Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes!

Hm

Visst kan det vara farligt att gå nu, men har ni bara vett o vända om så går det säkert bra.

Jag tycker ni skall prata med er gymnastiklärare lite om orientering (man ska kunna karta o kompass sen högstadiet), för gymnastiklärare skall definitivt ha koll på det.

Blir det kallt på nätterna o ni sover i tältet, är det skönt att ta en flaska av lite hårdare plast (festis typ) o ha i hett vatten, sen trä en eller två strumpor utanpå. Den håller värmen i ca 4-5 timmar, jag lovar att om det blir kallt så har du aldrig kramat någon/något så hårt som den flaskan. Och sov med så lite på er som möjligt (men det ska täcka hela kroppen) och så mycket runt er som möjligt.

Har ni bensinkök eller gaskök ta i så fall med en vanlig t-rödsbrännare (en sån liten rund ni vet) o ha med sprit till den, i svårt väder så är den bra att ha med.

Jag och en kompis ska ta en tur i sarek senare i oktober, vi har aldrig varit i sarek, men har ganska bra fjällvana, men sarek är ju uppenbarligen lite speciellt, så det är ju lite av tjusningen med det hela, o få göra nåt som kan vara lite farligt om man inte har huvudet med sig. Det är ju trots allt kul o testa gränser ibland.

Ha så kul / Mattias
 
Hej! Här kommer min syn på saken. (med risk för att bli långrandig)

Jag var på en helt vanlig sommartur i år och jag trodde att jag var vältränad och besatt så som du beskriver det "vissa kunskaper". Det visade sig att min självdistans och ödmjukhet inte riktigt räckte. Jag hade tränat i veckor innan genom att gå med succesivt allt tyngre packning ca 2 timmar per dag med de stavar jag skulle ha med mig.

Trots detta ådrog jag mig höftsmärtor redan första dagen! Vad detta beror på vet jag inte riktigt, men en tanke är att mina ben var vana vid jämna steg på ett torv/flis underlag. Dvs. träningen sker oftast under optimala förhållanden.

Optimala förhållanden råder sällan i fjällen har jag hört... Om du kan gå en mil med 20 kg packning här hemma utan problem på 2 timmar, räkna med 4 eller 6 i fjällen. Detta är väl iofs mycket individuellt...

Jag känner igen din optimism i mig själv, precis som jag hade innan sommar turen. Men försök att inte överskatta era kunskaper. Det gjorde jag, vilket resulterade i att jag packade fel prylar, för mycket prylar och i vissa fall för lite prylar. Som så många på tråden har sagt tidigare, allt gott och väl på en sommartur. Men jag tänker mig hur dessa fel skulle sett ut under de förutättningar som ni planerar under.
Det blir JÄKLIGT JOBBIGT!

Och sen kommer det här med ett PA på 100 poäng. Vilken är er frågeställning? (hoppsa ni har en jäkligt bra sådan för att rättfärdiga sådana dumheter som ni skall försätta er i). Jag skulle gissa att det skulle bli mer än väl godkännt om ni tog in all information ni fått härifrån, kollat med lite andra faktakällor och skrivit en avhandling om varför ni bestämde er för att inte åka. Ni har ju trots allt en mängd faktorer som talar emot er.
Ni har:
Nyckfullt väder- eftersom fjällkedjan är den naturliga bariären mot fronter från atlanten kan vädret slå om mycket fort. Tro inte att frasen "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" kan rädda er. Tro mig, det finns dåligt väder. Eftersom ni säger att ni måste åka 19 timmar tåg för att ta er till nikka, gissar jag att ni inte bor i norrland. Höstvädret kan bli outhärdligt redan långt innan ni når fjällvärlden... bara en undersökning och efterforskning i varför fjällvädret är som det är representerar ett PA!

Dåliga kunskaper inom ämnet navigation: Detta kan förvärras av vädret. Eftersom hösten innebär att polarfronten åter flyttas ned ger detta mer utrymme för lågtryck. Lågtryck för med sig fronter och fronter för med sig låga moln (antingen i slutet eller början). Låga moln för med sig dålig sikt och dålig sikt innebär att man inte kan se toppar på ett sätt som tillfredställer navigationsbehov.
Dessutom om det börjar snöa kan detta "jämna ut" vissa viktiga konturer och former förändras. Om man då inte besitter rediga kunskaper i hur t.ex. en syftkompass fungerar eller inte har ett gott lokalsinne kan det bli lite extra jobbigt.

En kännsla att detta måste genomföras: Det är mer jobb att sitta i ett tält och inte känna sig mätt och frysa samt att vara osäker på sin exakta position och kanske vara lite blöt, än att byta frågeställning. Kanske inte helt, men bara lite grann.
Ni har byggt upp en mental modell om hur ni kommer att genomföra detta projekt. Ni är intresserade i ämnet och vill upp i fjällen. Helt naturligt är då att inte ta in information som rör ett alternativ som består i att inte utföra turen. Era beslut kommer alltså att styras av denna modell och kan komma att förbise viktiga detaljer.

Ingen kommer att klandra er för att ni överger projektet. Lärarna kommer snarare bli intresserad över hur ni kom fram till att det inte skulle fungera. Lärare vill inte alltid se framgång, ibland duger en motgång precis lika fint för att få det efterlängtade MVG't. Det gäller bara att hantera det lite snyggt. Genom att i er loggbok (ni för väl en sådan? det är där era poäng kommer att plockas...) föra in alla argument och resonera tydligt kring dessa visar ni en arbetsprocess. Det är det lärarna vill se, inte en snygg bild på 4 grabbar på toppen av severige. Hoppas ni är med mig i mitt resonemang. Det är förövrigt det hela skolan handlar om, har jag kommit fram till nu efter gymnasiet: hur man tar sig fram till ett avklarat prov med gott resultat, inte att man faktiskt fick ett gott resultat. Och det är det vandring handlar om också (enligt mig): resan är målet.

Tack för att du orkat läsa ända hit och hoppas mina åsikter skänkt dig en viss insikt!

mvh/samme

(ps. snälla tro inte att jag är en expert på området, för er som kan och har erfarenhet så ser ni säkert mina felsteg och tankevurpor. Jag är en novis på området med bara en turs erfarenhet. Det kanske är fel att skriva så mycket med en så vek bakgrund, men jag kännde att det behövdes.)
 
Utrustningslista mm....

Eka84; sa:
Tjena!
Nu är det såhär att vi är 4 grabbar (18-19) år som har tänkt att försöka oss till att bestiga Kebnekaise nästa helg/vecka.
Beräknar att vara borta mellan fredag - tisdag.

Vad jag efterlyser med dettta ämne är råd/tips etc. inför det stundande (skol)projektet!

Låt mig berätta lite mer:
Vi åker först tåg 19 h för att komma i närheten av Nikkaloukta, därifrån får vi troligtvis gå en sträcka som motsvarar några mil.
Fjällstugan på berget har stängt så vi får sova däruppe någonstans, så allt vi ska leva på bär vi med oss.
Numera är det kallt däruppe så att leva/gå i snö får vi räkna med!

Lite tillägg kan vara att ingen av oss har gjort lumpen så vi vet kanske inte alltför mycket om packning och fjälliv. (3 jägaraspiranter medverkar).
En av oss har varit uppe 2ggr förut.(dock med guide/ledare)

Var vänliga att ge alla råd ni kan! T.ex. vad som kan vara bra att ha med (utrustning) och övriga levnadsråd! Allt!

Tack på förhand! // Erik Björkman

Ni har redan fått en del goda råd.... här kommer ytterligare ett par.


* Varsin karta (kartor blåser lätt bort, går sönder i väta)

* Minst två kompasser.

* Sovsäckar som klarar minst -10, gärna -15 (nattemperaturen har börjat ligga kring minus 5 - 10 enligt mina vänner i Kiruna som jag pratade med idag 22/9)

* Tält av högsta kvalitet, se till att innan resan testa slå upp i mörker med (blöta) vantar på, samt i blåsigt väder. Det är inte så skoj att vara med om det för första gången på fjället.

* Gå in skorna ordentligt innan!!! Vårda era fötter enligt tidigare angivna råd.

* Jag hör "normalt" inte till "cotton-sucks klubben" men i det här fallet håller jag helt med. UNDVIK bomullskläder som pesten, ylle och syntet är det som gäller. Framför allt underkläder och sockar/strumpor. Vandringsbyxorna kan möjligtvis vara i blandmaterial.

* Ordentligt regnställ. Vanligtvis brukar jag vara kritisk emot GoreTex-ställ, men något som talar för dem är att de oftast är slit/rivstarka.

* Mössa, vantar/handskar (personligen undviker jag fingermodellen), ombytessockar OCH strumpor.

* Se till att lämna färdbeskrivning. 1) Innan ni åker hemifrån. 2) I Nikkaluokta. 3) Vid Kebnefjällstation.

* Ta gärna med mobilen men UTGÅ *ALDRIG* IFRÅN ATT MOBILEN KOMMER ATT FUNGERA I FJÄLLEN!!! Det är därför som det är så viktigt att lämna färdbeskrivning. Skulle mobilen fungera (vilket den brukar) så ring hem och meddela ifall ni måste ändra något.

* Sjukvårdsutrustning (och kunskap hur man handskas med den) enligt tidigare rekommendationer.

* Vid dåligt väder VÄND eller stanna och vänta ut (se till att ha med förstärkningsplagg och kök) Fortsätt *ALDRIG* vidare i förhoppning om att det ska bli bättre, det är då olyckorna sker! Ett par kompisar till mig gick en gång i cirklar på Tjeuralako i flera timmar när de hamnade i dimma. Upptäckte efteråt att de haft otrolig tur att de inte ramlat ner i en bäckravin.

* Studera kartan noggrant under den kommande veckan, gå in på de hemsidor som ni fått länkar till, låna gärna Abrahamssons och/eller Grundstens böcker på bibliotek och läs på så mycket ni kan.

Lycka till!

/mats
 
Den här saken med vältränad vill jag ta upp. Ingen har någonsin kommit på ideen att kalla mig vältränad, men jag har efter 30 år fjällvandringar (började på farsans rygg då jag var 2 år) skaffat mig en del erfarenhet (har även varit uppe som ledare inom friluftsfrämjandet samt gått STF:s stugvärdskurs).

I lumpen hade vi så kallad överlevnadsövning. Det hela utmynnade i att i kylan (runt -10 på nätterna( var det jag och en anna otränad kille som klarade oss bäst och som ledde gruppen. Vi hade båda två erfarenhet.

Om man är vältränad men utan erfarenhet går en hel del energi åt bara av att vara i naturen, är man erfaren så är detta naturligt och man kan ägna sin energi åt taskigt väder och sånt.

Med andra ord: Vältränad i all ära, men erfarenhet slår detta i alla väder.

mvh Christian
 
Möte

Hej igen!
Vi träffades 3 killar ikväll och har tagit upp en provisorisk packlista som jag tänkte delge er med.
Vi har två kompass, och även fjällkartan BD6 (el. något liknande, kommer inte ihåg), det vi inte vet är om det tält vi har är ett fjälltält eller inte.

Råden ni ger uppskattas verkligen och vi utgår ofta från dem i våra frågeställningar!

Planen är väl lite så att vi ska försöka få tag på en ungdomsbiljett och flyga till Kiruna (Om ni vet mer om vad/hur man bokar denna, vart man kommer etc. så berätta!). Därefter går vi från Nikkaloukta till Fjällstationen och tänkte övernatta vid Jägaren.
Därefter har jag inte så bra koll på hur upplägget bör vara, råd???
-Är det ett alternativ att gå nära till toppen och övernatta i toppstugan? Sen nästa dag gå uppför..?
-Är det annars bättre att först bestiga och sen övernatta ev. i toppstugan?`

Packlista:
 Fjälltält
 Broddar
 Vandringsstav
 Kompass
 Kartor (flera uppsättningar)
 Frystorkad mat (ta med & köp mer)
 Dryckeskärl (te, kaffe?)
 Spritkök ( hur många behövs?)
 Kängor + springskor (?)
 Vandringsbyxor
 Underkläder, underställ, sockor m.m m.m
 Solglasögon, skidglasögon
 Mössa, vantar
 Sovsäck (minsta tållighet på ca -10 C.)
 Kamera + anteckningsblock
 Ryggsäck (skaffa bricka till dragremmen)
 Mobiltelefon (fulladdad)
 Varningslys, skavsårstejp, suturtape/Leukostrip(?)
 Första hjälpen låda!
 Liggunderlag, kudde(?)
 Termobyxor, vinterjacka
 Multikniv
 Sopsäck (förvara utrustning i)
 Regnkläder och regnöverdrag till ryggsäcken!
 Eldningsutrustning (stormtändstickor m.m – Vad behövs??)
 Filmrulle el. liknande att ha tändstickor i
 Sårtvätt, Alvedon, pincett
 Toaletrullar, liten handduk, tandborste, tandkräm,
 Dextrosol, godis el. liknande
 Ficklampor! (pannlampor?)
 Termos
 Bok, freestyle (mini-disc)
 Hörselproppar
 Halsduk



Övrigt:
 Lämna färdplan!
 Jägarn (ta reda på var den/det ligger)
 Lär dig/er att sätta upp tältet!
 Medha mat som fungerar på utan tillagning
 ”Släng ut allt av bomull!”
 Tips: Ring till fjällstationen och prata med sportchef Stefan Nilsson
 Behandla kängorna!
 Tänka på att västra leden tar ca 10 timmar, sommartid!
 Flyga till Kiruna? (t/r Sthlm-Kiruna, 850 kr ungdomsbiljett)


- Förövrigt så skadade jag mitt knä efter krogen igår, varvid det fick den effekten att jag inte kan gå speciellt bra idag. Har ont och svårt att ta mig fram. Hoppas det går över bara! (Får nu mindre tillfälle att gå in mina nyinköpta Meindl!).

**SÖKER "Komac" MARIO KOMAC:
Med tanke på att Du/Ni skulle uppåt Kebne vid ungefär samma tidpunkt så skulle det väl inte vara helt dumt att utbyta mobilnr, färdplan etc. Det skulle vara bra för oss iallafall att ha någon sorts kontakt med bättre vetande OM något skulle hända.
Mitt nr: 0709103121

P.S Är möjligt att jag glömt svara på frågor som ställts till mig. Jag ber om ursäkt i såna fall D.S

MVH !
 
Keb trip

Håller med Almgren i hans tidigare inlägg.Har följt denna diskussion från början och började redan då att undra lite om riktigheten bakom detta. Men är nu rätt övertygad om att allt är båg och det sitter nån och halsar 3,5:eek:r och har allmänt roligt åt alla seriösa svar han får. Jag hoppas att jag har fel för jag gillar att läsa i detta forum om all erfarenhet som finns hos många och det vore tråkigt om någon föstörde detta.Vore intressant om vi kunde få veta skolans namn och vilka ämnen som han studerar.Göran
 
Allvar!

Hallå
henrik här. jag är en av de fyra som planerar att gå upp på kebne i den här ifrågasatta expeditionen. jag kan försäkra er om att det är allvar. Jag har varit uppe två gånger förut och kan navigera med karta och kompass både på land och hav. Jag har varit ute ganska mycket ända sen jag var liten. Min far har varit uppe fyra gånger varav en vid ungefär den tiden på året och jag vet att han inte skulle släppa iväg mig om han inte helt och fullt litade på att vi vet vad vi gör. Trots detta är varken han eller jag fullärd så vi uppskattar verkligen alla tips vi har fått här. Men jag skulle uppskatta att inte bli kallad 3,5 hinkande skojare för det är långt ifrån sanningen. Vi är medvetna om riskerna och älskar våra liv nog mycket för att inte riskera dom för ett betyg i skolan.
Med mycket vänlig hälsning. Henrik
 
Allvar??

Hej EKA/Henrik. Ingen fara,jag skrev att jag hoppades att jag har fel om er och ert äventyr.EKA84 blev medlem 01-09-20 var senast inloggad som det 02-09-22 kl.22.24.39 läste mitt inlägg och blev Henrik83 medlem idag 02-09-22 kl.22.45 och inloggad 23.05.00 lustigt eller? Men jag är kanske helt ute och seglar och det är ju Henriks83:s stora intresse om man läser hans intressen.MVH Göran
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
fsundin Tips på område för fjällvandring i Norge? Gärna jämfört med Kebnekaise Fjällvandring 3
3pac fjällvandring Kebnekaise, är detta en lämplig rutt? Fjällvandring 8
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
philip5 Fjällvandring längs Kungsleden och Kebnekaise Fjällvandring 15
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.