mutter.
Kedjan mår bra av omvårdnad om du ofta kör när det är regnigt eller moddigt eller skitigt på något annat sätt. När kedjan gnäller även när den är smord eller hoppar över kuggar är det dags att byta den. Då kan det ibland vara nödvändigt att byta även drevet bak och mycket sällan även drevet fram.
Sheldon Brown har mycket intressant att läsa om kedjor.
http://www.sheldonbrown.com/chains.html
Thure
[Ändrat av thureb 2002-05-26 kl 21:47]
Tjoho igen!
Kedjan är numera mycket renare än den var förut och insmord efter förmåga. Det där med att korta den känns som utanför horisonten just nu (har skrivit in mig på en mekarkurs hos en händigare kompis i sommar så vi får se vad jag kan åstakomma senare). Jag har på inget vis observerat någon försämring i kedjans funktion, det var mest utseendet som såg lite ledsamt ut. Eftersom jag det senaste året har fått byta del efter del (nåja, dynamo, bromsvajer, sadel, baklyse, bromsklossar, däck, reflexhållare) som givit upp så var det kanske dags för kedjan. Men efter era råd tror jag att den får vara med ett tag till.(Kan ju ha det som projekt i mekarkursen att korta den och om jag inte lyckas något vidare kan jag handla en ny.)
Tack för tipsen.
Kristina
Kedjan är numera mycket renare än den var förut och insmord efter förmåga. Det där med att korta den känns som utanför horisonten just nu (har skrivit in mig på en mekarkurs hos en händigare kompis i sommar så vi får se vad jag kan åstakomma senare). Jag har på inget vis observerat någon försämring i kedjans funktion, det var mest utseendet som såg lite ledsamt ut. Eftersom jag det senaste året har fått byta del efter del (nåja, dynamo, bromsvajer, sadel, baklyse, bromsklossar, däck, reflexhållare) som givit upp så var det kanske dags för kedjan. Men efter era råd tror jag att den får vara med ett tag till.(Kan ju ha det som projekt i mekarkursen att korta den och om jag inte lyckas något vidare kan jag handla en ny.)
Tack för tipsen.
Kristina
Kolla kedjeslitaget...
Kuggarna i dreven är utformade för att tillåta en viss förlängning av kedjan utan att ta nämnvärd skada. Detta innebär att man kan klara sig mycket länge utan att byta drev så länge man håller koll på, och vid behov byter, kedjan.
Mät slitaget! Med cykeln på stödet och en aning vikt på trampan så att kedjan är sträckt mäter du avståndet mellan 10 hela länkar(alltså MELLAN 21 leder). På en ny kedja är avståndet 25,4 cm. Är avståndet större än 25,7 bör du byta.
Kortar man kedjan en länk (25mm) för att tillåta slitage så kommer man att förstöra dreven med en betydligt dyrare reparation längre fram som följd.
mvh/Niklas
kristina.svensson; sa:Kedjan är numera mycket renare än den var förut och insmord efter förmåga. Det där med att korta den känns som utanför horisonten just nu...
Kristina
Kuggarna i dreven är utformade för att tillåta en viss förlängning av kedjan utan att ta nämnvärd skada. Detta innebär att man kan klara sig mycket länge utan att byta drev så länge man håller koll på, och vid behov byter, kedjan.
Mät slitaget! Med cykeln på stödet och en aning vikt på trampan så att kedjan är sträckt mäter du avståndet mellan 10 hela länkar(alltså MELLAN 21 leder). På en ny kedja är avståndet 25,4 cm. Är avståndet större än 25,7 bör du byta.
Kortar man kedjan en länk (25mm) för att tillåta slitage så kommer man att förstöra dreven med en betydligt dyrare reparation längre fram som följd.
mvh/Niklas
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg