Kebnekaise i Maj

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
fjällstationen stänger vanligtvis första veckan i maj men du behöver ingen guide om du går västra leden och kan läsa kompass i tillfälle av dimma. skidor är ett måste. Gärna med stighudar.

Lästa nånstans att man inte ska försöka sig upp på Kebnekaise när snö finns kvar på lederna om man inte har fjällvana sen tidigare. Så det får jag nog skippa. När på sommaren är Kebnekaise lättast att gå upp på?

Jag var där i slutet på juli förra året. Det gick bra men det var mycket folk på stationen. Vi hade inte tältet vid stationen utan vi tälta 1km från stationen mot toulpa. Det funkade asbra för oss... Hör av dej om du vill veta nåt speciellt...

Kim

Sommaren 2003 började dom guidade turerna på östra leden den 30 juni eller liknande. Kanske någon dag senare/tidigare. När jag gick upp 29/6 fanns inga spår på glaciären och på sista biten "klättringen" efter glaciären så var leden full av is som några guider höll på att hacka bort. Dom bytte även ut vissa av dom fasta repen.
Så jag antar att inga guidade turer gått där tidigare det året. Det var dessutom väldigt varmt så så jag kan tänka mig att det kan bli ännu senare turerna börjar andra år.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips