Kebnekaise 10 juni

Behöver lite tips och information och eventuellt en resekompis!

Jag har planerat att gå Abisko-Nikkaulokta den 10 Juni ca 8 dagar framåt. Jag har funderingar kring hur det ser ut på fjället i år? mkt snö? Hur är det att gå den tiden? någon med erfarenhet. Jag har sett att tjälktapasset skall vara besvärligt med mkt snö, finns det andra "enklare/snöfria" vägar till Keb? Är det nån som vet när broar o dyligt läggs ut? är det nån som ska dit eller vill följa? Jag har redan bokat tåg så jag vill inte ha tips om att åka senare utan hur det är att vandra den här tiden. Jag har tidigare gjort några veckovandringar bl.a. Helags, Sylarna och Fulufjället så det är inte första gången men det är första gången den här tiden på året. Om det är någon som dessutom vill hänga på så har jag all planering klar med packlistor, tält och avfärden är nattåget den 9 juni till Abisko eller Nikka......beroende på vilken väg jag skall ta. Tips och erfarenheter och väderuppdatering mottages tacksamt!

/Daniel
 
Känns som att det är lite tidigt att vandra den 10 juni.
Enligt mig är det stor risk att det inte bara är Tjäktja-passet som har mycket snö. Inte kul att behöva pulsa i blötsnö mellan eventuella barfläckar, det blir säkert en blöt upplevelse.
Försök kontakta Abisko turiststation eller någon i Nikkaloukta för att få en bild av läget.

Lycka till!
Lars Östlin
 
Jo det verkar som att det blir blött kanske, jag ser att det är väldigt svårt att få information från någon som gått runt den 10 juni. Troligen för att det det inte är så lättvandrat då?

Frågan är om det är "omöjligt " att gå eller om folk som skrivit innan bara är kräsen....jag hade åkt till kanarieöarna om jag velat ha bra väder. Man kan ju ha otur med vädret oavsett tidpunkt på fjället. Men en som skrev till mig förut tyckte till och med att det var farligt att gå via Tjälktapasset.....jag förstod dock inte varför? Dessutom borde man väl kunna gå efter sidorna och inte längst ner i dalgångarna? Någon med erfarenhet som kan beskriva utförligt vad jag kommer att möta? och går det att vandra i kängor utan stövlar med? eller är det vansinne?

Men är det katastrof dagarna innan avfärd så går jag via Nikkaluokta upp på Keb bara, för det kan väl knappast vara några problem? er då lugnt ut om man tittar på webameran vid Keb fjällstation..

Resan är dock bokad så jag kan uppdatera hur det var efter att jag kommit hem typ runt den 18 juni. Eller tidigare om jag får mobiltäckning nånstans...

/D
 
Har en kollega som (utan tidigare erfarehet av sv. fjällen) gick Abisko Nikkaluokta alldeles i början av juni för ett par år sedan. Dom gick ner Vistasdalen just för att slippa plumsa i meterdjup snö i Tjäktjapasset.

I övrigt var det blött men väldigt fint. Han hade blöta fötter hela tiden.

I brist på mer detaljerad info skulle jag personligen räkna med liknande förhållanden så tidigt på säsongen.
 
Har en kollega som (utan tidigare erfarehet av sv. fjällen) gick Abisko Nikkaluokta alldeles i början av juni för ett par år sedan. Dom gick ner Vistasdalen just för att slippa plumsa i meterdjup snö i Tjäktjapasset.

I övrigt var det blött men väldigt fint. Han hade blöta fötter hela tiden.

I brist på mer detaljerad info skulle jag personligen räkna med liknande förhållanden så tidigt på säsongen.

Det låter riskabelt. Man passerar en riktigt strid jåkk när man går vistas och bron brukar vara på plats efter midsommar.

Generellt är det klokt att kolla när broarna läggs ut längs lederna. I Norrbotten brukar det vara efter midsommar. Info finns på länsstyrelsens hemsida.

...osäker på om det är någon utläggsbro längs Abisko-Nikka. Tjätka kan dock bli en farlig nöt om det är mycket snö. Blockmark täckt av snö är inte kul att plumsa runt i.

//J
 
Nä snö på blockmark kan bli övermäktigt....men jag tycker det borde vara snöfritt längs sidorna, där brukar det ju inte ens vara mkt snö vintertid....men jag kan ha fel. Alternativt får jag gå vistas då eller helt enkelt vända om det skulle vara helt omöjligt....jag har dock sett folk som passerat tjäkta den 18 juni och det funkade ju så man får väll ta fram lite pannben. Ringde nyss till turiststationen i Abisko och hon sa att stugorna öppnade, antar att hon menade Aboskojaure, den 11 juni. Så landgångarna borde ju vara utlagd tills jag kommer upp. Det hade regnat senaste veckorna och varit ca 10 grader som varmast.
 
Nä snö på blockmark kan bli övermäktigt....men jag tycker det borde vara snöfritt längs sidorna, där brukar det ju inte ens vara mkt snö vintertid....men jag kan ha fel. Alternativt får jag gå vistas då eller helt enkelt vända om det skulle vara helt omöjligt....jag har dock sett folk som passerat tjäkta den 18 juni och det funkade ju så man får väll ta fram lite pannben. Ringde nyss till turiststationen i Abisko och hon sa att stugorna öppnade, antar att hon menade Aboskojaure, den 11 juni. Så landgångarna borde ju vara utlagd tills jag kommer upp. Det hade regnat senaste veckorna och varit ca 10 grader som varmast.

Landgångarna..? Menar du spänger så tas de inte bort, de ligger året runt. Abiskojaure ligger ju i skogen och det finns inga utläggsbroar på vägen dit, om det är broar du menar.

Titta hellre på när nallostugan öppnar eller tjätkastugan, det säger mer om förhållandena på fjället.

Ang. Vistas, en förutsättning är nog att bron är utlagd, annars måste du vada. Den jåkken är inte att leka med, därav bron...och som jag skrev så läggs bron ut omkring midsommar. Du kan ju kolla på länstyrelsens hemsida.

//J
 
Konsulterade min kollega igen (detta är alltså läget för 2 år sedan vid samma tid). De mötte två killar som gått över Tjäktja i kortbyxor. De hade rejäla skrapsår på smalbenen av att ha sjunkit ner i snön.

Ang. jokkar i Vistas så var läget då att min 1.90 långe kollega kunde hoppa över. Hans två kumpaner som är kortare hade lite mer problem men kom över de också.

Min egen erfarenhet av tidig vandring i Sarek för en massa år sedan är: vatten överallt. Och efter en felorientering fick vi en eftermiddag med att plumsa omkring i midjedjup snö som inte bar. Det var inte kul, men det gick ju att komma framåt.
 
Senast ändrad:
Ska själv upp den 12:e - 18:e juni, var 3 st som skulle passa in semestern till resan, så det var inte mycket att bråka om. Så det är bara hoppas på bra väder! Kyla är väl inget större problem, men regn och snö är tråkigare.

Om man ska gå runt Kebnekaise vid denna tiden, behöver man då vada i djupare än 2 dm? Vi tänkte ta en topptur, samt gå antingen till Singi eller Tarafala, kanske båda. Sen tillbaka till Nikkaloukta. Har hört att man knappt behöver kängor över jokkarna, men det kan ju vara annorlunda så tidigt? Tänkte om man behöver några damasker..

//Peter
 
Konsulterade min kollega igen (detta är alltså läget för 2 år sedan vid samma tid). De mötte två killar som gått över Tjäktja i kortbyxor. De hade rejäla skrapsår på smalbenen av att ha sjunkit ner i snön.

Ang. jokkar i Vistas så var läget då att min 1.90 långe kollega kunde hoppa över. Hans två kumpaner som är kortare hade lite mer problem men kom över de också.

Min egen erfarenhet av tidig vandring i Sarek för en massa år sedan är: vatten överallt. Och efter en felorientering fick vi en eftermiddag med att plumsa omkring i midjedjup snö som inte bar. Det var inte kul, men det gick ju att komma framåt.

Det låter som extremt lite vatten :). För några år sedan gick jag vistas i juli och då gick det inte att hoppa. I början av juni är man normalt mitt i snösmältningen ;)...

När det gäller tjäktja så varierar det naturligtvis, 2005 var passet helt snötäckt tills efter midsommar, året efter gick det att gå med visst besvär vid samma tid.

Så det är vanskligt att säga något säkert, men för att det ska vara vandringsbart så tidigt så får det nog inte vara ett normalår i alla fall.

//J
 
Ska själv upp den 12:e - 18:e juni, var 3 st som skulle passa in semestern till resan, så det var inte mycket att bråka om. Så det är bara hoppas på bra väder! Kyla är väl inget större problem, men regn och snö är tråkigare.

Om man ska gå runt Kebnekaise vid denna tiden, behöver man då vada i djupare än 2 dm? Vi tänkte ta en topptur, samt gå antingen till Singi eller Tarafala, kanske båda. Sen tillbaka till Nikkaloukta. Har hört att man knappt behöver kängor över jokkarna, men det kan ju vara annorlunda så tidigt? Tänkte om man behöver några damasker..

//Peter

De turer du beskriver passerar en jokk (från Tarfala) och där finns en stationär bro åt kebhållet :).

Fast visst kan det vara mer än 2 dm i bäckarna, om det är normalår lär det vara blött i markerna.

Ett möjligt problem kan vara om vattenföringen i Tarfalajokka är väldigt hög, det kan vara lite vanskligt längs leden upp mot Tarfala pga jokken svämmar över och upp på leden. Man kan trassla sig runt i terrängen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
kalle_cowboy nikkaluokta/kebnekaise 4-10 juni Fjällvandring 11
MatteBE Kebnekaise i Juni Fjällvandring 8
i96tobst Kebnekaise 4 juni Fjällvandring 3
skynet Läget i Kebnekaise (25 juni) Fjällvandring 1
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.