Kebnekaise

Hej!

Jag ska tillsammans med en kollega och 9 stycken ungdomar upp till Kebnekaise i sommar. Det blir under perioden 6/7-14/7 ungefär.

Det jag undrar är om någon här har tips på hur man kan gå där uppe? Olika turer? Bör man gå till fjällstationen och sen gå dagsturer därifrån eller finns det andra rutter att röra sig mellan?

Vi har tänkt göra ett toppförsök med under under någon av dagarna iallafall.

Har ni några tips eller så till oss inför detta äventyr så skriv gärna!!!

Mvh

Sedis

Många möjligheter

Skall ni tälta eller bo i stugor? Hur gamla är ungdomarna? Homogen eller heterogen grupp konditionsmässigt?

Det finns många fina dagsturer man kan göra från Kebnekaise och från andra STF-ställen t ex från Nallo och Sälka.

Att gå Kungsleden söderifrån via buss Gällivare-Vakkotavare rekommenderas av många och är inte lika frekventerat som Abisko-Kebnekaise.

Mer info http://www.kebnekaise.nu/se/boende/index.php
och genom att söka på Kebnekaise här i vänsterspalten.

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vi kommer att tälta och ungdomarna är ca 15 år. Det är 5 killar och 4 tjejer med i gruppen. Ser man rent konditionsmässigt så är de väl inte så vältränade utan som ungdomar är mest.

Ska kolla sidan du rekommenderade!

Tack!

Sedis

Viktigt att tänka på är också vilken erfarenhet gruppen har av friluftsliv, och likväl motion i stort.

Jag har sett ungdomsgrupper anlända till kebnekaise fjällstation med resebags och campingtält!

Men kebnekaiseområdet är enligt mig förträffligt för nybörjare, det är nära till bussförbindelse, det finns välutrustade stugor och Mycket folk.
Men det är ändå väldigt mäktigt!

Så om ni är en oerfaren grupp är det definitivt värt att "bara" traska upp till fjällstationen och ta dagsturer därifrån.
Toppen, tarfala, silverfallet m.m.

Hur många dagar har ni tänkt er?

Ekonomin

Det blir lätt betydligt dyrare om man bor i anslutning till Kebnekaise fjällstation en hel vecka.

Tror att det är bra för sammanhållningen i gruppen om ni antingen avslutar eller börjar turen med en vandring på en eller ett par övernattningar.

Tarfala är en härlig plats och det går att tälta i anslutning till STF-stugan. 3-4 nätter där med dagsturer kan bli mycket bra. Så kan ni gå tillbaka direkt till Nikkaluokta via Tjeuralako.

Thure

En svensk klassiker.

Hejsan!

Om jag räknar rätt kommer ni vara ute i minst 7 dagar. I sådana fall skulle jag rekkomendera att ni går den klassiska sträckan Abisko - Nikkaloukta. Det fina i kråksongen är att ni, beroende på hur bra det går osv hela tiden har olika alternativ. Man kan följa kungsleden hela vägen och ta skydd i stugorna om vädret blir styggt. Eller så kan man i mån av väder och tid göra mer eller mindre avancerade avstickare.

/ Stefan

Re: En svensk klassiker.

undvall; sa:
Hejsan!

Om jag räknar rätt kommer ni vara ute i minst 7 dagar. I sådana fall skulle jag rekkomendera att ni går den klassiska sträckan Abisko - Nikkaloukta. Det fina i kråksongen är att ni, beroende på hur bra det går osv hela tiden har olika alternativ. Man kan följa kungsleden hela vägen och ta skydd i stugorna om vädret blir styggt. Eller så kan man i mån av väder och tid göra mer eller mindre avancerade avstickare.

/ Stefan

Fast i så fall är poängen med tält inte så stor. Tälten ger mervärden om ni bor på lägerplatser där ni är ensamma eller nästan ensamma och kan gå utanför de vanliga lederna.

Thure

Valfrihet!

Personligen tycker jag att den största fördelen med att bära med sig tält är att man får mycket större valfrihet. Visst kan man välja att gå sina egna vägar och tälta så långt från alla stugor som möjligt. Det är vad jag själv brukar göra när jag fjällvandrar.

Men med en större grupp som har varierande erfarenhet, ork och entusiasm skulle jag (om jag var den som planerade det hela) helt klart mjukstarta och tälta åtminstone hysat nära stugor de första dagarna. Om allt går bra kan man ju sen enkelt avvika från leden för några större äventyr när man bedömmer att det känns rätt.

Sen får man inte glömma att det faktiskt finns ganska många som av olika anledningar väljer att sova i tält precis i anslutning till stationerna.

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips