Kedjebrytare

Parktool

Hej!
Rekommenderar parktools lilla smidiga kedjeavdragare varmt. Den heter "Parktool, CT.5C" på cyclecomponents hemsida. Har du bråttom avråder jag dej dock att beställa från dem. Jag har väntat länge på leveranser från dem (dom är dock prisvärda & hjälpsamma).

mvh
 
Classe

Jorå...den funkar. Har använt Classe-modellen några gånger och den funkar utan poblem.

Men den känns lite billig om jag ska vara ärlig. Handtaget skruvar lätt loss sig själv.

Man får det man betalar för.
 
Re: Classe

bergholm; sa:
Jorå...den funkar. Har använt Classe-modellen några gånger och den funkar utan poblem.

Men den känns lite billig om jag ska vara ärlig. Handtaget skruvar lätt loss sig själv.

Man får det man betalar för.

Det är tydligt när det gäller kedjebrytare, har hitintills använt billiga och nu fler än för kostnaden av en ny. Jag kommer att satsa en slant nu nästa gång jag köper.

Det är också min erfarenhet att den nya nit som man återförsluter Shimanokedjor med kräver bra precision av kedjebrytaren.
 
Re: Classe

Man får det man betalar för.
Tja, men jag kan iaf inte klaga på den... Vet inte om de säljer samma idag som när jag köpte hos Classe för 10 år sen, men den har jag använt ett otal gånger utan problem. Kan knappast vara nån raketforskning bakom tillverkningen av kedjebrytare, så varför man ska pröjsa flera hundra för en sån begriper jag inte...

//Anders
 
Re: Re: Classe

anders_elias; sa:
Man får det man betalar för.
Tja, men jag kan iaf inte klaga på den... Vet inte om de säljer samma idag som när jag köpte hos Classe för 10 år sen, men den har jag använt ett otal gånger utan problem. Kan knappast vara nån raketforskning bakom tillverkningen av kedjebrytare, så varför man ska pröjsa flera hundra för en sån begriper jag inte...

//Anders
Nä, ingen raketforskning, däremot betyder val av konstruktion inkl. toleranser, materialval och produktionsprocess mycket för pris och prestanda (OCH märket på prylen påverkar naturligtvis priset).

/Håkan
 
Varning för enkla varianter

Jag köpte en billig rackare på Team Sportia. Den liknade lite den som Classe har. Team Sportia varianten pajade efter tre bryt. Köp inte den.
 
Classes

Jag har en från Classe och den går utmärkt att knäcka kedjor med.

Stora kedjor, typ KMC, som man har på oväxlade cyklar går också att sättta ihop men att få ihop en shimanokedja på ett pålitligt sätt är jättesvårt med den.

Lösningen är naturligtvis att använda sram-kedjor istället. Senast igår drog jag av en shimanokedja i montagelänken, trots att den var monterad av tillverkaren.

Budgetalternativet är alltså att använda den biliga knäckaren för att knäcka och srams powerlink för att montera ihop. Drar man tre kedjor om året blir det tio års förbrukning av powerlinks innan man kommer upp i priset av en proffsbrytare. =)

/rikard
 
Skippa dom billiga.

Har avverkat ett antal billiga kedjebrytare från olika tillverkare så prova att lägga några kronor. Har nu gått över till sram kedja med kedjelås efter flera kedjebrott på shimanokedjor och alla trasiga kedjebrytare. Har funkat kanon och ingen kedjebrytare behöver man ha med längre bara ett nytt kedjelås.
 
Bra brytare

Billigt är bra!!!

I vanliga fall gäller absolut inte denna devisen vad avser MTB-cykling (och jag betalar gräna dyra pengar för att tro att jag kan cykla snabbare), men när det kommer till kedjebrytare så funkar det med en billig. Köpte en på ICA - maxi och den har hängt med ett par säsonger nu både på tävling, träning och i garaget och den fungerar utmärkt fortfarande utmärkt. Dessutom spelar inte pricitionen så stor roll eftersom man använder SRAM power-chain med snabblås istället för shimanos knölga och segväxlade konstruktion.

Niklas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.