Kebnekaise

Ska upp till kebene undrar v 29 och undrar om någon kan ge en rapport om hur mycke snö/vatten det är. Och hur isig toppen är.
vänliga sommarhälsningar
Mats Karlsson

bert.bodin@swipnet.se (Bert Bodin)

Gäst
Alltid snö!

Hej!

Utan att känna till aktuell situation (den får man bäst genom att kontakta Kebnekaise fjällstation), kan Du vara säker på att Kebnekaises topp ALLTID är snöklädd. Kan betraktas som glaciär!

Men råd och ev. extrautrustning kan lånas/hyras på fjällstationen.

Är Du oerfaren är det vettigt att följa med en vanlig topptur, som går den mera spännande Östra leden. Den bör man inte försöka sig på utan guide.

Den Västra leden är ganska krävande med mycket blockterräng, men "helt ofarlig", om Du förstår hur jag menar.

Med vänlig hälsning
Bert

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

m.3@usa.net (-)

Gäst
Inte helt ofarlig!

Jag tror inte de 4 vandrarna som spolades med i 500 m och
fick föras till sjukhus igår, efter försök att vada Kittelbäcken (enl tidningarna) håller med dig!

mats.frank@telia.com (Mats Frank)

Gäst
låter inte som västra leden....

Hejsan !
Kittelbäcken brukar inte erbjuda några större problem. Det låter som att de inte följt västra leden exakt, eller att de vadat Kittelbäcken mycket längre ner där den är ganska strid.Jag har gått västra leden i slutet av juli och det gick bra. Ska upp och kolla läget om nån vecka, återkommer !
Mats, Umeå

bert.bodin@swipnet.se (Bert Bodin)

Gäst
Så hade jag också satt citationstecken kring "helt ofarlig" !!!

Hej!

Nej, jag tror inte heller att dom håller med mig. Men å andra sidan är ingenting helt ofarligt i fjällterräng. Det finns hala stenar, strida bäckar, fallande is, glaciärsprickor, etc etc etc....

När jag skriver att västra leden är "ofarlig" menar jag att man kan gå den, utan ledare, eftersom ingen glaciär (med sprickor) skall passeras, ej heller någon klippbrant med fasta rep, som är fallet med östra leden.

Skulle vara intressant att få veta vilken tidning som skrivit om de fyra vandrarna som råkat illa ut.

Jag håller med Mats Frank; Det låter inte som om dom gått den västra leden, som den skall gås.....

Med vänlig hälsning
Bert

tidningen

Hejsan !
Det stod i NSD( Norrländska socialdemokraten), finns på http://www.nsd.se
Hälsn, Mats, Umeå

Daniel

Gäst
Kittelbäcken översvämmad

Kittelbäcken var extremtöversvämmad. Stora ras har förekommit på högra kanten (sett uppefrån). Hade själv stora problem att ta mig över bäcken efter att ha gått västra leden. Någon som vet om det var personskador. Drog själv upp en ryggsäck ur vattnet.

daniel

Gäst
Kittelbäcken översvämmad

Kittelbäcken var extremtöversvämmad. Stora ras har förekommit på högra kanten (sett uppefrån). Hade själv stora problem att ta mig över bäcken efter att ha gått västra leden. Någon som vet om det var personskador? Drog själv upp en ryggsäck ur vattnet.

staffan@anasys.se (Staffan Öberg)

Gäst
Västra leden

Jag gick via Västra leden till toppen 18/7. De som vadat över Kittelbäcken (eller kanske det var Jökelbäcken?) och skadat sig måste ha gjort det för att gå till Singi. Vore intressant med mer fakta om detta.

Vi passerade Jökelbäcken högt upp ( vid Östra leden) över en snöbrygga som troligen försvann några dagar senare. Vi gick på skrå via berget fram till Västra leden och gick uppför med Kittelbäcken till vänster om oss. Vi vadade över Kittelbäcken längst upp i början på platån med hjälp av gummiboots. På nedvägen gick vi längst upp i dalen innan Kittelbäcken kommer fram från underjorden och behövde då ej vada något, men då hade en jokk från vänster (då man ser neråt) som rinner till Kittelbäcken, blivit mycket stor och vi använde åter gummiboots, fast några grabbar hoppade över i joggingskor (blev dom blöta tro?)

Västra leden är mycket jobbig men jag tycker inte man kan kalla den för farlig, inte ens när det var så mycket vatten.
Jag undrar om de som skadade sig verkligen var på väg uppför Västra leden, jag tror dom var på väg till Singi. Är det någon som vet?

is skiljer sig från snö

Det jag frågade var om toppen var isig för ja toppen kan betraktas som en glaciär.
Eftersom jag nu vart där så kan jag säga att den 25 juli så låg det cirka två dec med tung kramsnö på ett väldigt isigt och halt underlag men det behövdes då inge broddar eller stegjärn även om dom rekomenderade det vid station.
Dock så kom det snö medans jag var uppe så då låg det ett snötäcke ner till ca 1100 meters höjd. Men det har säkert försvunnit nu.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips