Kebnekaise vs Galdhöpiggen

Har nu bestigit Kebnekasie och nu blev man sugen på Galdhöpiggen i Norge 2469 meter.
Någon som har provat båda bergen? Vilket är svårast att bestiga?

Galdöpiggen bestiger man inte, man promenerar upp! Finns väl två olika ställen att göra det ifrån. Spiterstulen mest höjdmeter eller Juvashytta där man går i replag över glaciären.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har inte varit i Kebnekaise men Jotunheimen är stenigt, det finns nästan inget annat där... Förutom en massa människor som vill upp till toppen, är där eller är på väg ned.

Har gått Östra på Kebnekaise två gånger och Galdhöpiggen från Spiterstulen två. Östra är ju vandring (utom scrambling på väggen) medan Galdhöpiggen ren vandring hela vägen. Båda väldigt lätta med tanke på närhet till stationer och Galdhöpiggen har ju till och med servering på toppen. Toppen på Kebnekaise utmanar höjdrädda lite mer men jag skulle ändå säga att Galdhöpiggen är lite jobbigare. Däremot misstänker jag att Västra är snäppet värre med sina fler höjdmeter.

Jag har gått upp på Galdhöpiggen den korta vägen, från Juvvasshytta, och Keb västra leden. Upp på Keb tog mycket längre tid och var därför tuffare + att man måste bära mer mat och vatten och att det är längre ut i ödemarken och därmed osäkrare.
Om man är höjdrädd kanske Galdhöpiggen från Juvvasshytta kan vara bitvis jobbig, det är ett parti som är ganska brant, nästan lite klättring.
Västra leden upp på Keb är ju ren vandring och aldrig så brant.

Har vandrat både spiterstulen och juvashyttan på Piggen samt både östra och västra leden på Keb. Västra är fullt jämförbar med spiterstulen, lååång tråkig vandring, känns som västra är lite mer fysiskt jobbig. Juvashyttan kontra östra måste jag bedömma östra som mycket roligare och mycket mer utmanande, juvashyttan är både kortare och tråkigare (mindre brant).

Så om man ska bedömma det hela på dessa leder är Keb "svårare". Av alla leder är juvashyttan helt klart lättast, består bara av en kort glaciärvandring samt enkel vandring några få hundra höjdmeter längs en bred kam.

Den svåraste biten från Juvasshytta när jag gick var att glaciären var så plaskblöt.. Den turen är ju kort och har få höjdmeter. Inga branta partier tycker jag. Med tre guidade replag á 40 personer är man inte direkt ensam heller :) Jag har inte gått östra leden på Kebnekaise men det bara måste vara mer äventyrligt än Juvasshyttaturen..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips