Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Om du har skidor eller snöskor så kan det kanske funka...
För öppettider på fjällstationerna så föreslår jag att du kollar på http://www.svenskaturistforeningen.se/
fjällstationen stänger vanligtvis första veckan i maj men du behöver ingen guide om du går västra leden och kan läsa kompass i tillfälle av dimma. skidor är ett måste. Gärna med stighudar.
Lästa nånstans att man inte ska försöka sig upp på Kebnekaise när snö finns kvar på lederna om man inte har fjällvana sen tidigare. Så det får jag nog skippa. När på sommaren är Kebnekaise lättast att gå upp på?
Jag var där i slutet på juli förra året. Det gick bra men det var mycket folk på stationen. Vi hade inte tältet vid stationen utan vi tälta 1km från stationen mot toulpa. Det funkade asbra för oss... Hör av dej om du vill veta nåt speciellt...
Sommaren 2003 började dom guidade turerna på östra leden den 30 juni eller liknande. Kanske någon dag senare/tidigare. När jag gick upp 29/6 fanns inga spår på glaciären och på sista biten "klättringen" efter glaciären så var leden full av is som några guider höll på att hacka bort. Dom bytte även ut vissa av dom fasta repen.
Så jag antar att inga guidade turer gått där tidigare det året. Det var dessutom väldigt varmt så så jag kan tänka mig att det kan bli ännu senare turerna börjar andra år.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
1 kommentar
Sightseeing har blivit ett betänkligt ord. Jag förknippar det med korta besök vid berömda sevärdheter, några snabba bildknäpp och sedan ett upplägg ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...