Fjällflod
Hej!
Stor variation kan väntas, vilket Brandmansmicke nämner. Och det är bara att hålla med.
Det vi här i Norrbotten kallar fjällflod, (till skillnad från vårfloden) sätter igång i månadsskiftet juni-juli, då snömassorna på höjd får ordentlig "smältfart".
Själv har jag gått i kebneområdet flera gånger precis vid midsommar. Ett år kunde vi obehindrat vandra hela vägen till Vakkotavare efter kungsleden utan bekymmer med vare sig vad eller snö, trots passager på mer än 900 m ö h. Visst var det blött i markerna på sina ställen, men inget alarmerande.
För ett par år sedan besteg jag Kebne via västra leden och fick vandra på snö från 1100-metersnivån. Väl uppe på toppen kunde jag blicka ut över ett landskap som i väster såg ut som rena vintern. Dvs snö, snö och snö. Skidor hade gått hur bra som helst.
Vad Du måste göra är att hålla koll på snömängder, väderlek osv. under maj månad. Just i år är det mycket snö, eller egentligen normalt med snö, i trakterna och mer på väg.
Tiden kring midsommar är annars en annorlunda tid i fjällen, med ljusa nätter och mycket fåglar. Stor skillnad mot höstvandring.