Kebnekaise 1 nov 2009

Jag och en kompis gjorde turen i oktober 1975...
Dag 1: till kåtan vid Ladtojaure. Bra väder.
Dag 2 : Stfs stuga Jägaren. Det började snöa...
Dag 3 det snöar. Vi spelar schack
Dag 4 vi går hem. - 20 grader, 30 cm nysnö, övernattning i övre båtlänningens kåta
Dag 5 Hemma igen
Lars

larsek: jag tycker att den turen låter rätt trevlig och minnesvärd! Mina första fjällturer i 15-årsåldern blev inte heller som jag tänkt mig.

Så därför säger jag som alla andra -just do it, men bryt inte benet eller trilla ner för något stup.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Verkligen många olika svar och väldigt bra och utförliga svar, tack allesamman!

Vi hade ju mer eller mindre bestämt oss för att vi ska åka upp dit 1 nov och blir det inte en toppbestigning så får det bli förhoppningsvis vandring i andra leder. Nu har vi dessutom fått svar från vår expertguide att han kommer att följa med upp då han äntligen kommer hem från USA, känns bra att ha med någon som har varit där uppe väldigt mycket och som har kunskapen och erfarenhet av berget.

Men vi tar gärna emot fler tips av er =)
Undrar bl.a. om ni tror att en wind-stopperbyxa är att föredra eller om det kommer bli på tok för varmt när vi pulsar snö?
Samt så undrar vi om ni kan ge oss ytterigare utrustningstips??
Tack snälla!

Det var ett tag sen jag gick östra på sommaren. Sitter det wire där som man återfinner under x dm snö? Det skulle inte jag utgå från, men jag är som sagt inte helt uppdaterad. På vinterleden sitter det inget permanent.

Jag har aldrig avrått någon från att göra något äventyrligt... förrän nu. Det brukar alltid finnas de som avråder, men i detta fall har ingen gjort det. Jag gör det av den enkla anledningen att jag inte vill att ni ska tro att det ni planerar är lätt.
Du beskrev er på följande sätt:

"Vi är 2-3 st som tänkte bestiga Keb i början av nov, vi har ingen alpin fjällvana".

Ovanstående räcker för att avråda. Givetvis tror jag att ni kommer att klara er helskinnade - tack vare "bra fysik och sunt förnuft". Det som talar emot er är kanske det där med "envishet" förutom bristen på alpin fjällvana. Att ni säger er ha en "expert" med er, men ändå måste ställa dessa frågor gör mig också fundersam.

Nå... nu när ni har läst om mina farhågor hoppas jag att ni ändå gör som ni redan tycks ha bestämt, men...

Skriv en rapport här när ni är hemma igen. Snälla.

HåkanF

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips