Kebnekaises västra led under vintern?

Var menar du nu? Lavinrisk kan det nog bli längs stora delar av västra leden, men nån glaciär finns ej där.

Jag ska erkänna att jag är kass på samtliga namn. Kaffedalen är det enda namnet jag kan placera på vägen upp :) Men de gånger jag varit där i slutet på sommaren har det legat ordentligt med is och snö just där. Många sätter sig och åker ner i rännan för att slippa den brantaste biten. Att nu kalla det för glaciär kanske är att ta i men du vet säkert vart jag menar :)

Nog går det, men då tror jag du tjänar mycket tid på att köra skidor från fjällstationen fram till Kittelbäcken, framförallt om det är mjuk snö.
Jag kan tänka mig det. När är det vanligt att man först tar till fots?

Var som på väster sida om Kebnekaisemassivet, men Singistugorna eller därikring brukar väl ligga bra till. Om du inte kommer från det hållet (t.ex. kommit från Abisko) eller är ute efter mer tur än bara toppen skulle jag inte rekommendera Durlings.
Ska spana lite på durlings led. Kanske passar mig bättre då. Ser dock jäkligt lång ut! Läste att leden beräknas ta 8 timmar upp vintertid.. Och solen går ju upp runt 6 vid påsk och stannar uppe 14 timmar. Så kanske vore nåt.

avslutad210712

Gäst
Många sätter sig och åker ner i rännan för att slippa den brantaste biten. Att nu kalla det för glaciär kanske är att ta i men du vet säkert vart jag menar :)

Där man åker i rännan är Kitteldalen men ärligt talat är det inte helt riskfritt att åka kana där eftersom det ibland sticker upp stenar ur snön och om det bara gör ajaj är väl en sak men ibland får fjällräddningen rycka ut.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips